0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
Hej,jeg har problemer med at magnetventilen nogle gange ikke lukker helt tæt, hvilket medfører at pumpen tømmes baglæns ned i tanken når den stopper. Når det sker skal startmotoren kører meget for at starte den igen. En ny ventil kan købes hos hovwdiaudi til ca. 200,-.Der kan være gode grunde til at skifte solinoden, men den har ikke noget med det at gøre, som du beskriver. Solinoden afbryder en kanal mellem dieselpumpens lav- og højtryksdel. Hvis solonoden er utæt, så er symptomet, at du ikke kan slukke bilen vha. nøglen. Tilbageløb til dieseltanken sker ikke på grund af en defekt solinode, men pga. utætheder mellem pumpen/slangerne/filteret og den omgivende luft. Er der nogen der har prøvet at skifte magnetventilen der kan oplyses mig om hvor meget der skal skilles ad?Så vidt jeg kan se skal det beslag der holder turbo-tryk-regulatoren og koldstartskablet afmonteres, for at man kan komme til med en nøgle (ser ud til at være ca. 24 mm) for at skrue magnetventilen af! - men kan man tage beslaget af uden at demontere højtrykpumpedelen?Ja, det kan man godt, og du har ret i, at de nævnte dele skal af.Håber at der er nogen der kan hjælpe!mvhIvan
Hej Jarl,Tak for det meget hurtige svar!Mine observationer er følgende:Startproblemer optærder normalt kun efter mindst 8 timers stilstand, men nogle gange er der dog ikke problemer!Ja, så er bilen jo grundigt kold, og der kan være masser af forklaringer. Men skal det være en pumpefejl, så ville jeg tippe på kontraventilerne i højtryksdelenBilen stopper fint hver gang!Og derfor virker din solinode perfektNogle gang optræder der en op til 10 cm lang luftbobbel i pumpen tilgangsledning efter bilen har været stopppet i længere tid.Ja, det gør der også i min. Lige nu sigter jeg ikke til dig Ivan, så du skal ikke tage dette her personligt. Jeg snakker generelt, fordi jeg hele tiden møder mennesker, der er paranoide over at se luft i slangerne.: ALLE dieselbiler har luftbobler i fremløbet. HVER gang man kører igennem en kurve suger pumpen luft. Det er fint - det er den beregnet til, og den kan sagtens håndtere det. Det udelukker naturligvis ikke, at der er problematiske utætheder i fødesystemet, men luftbobler er ikke i sig selv et problem.Ved at puste (med munden) i pumpens returledning giver det et ganske lille flow i væk fra pumpen i tilgangsledningen! - deraf har jeg sluttet at solenoiden havde en ganske lille lækage der over natten måsek kunne lænse pumpen!Både pumpens frem og retur sidder jo på lavtryksdelen, så det kan du både puste og suge igennem, men solinoden lukker mellem lav- og højtryksdelJeg har tjekket overløbsslangerne fra indsprøjtningsdyserne og pumpen sveder ikke, og har ikke fundet nogle lækager. Filteret er ikke særlig gammelt og pumpen trækker ikke luftbobler i pumpens tilgangsslange når motoren er i gang!Jeg kan godt se din pointe i at luften jo må komme ind et sted!Kunne en utæt dyse trække luft fra en cylinder?Nej - ikke hvis dine kontraventiler durJeg har tidligere haft lækager fra returslangerne på fra dyserne, men jeg synes ikke at det gav startproblemer!Nej - de sidder jo netop på retursiden - derfor kan du køre helt uden dem - så får man også samtidig rustbeskyttet motorrummet :wink: , men det giver ingen luftproblemer.Hvorfor tror du, at problemet ligger i indsprøjtningssystemet? Hvordan er dine gløderør, din kompression, din pumpetiming og dysernes sprøjtebillede?mvhIvan
Og derfor virker din solinode perfekt
Angående utætheder i returslangerne, så kan jeg berette, at den eneste returslange, der helst ikke må være utæt KOMMA er den "første". Dvs. den KOMMA der går fra toppen af pumpens lavtryksdel til den første dyse.
Hvorfor tror du, at problemet ligger i indsprøjtningssystemet? Hvordan er dine gløderør, din kompression, din pumpetiming og dysernes sprøjtebillede?