Når man pejler oliestanden, sker det jo ved at man tager pinden op, tørrer den af, stikker den ned og trækker den ud og aflæser. Samtidig tages i betragtning, at bilen står plant og at motoren har været slukket et par minutter. Iagttages denne procedure, er det underordnet for pejlingen, hvir tæt oliepinden slutter ved indstikshullet.
Nej, jeg ville ikke save oliepindsrøret af. det ser man gjort på halvdøde motorer, hvor det forhindrer underkompressionen i at trykke olie op gennem røret, men det er ikke ønskværdigt, at der sidder en "løs" oliepind og flagrer få cm fra en hurtigtroterende krumtap, der grundet oliesprøjt yder betydelig påvirkning på alt i sine omgivelser.
Røret er på en normal JX ikke mekanisk fastgjort i blokken. Der sideer i hullet en lille O-ring og over den en lille skive. Det hele holdes nede af den kraft, som fastspændingen i bolten ved dieselpumpen laver. Hullet i blokken på en JX er ca. 8 mm - svarende til yderdiameteren på røret, men som på SB'eren er der øverst et par cm med større diameter for at give plads til O-ringen og skiven. Dine 12 mm Ø forekommer stort. Måske skulle du lave en lille bøsning. Dybden på oliepinden har jeg aldrig målt, men du kan fastslå en hensigstmæssig placering ved at påfylde 4,5 liter og tilpasse, så det matcher max.-markeringen.
Dine oliealarmer bør du tage alvorligt. Få med varm motor lavet en måling på det faktsike olietryk, så du ved om det er en "ligegyldig" fejl i det elektriske system, eller om der faktisk mangler olietryk. Er det sidste tilfældet, skal du reagere på det.