Forfatter Emne: Hvordan gør i? (rustplet i undervognsbehandlingen)  (Læst 1702 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tepes

• Gæst
Hvordan gør i? (rustplet i undervognsbehandlingen)
« Dato: 17. September 2011 kl: 14:07:26 »
Hejsa.
Hvordan plejer i at reparere en overfladisk skade i rustbeskyttelsen? Jeg har et par pletter under min bil, som jeg meget gerne vil have lukket inden der er noget alvorligt rust der får fat.

Jeg tænker noget i retningen af blæse det rent med en sandstrålepistol, give det et lag grunder eller zinkspray, og så en karrosserimasse udenpå. Det er vel ikke totalt hen i vejret?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 17. September 2011 kl: 15:30:05 »
Skrab rent med en spartel, vær sikker på, at det er tørt, klask noget tyndt rustbeskylleksesprodukt på i et par omgange, vent en dag og klask noget tykkere på. Typisk maler man ikke så meget i undervognen. Hvis du sover bedre om natten ved at male, så vil jeg fraråde de meget zinkholdige typer. de er smarte i teorien, men i virkeligheden har de en ubeskriveligt ringe vedhæftning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

tepes

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17. September 2011 kl: 15:36:22 »
Citat fra: "Jarl"
Skrab rent med en spartel, vær sikker på, at det er tørt, klask noget tyndt rustbeskylleksesprodukt på i et par omgange, vent en dag og klask noget tykkere på. Typisk maler man ikke så meget i undervognen. Hvis du sover bedre om natten ved at male, så vil jeg fraråde de meget zinkholdige typer. de er smarte i teorien, men i virkeligheden har de en ubeskriveligt ringe vedhæftning.

Synes nok jeg havde hørt et eller andet om zinkspray. Det dur i hvert tilfælde ikke fantastisk som grunder.

Men du mener ikke det er nødvendigt at grunde inden man sprøjter beskyttelse på? Grunden til jeg spørger er at denne bil vil jeg gerne have mange år frem. De reparationer jeg har lavet på rustbeskyttelse på mine andre biler, der har jeg også bare klasket det direkte på metallet. Men dem have jeg jo heller ikke særlige ambitioner med, som jeg har med denne bil :wink:

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 17. September 2011 kl: 21:31:12 »
Hvis du sliber / skraber ind til rent metal er der ikke noget til hinder for, at grunde først. Men vær sikker på, at det er rent for rust og tørt. Hvis du kapsler fugten inde, vil du dels opleve hvor meget det kan sprede sig, og dels hvor lusket det kan være. Det hele ser fint ud lige til man begynder, at kradse i det....
SÅ afslører det sig.
Og brug en almindelig grunder. Zinkspray har ikke den samme vedhæftningsevne. Evt. kan du jo give den en dosis lak ovenpå grunderen, inden du klistrer den til.