Forfatter Emne: rust og samlinger  (Læst 5102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dehler

• Gæst
rust og samlinger
« Dato: 24. Juli 2011 kl: 13:45:26 »
er der nogen der kan give en uvidende en guide i rustbehandling?
min nye har en del rust og de skal jo laves inden den skal nylakeres.

ligeledes skal den repareres i "samlingerne" mellem karosseri og alt det der nu hører sammen med en dehler profi? jeg mener er det silicone eller hvad skal til for en masse?

desuden er det andet som man som ny ejer skal tænke over så tingene ikke udvikler sig? rust bestemte steder? mekaniske svagheder etc?

er sgu glad for dette forum og håber en dag at kunne "betale" tilbage til andre

dehler

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #1 Dato: 24. Juli 2011 kl: 13:46:37 »
jeg agter jo at have den i mange år og min umiddelbare fornemmelse er at jo før tingene bliver lavet des bedre.

Mølle

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #2 Dato: 24. Juli 2011 kl: 13:57:23 »

dehler

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #3 Dato: 24. Juli 2011 kl: 14:11:34 »
meget inspirerende at se den kærlighed og faglighed.
men desværre ikke helt svar på hvad jeg bruger til min og den rust som er noget mindre.
godt for en nybegynder.
jeg har lidt rust pletter rundt omkring og så i samlinger ikke gennemtrængt rust men derimod overflade det meste.
så mit spørgsmål går på hvad bruger jeg til at pudse ned ? jeg bor i lejlighed og har ikke eget værksted! har de det man skal bruge på gør det selv værksted?
når jeg har pudset ned? hvad så hvad grunder jeg med og hvor køber jeg det?

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #4 Dato: 24. Juli 2011 kl: 18:24:23 »
Du skal passe på med, at slibe for meget der hvor rusten har sat ind. Hellere punktsandblæse på lige flader, hvis det er muligt. En roterende stålbørste er også et godt værktøj ( f.eks. i en boremaskine ) og en lille handy gasbrænder. Du kan selvfølgelig benytte en vinkelsliber, men pladen vil være tyndere de steder, hvor rusten har angrebet. Sliber du for meget her, vil det kræve reparation / nye dele.
Gasbrænderen kan drive fugten ud af de angrebne steder ( men vær opmærksom på, om der er noget antændeligt på bagsiden ) og må ALDRIG benyttes ved benzinpåfyldning eller i nærheden af tanken. Jeg nævner det udelukkende fordi jeg har set det i praksis. En gut der varmede med en autogenbrænder klods op ad en tankstuds uden dæksel.
Er der angreb i fugerne, skal du fjerne det eksisterende fugemasse. En skarpsleben gammel skruetrækker eller en stump gammel nedstrygerklinge kan være super gode til, at kradse godt i dybden med.
Grundfarve / Primer kan købes i de fleste byggemarkeder, trælasthandler, Jem & Fix m.fl.  enten til, at påføre med pensel eller spraydåse. Der findes i reglen begge dele.
God fornøjelse. Og husk også, at kigge på indersiden hvor dette er muligt.

thomasfyn

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #5 Dato: 09. August 2011 kl: 22:25:42 »
Hej

På min bil har den tidligere ejer spartlet nogle af samlingerne ud.... bør jeg fjerne spartelmassen igen??

.... Sidder sgu lige og bliver i tvivl om det er et dumt spørgsmål.....

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #6 Dato: 10. August 2011 kl: 06:12:20 »
de spartlede samlinger kommer til at boble i vildskab, det havde været bedre at skære den gamle fuge ud og sandblæse og fuge om :0) med mindre det er lavet med tin :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

thomasfyn

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #7 Dato: 10. August 2011 kl: 13:36:38 »
Opelhaj:  ??  "Fuge om"  ??
Hvad skal jeg fuge med.. er det ikke nok at fylde godt med zinkmaling i samlingen og lakerer ovenpå?

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #8 Dato: 10. August 2011 kl: 18:15:46 »
Spørgsmålet er, hvad der gemmer sig bag udspartlingerne ?! Nogle vælger den "løsning" fordi pladen er gennemtæret og man ikke lige ser sig i stand til, at reparere på karrossen. Så "lukker" man rusten inde med noget spartelklister. Jeg ville slibe det væk, og få renset fugerne godt ud. Zinkgrunder kan være rigtig god, men du skal være opmærksom på, at lak kan have svært ved, at binde ordentligt på den.
Nogle bruger rudelim i fugerne, jeg bruger en elastisk akryl fugemasse, der er overlakeringsvenlig.

thomasfyn

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #9 Dato: 10. August 2011 kl: 18:48:10 »
Ok.. Men hvorfor fuge det, er der en specielt årsag til at I ikke blot lakerer (incl .grunder)..

Er det fordi at pladerne giver sig i forhold til hinnanden, eller er det af kosmetiske årsager...

/Tj

Offline burnout

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #10 Dato: 10. August 2011 kl: 19:16:15 »
Citat fra: "thomasfyn"
Er det fordi at pladerne giver sig i forhold til hinnanden, eller er det af kosmetiske årsager...

det ville jeg også meget gerne vide, jeg overvejede faktisk at spartle en masse af fugerne ud på min for at få et mere "clean" look på den, men det er jo ikke så godt hvis der falder store flager af efter et par dage :roll:

Offline dennis

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #11 Dato: 10. August 2011 kl: 19:16:47 »
Og brug FERTAN til at stoppe og omdanne rusten. Så kan du gøre hvad du vil med det bagefter. Grunde, fuge, eller glemme, men kun for en stund.

"Volkejeep`n" er ved at blive konserveret med FERTAN. Og jeg er fuld af tillid og gode forventninger til produktet. Jeg har nemlig testet det på et område der alligevel skal skæres væk og erstattes. Og det virker!!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX

Hotline: 61396688

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #12 Dato: 10. August 2011 kl: 20:31:42 »
Fugerne mellem karrosseridelene skal optage de bevægelser, der forekommer. derfor dur "faste" materialer ikke - det skal helst være elastisk. Alle - pånær 0,0001% - T3ere har lidt rust i samlingerne. Problemet opstår, når fugemassen ældes og bliver sprød, så den sprækker. Så trænger der saltvand ind og fugtig luft passerer indefra.

Et seriøst bud på en kur er:

1) skær den eksisterende fuge væk med en hobbykniv - helt ind i dybden
2) sandblæs grundigt
3) tør rent med fortynder
4) tjek for gennemtæringer - er der det, så skift metallet - andet er fusk
5) læg ny fuge i - Sikaflex 221 dur. Glat fugen af med acetone, mens den er helt ny - efter kort tid kan man ikke arbejde med den længere. Vær opmærksom på, at Sikaflex på fingrere betyder beskidte fingre i 14 dage.
6) vent et døgn, og grundmal med en anerkendt grunder - jeg er helt enig med Aran - Galvafroid og andre zinkmættede grundere er smarte i teorien, men i praksis har de en elendig vedhæftning.
7) dæklak på.

Der er en konkurrerende filosofi, hvor man grunder og lakerer fugen inden fugemassen lægges i. Jeg har set gode resultater med det, men af nemhedsgrunde foretrækker jeg selv den anden metode.

Og når alt det er gjort, så kan man være sikker på at møde fugerusten igen om 1 år, for det allervigtigste er nemlig glemt: Behandlingen indefra. Når man er færdig med lakarbejdet udvendigt, så giv den et ordentligt skud tynd rustbeskyttelse indefra - skudt hårdt ind lige i pladesamlingen indefra - det virker! Gentager man denne "indefra-behandling" hver sommer og så lige tørrer fugerne udvendigt over med rustbeskyttelse, når man har vasket dyret, så bliver der ikke meget bøvl med det fremover.

Udfordringen er altså ikke at det er magi eller vanskeligt. Snarere er problemet, at ingen - heller ikke mig selv orker at leve op til de høje ambitioner...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

• Gæst
rust og samlinger
« Svar #13 Dato: 10. August 2011 kl: 20:39:45 »
Jarl... Tak for dit svar.. Men jeg tænker bare i "din" metode så bliver metallet jo ikke beskyttet med rustbeskyttelse´, da du ligger fugen på råt metal..
Men hvis du siger det virker, så er det klart det jeg skal igang med...

Jeg har en billig "punktsandblæser" (sådan en med en gummitud) - virker det??

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
rust og samlinger
« Svar #14 Dato: 10. August 2011 kl: 21:50:22 »
Det korte svar er ja, det virker. Men hvor meget sand der så farer ved siden af, - det er en helt anden sag. Det primære er jo også, at få fjernet rust helt i dybden. Indkapslet rust har en kedelig tendens til, at leve lystigt videre, og det formerer sig, det skidt.