Forfatter Emne: Ruder, limede eller gummilister.  (Læst 2113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Ruder, limede eller gummilister.
« Dato: 17. August 2011 kl: 07:11:44 »
På en T3 og en golf2  sidder ruderne jo i gummilister,
og en forrude kan så skiftes på få minutter.

På en T4 og mange andre nyere biler sidder ruderne limet i.
Det gør det vel meget vanskligere at skifte en rude,
og det er vel også noget man knap kan selv eller?

Hvorfor har VW (og sikkert andre) lavet det skift
fra gummiliste til limet?

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Ruder, limede eller gummilister.
« Svar #1 Dato: 17. August 2011 kl: 07:32:10 »
ja det er mere vanskeligt
men det gør også bilen mere sikker ved sammenstødda den styrker karosseriet
 . det er også nødvendigt ved airbag
da en gummilisterude vil blæse ud
og på nogle modeller er den simpelthen endel af bilens bærende konstruktion
det er derfor lim ruder KUN er for fagmæn
og ikke noget med at køre efter 30 min som nogle firmaere reklmeremed
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Ruder, limede eller gummilister.
« Svar #2 Dato: 17. August 2011 kl: 07:48:49 »
Citat fra: "vw_madsen"
ja det er mere vanskeligt
men det gør også bilen mere sikker ved sammenstødda den styrker karosseriet
 . det er også nødvendigt ved airbag
da en gummilisterude vil blæse ud
og på nogle modeller er den simpelthen endel af bilens bærende konstruktion
det er derfor lim ruder KUN er for fagmæn
og ikke noget med at køre efter 30 min som nogle firmaere reklmeremed


Så de limede ruder er endnu et argument for at holde sig fra nyere biler.

Der vil hurtigt kunne opstå en situation, hvor prisen for et rudeskift
er sammenlignelig med det man har givet for bilen.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Ruder, limede eller gummilister.
« Svar #3 Dato: 17. August 2011 kl: 08:56:07 »
Der er en del regler om limet ruder. Epoxy-bevis osv...

For hobby-manden er glas/rude tillæg i forsikringen en dejlig ting på disse biler.. :-) Eller en god kammerat ved Dansk Bilglas.. ;-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ruder, limede eller gummilister.
« Svar #4 Dato: 17. August 2011 kl: 19:14:18 »
Alene arbejdet med, at fjerne den gamle rude uden det rette værktøj kan tage modet fra en. Hverken hobbyknive eller nedstrygerklinger er ideelle til det brug. Derimod er der et - sikkert flere - firmaer, der kommer ud og skifter ruder på stedet. Jeg har benyttet det en enkelt gang til en Transit. Jeg havde demonteret viskere og plastlister m.v. og gutten var både hurtig og dygtig. Da ruden var monteret havde jeg rigelig tid til eftermontering, da bilen ikke måtte køre i et par timer efter.
Det kostede ikke en bondegård og så kunne man endda skifte udstødning imens. Praktisk, eller ????