Jeg undersøgte det da jeg havde Telebussen.
Der er 2 logikker som er vigtige at følge:
1. Typegodkendelsen: Synshallen er interesseret i at vide at bilens tekniske delsystemer, især ophæng, bremser, styretøj er dimensioneret fra fabrikken til at håndtere en given motorstørrelse.
Her er det f.eks god dokumentation at kunne vise at originale reservedele for f.eks bremser og styretøj er ens på tværs af motorstørrelser. (Det giver en udfording med før 84 biler, da dele af styretøjet og forbremser har andre reservedelsnumre (og dimensioner) før 85 (før 112 hk motoren).
2. Afgiften.
Når en bil øger effekten med mere end 20% er der i princippet tale om et skift af afgiftsmæssig identitet.
Derfor skal der betales registreringsafgift på ny. Dette har synsmanden intet at gøre med - det er SKAT der styrer den del. Synsmanden har dog en oplysningspligt overfor SKAT ;-)
Og det er ejerens PLIGT at meddele SKAT hvis bilen skifter afgiftsmæssig identitet - lovkrav....