Forfatter Emne: Forvarme eller starte!!  (Læst 2628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

m

• Gæst
Forvarme eller starte!!
« Dato: 21. September 2011 kl: 21:21:35 »
Hej, min bil driller mig. Den har flere gange haft problemer med at starte på nøglen, hvilket jeg så har afhjulpet med nye kabelsko, bundstykke osv.

Men den har humor den satan. Nu vil den starte på nøglen, hvis jeg piller gløderørene fra. Det gør så, at jeg ikke kan starte den, når den er koldt. Sætter jeg gløderørene til, vil den ikke tørne starteren rundt. Lidt et dilemma.

Strømmen går fra batteri til boks i motorrummet, hvor den bliver delt. Den ene går til styrestrøm ved bundstykket. Den anden går til gløderørs relæ, og ned til gløderør.

Håber nogle kan hjælpe med nogle bud på, hvad det problem kan skyldes.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
Forvarme eller starte!!
« Svar #1 Dato: 21. September 2011 kl: 22:33:29 »
Løsningen er simpel.

Gør som Fedtmule ville have gjort.
Du sætter gløderørene i igen, således at du altid kan forvarme her i den kolde årstid.
Dernæst sørger du for altid at parkere på en bakketop med frit tilløb til at trille i gang efter at du har forvarmet :wink:
Hvor svært kan det være :lol:  :lol:  :lol:

Læs her om hvordan det gik os ved en lignende episode i Ecuador http://www.dennisbager.dk/2009/juli/09.htm
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline burnout

• Hero Member
    • Vis profil
Forvarme eller starte!!
« Svar #2 Dato: 22. September 2011 kl: 03:08:43 »
hmm, et dødt batteri? eller måske et med for lidt ampere?

Offline gunnar6690

• Hero Member
    • Vis profil
Forvarme eller starte!!
« Svar #3 Dato: 22. September 2011 kl: 03:34:45 »
Eller et forvarmerelæ der ikke slår fra efter endt forvarmningsperiode, så der trækkes både til gløderør og starter på en gang. Kombineret med et ikke 100 % batteri kunne det gøre det. Er der også en ok stelkabel mellem motor og karosseri, eller er den tæret ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

m

• Gæst
Forvarme eller starte!!
« Svar #4 Dato: 27. September 2011 kl: 14:19:53 »
Tak for svar. Jeg har tjekket de råd i har givet mig. Batteriet er godt. Jeg pillede stelkablet af gearkassen, for at rense det. Så ville jeg bare for sjov prøve at se om den så kunne starte. Uden stelkabel er der konstant strøm til cirkulationspumpen og gløderør, og den kan starte på nøglen! :shock:

Hvad skal jeg gøre?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Forvarme eller starte!!
« Svar #5 Dato: 27. September 2011 kl: 17:35:39 »
Du skal finde en T3-gut i nærheden og bestikke ham med pizza og øl for at hjælpe dig. Så skal du også sætte dig med et ledningsdiagram over bilen og forstå, hvordan systemet fungerer. Desuden skal du holde op med at eksperimentere med at starte uden stelkabel, for så trækker startmotoren stelforbindelse gennem alle små metalliske forbindelser, der forbinder karrosseri og gearkasse - dvs. koldstarterkabel, gaskabel og andre små sårbare komponenter, der er i overhængende fare for at smelte, når startmotoren trækker sine 100A.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Forvarme eller starte!!
« Svar #6 Dato: 27. September 2011 kl: 18:00:00 »
Og i tilslutning til ovenstående indlæg af Jarl, kan jeg supplere med, at du kun kan profitere af, at have ordentlig stelforbindelse mellem motor & gearkasse og karrosseriet. Start med det kabel der går fra batteriet til stel. Er der ordentlig forbindelse og bespænding på batteriet ? Næste punkt: Er det lige så godt der, hvor kablet er fastgjort til karrosseri eller drivline ? HVIS det går til karrosseriet kan du med stor fordel sætte et kabel derfra og til et sted på motor eller gearkasse ( Gerne en af starterens fastgørelser ) Så har du en meget bedre forbindelse, end den grønne svamp der hænger ved gearkasseophænget og leger varmeapparat, når der for alvor trækkes strøm.
At din cirkulationspumpe pludselig kører kontinuerligt viser jo, at den trækker "ad omveje" så, at sige. Det kan nogle gange også være en fordel, at "stelle" generatoren med et kabel på beslag eller fastgørelse. Når dette er i orden kan du så kigge efter om tilslutningen ved batteriets + pol er ok og ordentligt spændt. Løse kabelsko ved batteriet har givet mange startproblemer igennem tiden. Irrede og halvt gennembrændte forbindelser det samme.