Forfatter Emne: Olielampe spørgsmål til 1.6 TD  (Læst 3277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Dato: 20. August 2011 kl: 19:28:07 »
min olielampe begyndte at blinke i går da jeg kørte ned ad bakke så jeg var lige ude og tjecke olie på den i dag, og så 2 ting der undrede mig lidt, nemlig at der tilsyneladende er rigeligt olie på, men også at oliepinden mangler en eller anden form for "stop" eller prop i toppen, så man faktisk selv kan bestemme hvor langt man vælger at skubbe pinden ned i røret hvilket jo nok giver et ret upræcist billede af hvor meget olie der egentlig er på motoren.. så måske var der altså ikke nok olie på alligevel selvom den viste det. derfor, spørgsmål:

1: skal der sidde en stop prop/klods eller lign i enden af oliepinden på en 1.6 TD motor, eller er den bare født uden?

2: nu hældte jeg en halv liter olie mere på, men hvis man ikke kan regne med oliepinden af den ene eller anden årsag, hvor meget olie skal man så ca regne med at der mangler på sådan en motor når olielampen sætter ind?

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #1 Dato: 20. August 2011 kl: 19:30:22 »
1 liter sker der vist ikke noget ved at give den.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #2 Dato: 20. August 2011 kl: 19:31:29 »
Og ja der skal være en prop/stop.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #3 Dato: 20. August 2011 kl: 20:05:04 »
Citat fra: "4X4"
1 liter sker der vist ikke noget ved at give den.


ok, motoren drypper også lidt så det må være noget med at køre rundt med en dunk olie og så bare smide en liter på når lampen siger at den er sulten. så får jeg også skiftet olie på den løbende, bogstaveligt talt :)

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #4 Dato: 20. August 2011 kl: 21:06:38 »
nå for hulen, nu var jeg lige ude og køre en tur efter at have puttet 1/2 liter olie mere på og den blinker sgu stadigvæk, aargh.

hvad kan det så være? :?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #5 Dato: 20. August 2011 kl: 21:23:19 »
Få et olie og filterskift , og få fat  i en målepind der er ok. Der er ikke andet fornuftigt at gøre hvis motoren skal holde ret meget længere .
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #6 Dato: 20. August 2011 kl: 21:31:08 »
gider ikke skifte al olien nu, især ikke når jeg lige har læst på 3 andre vw forums at det er et typisk el problem på T3'ere. nu skal jeg så bare lige have fundet ud af præcis hvad man gør ved det, men hvis nogen kender denne fejl og rent faktisk ved hvad man skal gøre så sig endelig til

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #7 Dato: 20. August 2011 kl: 21:33:54 »
Det kan være en af dine indikatorer. Måske bare en ledning som er faldet af eller knækket. Har selv lige skiftet en.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #8 Dato: 20. August 2011 kl: 21:46:46 »
ja de andre steder jeg har læst om det snakker også om en løs forbindelse fra enten dem eller generatoren, så jeg checker det lige igennem i morgen.

det er det gode ved at eje en T3, man mangler aldrig noget at lave..

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #9 Dato: 21. August 2011 kl: 09:45:52 »
Jamen rode med ledningsnet og indikator er da også fint, men Du ved stadig ikke hvad korrekt oliestand er . JX kan ikke lide oliemangel, det har jeg kørt nok kilometer idem i til at vide... Indikator der blinker er et symptom på noget, men Du ved jo ikke hvad når ikke de basale facts er kendt. Og jeg ved godt hvad jeg gør, jeg spilder ikke tid på planløst arbejde  :mrgreen:
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #10 Dato: 21. August 2011 kl: 12:13:37 »
Som efterhånden fuldbefaren i blinkende olielamper (og hylende oliealarmer) kommer her i spredt fægtning:

-(gratis)Sidder vaccumdåsen helt tæt til motorblokken og er den godt spændt? (det var mit problem sidste gang)
-(gratil) Kontroler alle stik ledninger og forbindelser (det har aldrig været tilfældet, men man har da lov at håbe)
-(for 150kr) Køb nye olietrykskontakter (der er en i enden af topstykket og en på oliefilterflangen)
-(for 200kr) Find ud af hvor meget olie du har på. Køb en ny oliepind, eller tøm det gamle af og hæld 3,5 - 4 liter ny olie på (der er egentligt 4,5l i bilen, men det er aldrig lykkedes mig at tappe mere end 3,5l af (skift oliefilteret også) Hæld ny tyk olie på (15w40). Gammel knækket olie er ikke godt og der kan også være for meget på (smertelig førstehåndserfaring)
-(til 600kr)Køb en ny oliepumpe (den gamle kan være slidt, er det motoren der er færdig KAN en ny oliepumpe give dig et par måneders kørsel mere)
-(til 15.000) Køb en ny motor og smid den bag i vognen
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #11 Dato: 21. August 2011 kl: 12:19:46 »
Undskyld jeg "klåger" mig men enig med Gunnar !
Min erfaring, som jeg også tror du kan læse i andre tråde :

Remme, slanger, væskestand, køler, stelforbindelser, batteri/forbindelser, kulbroen i generatoren og føleren i ekspangtionsbeholderen skal være OK ! (har jeg glemt noget ?)
                                                                                                                                                     
Så tror jeg du kan søge videre efter en evt. fejl !

Det første vi købte til Gogge ? ? En oliepind !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #12 Dato: 21. August 2011 kl: 16:41:06 »
ja tjecker self også olien, især efter jeg åbenbart har fyldt for meget på nu men det er vel bare at starte fra en ende af, tak for tjecklisterne:)

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #13 Dato: 22. August 2011 kl: 18:31:27 »
så fik jeg kigget på det, jeg startede med at tappe al olien af og hældte 4 liter på igen, så selvom oliestanden ikke passer med de originale mærker på pinden så ved jeg nu hvor 4 liter når til. derefter pillede jeg stik ved oliefølerne af og sleb dem lidt med sandpapir og klemte dem godt fast. de to med gummihætter på var godt sølet ind i olie, ved ikke hvor meget det har at sige for fobindelsen men nu er de rene ihvertfald. der var også et enkelt sted hvor isoleringen var slidt igennem så det fik en gaffa kur.
så opdagede jeg også at den slange der går fra oliefilterflangen og op til en lille dåse på størrelse med en redbull dåse med et stik i enden (aner ikke hvad det er for en fætter) var blevet vredet rundt og klemt næsten helt sammen, så den rettede jeg selvfølgelig ud igen. jeg ved ikke hvilken men en af tingene (eller flere) der lavede fejlen, men nu er den ihvertfald holdt op med at blinke, yay :)  så tak for hjælpen allesammen.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Olielampe spørgsmål til 1.6 TD
« Svar #14 Dato: 22. August 2011 kl: 19:04:17 »
Den lille "fætter" er en vandpumpe, som flytter vand fra oliekøleren ovenover filtret til den kolde af rørene til køleren.
En af I andre må lige fortælle hvad der starter pumpen og ved hvilken temp., jeg kan ikke huske det.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032