Rækkebenz og diesel har samme ophæng, samme tilslutning til kølesystemet og begge passer umuiddelbart på gearkassen. Det er temmelig overskueligt at lægge rækkebenz i en bil, der er født med diesel, og vægtafgiften falder tydeligt.
Med din store kasse er alle de "gamle" dieselmotorer dømt til en præmatur varmedød, mener jeg. Tilbage er TDI-maskinerne - de kører langt koldere end de gamle, og de har et megamoment. Desværre er ombygningen noget omfattende, men hvis man kan lidt med diesel, så kan der laves gode hybridløsninger med en mekanisk dieselpumpe på en TDI-motor, så man undgår elektronikbøvlet.
Nu kender jeg jo ikke dit kørselsbehov, og jeg kan derfor ikke afgøre, hvordan balancen mellem vægtafgift og km/l er. Alligevel er jeg nødt til at komme med et statement: (Og selvom resten af forum er ved at brække sig over denne evindelige trosbekendelse, så kan du tage det endnu, for du er jo ny i denne sammenhæng ;-) ) Læg for guds skyld en rækkebenz i. Når man har en camper, så er det sikkert fordi, man kan lide at campere. Og man kan sikkert også godt lide at komme langt væk hjemmefra. Derfor er driftsikkerhed, stabilitet og en letrepareret motor højt på ønskesedlen. Og med den næste sætning lægger jeg mig så ud med 3/4 af dette forum: tro mig, hvis der er noget, som JX(1,6 TD) og AAZ1,9 TD) ikke er, så er det driftsikre og stabile. Motorerne er såmænd gode, og så længe de ligger i de biler, de er skabt til, så går det fint. Men hvis man sætter en Maxi Puch-motor på en mejetærsker, så skal det gå galt. I dit tilfælde har du en bil med en luftmodstand som middelstor sportshal og en vægt som to en halv Golf'er, og det skal så drives af overfølsom kammerdiesel. Intet under, at den får lidt åndedrætsbesvær. Kammerdieselerne skal være trimmet 100% for at klare jobbet - er der den mindste fejl, så straffes det kontant med kapital motorskade. En benzinmotor er slet ikke på samme måde ramt af hedeslag - den belaster ikke sine indre komponenter på nær samme måde - det er en meget mere "tilgivende" motor.
Der findes en milliard forskellige rækkebenz'ere. Eneste krav er, at den skal være bygget på EA827-blokken. 1,6 - 1,8 og 2,0 er de relevante størrelser. Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.