den har jeg også altid undret mig over
min teori er, at hvis systemet faktisk mister vand, så er man på herrens mark med ekspansionsbeholderen
man bliver snydt så vandet driver af at man tror man kan tjekke vandstand ved at tjekke i ekspansionsbeholderen
jeg blev det ihvertfald samme dag som jeg købte miss bluee sidste forår
jeg syntes at hun blev lidt for varm på instrumentbrættet da jeg kørte hjem fra rødby, og tjekkede vandstanden i ekspansionsbeholderen
den var fin så jeg kørte videre, og hun blev varmere og varmere
jeg kom hjem uden uheld, men da jeg så fik lidt mere forstand (for 15 år siden kørte jeg cu, og dengang anede jeg ikke man kunne vandkøle en bokser motor) var der næsten ikke vand på systemet
jeg fandt lækken, og nu tror jeg aldrig på vandstanden i ekspansionsbeholderen
jeg skal altid ind og tjekke den virkelige tilstand nede under låget, desværre
måden det fungerer på er at vandet udvider sig ved varme, og det bliver presset udi ekspansionsbeholderen
når vandet bliver koldt trækker det sig sammen og bliver suget overi systemet igen
ventilen skal have et vist tryk før den åbner og det gælder begge veje
når systemet er fuldt virker det fremragende, men hvis der er en læk opdager man det ikke nødvendigvis i beholderen bag benzindækslet, det opdager man først når den røde lampe i instrumentbrættet lyser hvis ellers det virker, det gjorde mit ikke, derfor blev jeg så snydt af det
jeg kunne være forkert på den, og vil meget gerne korrigeres hvis det jeg siger er noget vrøvl, for det er en smule irriterende ikke altid at stole på den vandstand man lige kan tjekke når man fylder benzin pål