Forfatter Emne: Den lille oliekølerpumpe  (Læst 3127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Dato: 07. Oktober 2011 kl: 09:58:32 »
Den lille oliekølerpumpe som sidder oppe vedsiden af servovæskebeholderen kører konstant. Også når motoren er slukket. Jeg mener at der er to termostater. Olie køleren er vist ikke så vigtigt, men da jeg har store problemer, med en overgang et eller andet sted  :cry: , vil jeg fixe dette problem først. Problemet er opstået efter et motorskift fra en 1,6 td til en golf 2 td.

Kan der være byttet om på de to ledninger til termostet.
Hvad sker der hvis man bytter om på de to ledninger.
Kan der være et relæ der er defekt.

Er der nogen der ved, hvor termostaten og relæet ser ud.
Er det en standard termostat, der kan købes billigere andetsteds end hos vw.


Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #1 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 10:48:41 »
Kig på topstykket - på samme side som dyserne. Mellem dyse nr. 3 og 4 sidder der en stor kølevandsstuds. På den studs sidder der en termokontakt og peger fremad i bilen. Den tænder og slukker for den ekstra kølepumpe ved at give den stel eller ej. Hvis ledningen er gnavet igennem, så kobberet et eller andet sted kan røre ved metal, så er der jo stel på hele tiden, og pumpen snurrer til batteriet er tomt. Termokontakten kan købes mange steder - tjek om ikke Hovwdiaudi har den. Mine dieselkundskaber er rustne, men jeg tror, den skal tænde ved 104 eller 106 grader.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #2 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 12:01:15 »
Den er på min brun, og har nummer:
251919369F

Der bør være uendelig modstand igennem den, hvis man måler med et ohm-meter.

Du kan prøve at trække stikket ud af den kontakt, så bør pumpen standse.
Gør den ikke det, så er det nok ikke der fejlen ligger.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #3 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 12:26:39 »
jeg har fundet den. Jeg her også prøvet at pille hætten af termostaten. Hvad skete ???
Den forsatte med at køre. Jeg kan se et brud på kablet der får ind i pumpen. jeg vil prøve at føre et nyt kabel fra termostat til pumpe, men kan ikke umidelbart få kablet fri af skoen.
Er der et trix.


Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #4 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 13:26:53 »
Citat fra: "tomtom"
jeg har fundet den. Jeg her også prøvet at pille hætten af termostaten. Hvad skete ???
Den forsatte med at køre. Jeg kan se et brud på kablet der får ind i pumpen. jeg vil prøve at føre et nyt kabel fra termostat til pumpe, men kan ikke umidelbart få kablet fri af skoen.
Er der et trix.


Et billede ville være opklarende.
Vandstudsen kan enten være af plast eller aluminium.
Jeg har taget et par billeder viser hvordan det kan se ud.
Jeg kan ikke se at der skulle være nogen hætte.

Måske skal du ikke forhaste dig med at trække nye ledninger.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #5 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 14:00:55 »
På billed nr 2 er der i højreside en brun dimmer ved termostaten. Herpå sidder der en hætte, som er brun. Den har to ledninger. Jeg tør ikke volde ledningerne af, da jeg tror at de på en eller anden måde er fastgjort til mufferne på indersiden. Jeg vil høre om der er et trix, til at tage ledningerne ud af muffen.

Du har ret i, at man nok skal være varsom med at føre ledningerne uden om.

Jeg kan når nøglen er taget ud og pumpen er stoppet (det gør den efter et stykke tid, når strømmen til den er taget), måle er der på en af ledningerne (brun) er 12 volt til pumpen - altså konstant spænding. Også selv om jeg tager den før omtalte ledning på termostaten af.  
Tager jeg relæet med nr 53 ud, er der ingen strøm til oliekølerpumpen. Jeg tror derfor at det er en relæ fejl.

Jeg ved ikke hvordan det kan tjekkes, uden at skifte til et relæ der virker. De er vist ret dyre, så mon der er en i kbh der har en, jeg kan låne / købe, hvis det er den der laver ballade.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #6 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 14:11:02 »
Rettelse :oops: :oops:

Det er den røde ledning der er strøm på.
Der er også strøm på, når jeg tager relæet ud, så det er nok ikke relæet.
Men hvor får de så strøm fra.  :roll:

Mvh Tom :x
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #7 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 14:11:58 »
Citat fra: "tomtom"
På billed nr 2 er der i højreside en brun dimmer ved termostaten. Herpå sidder der en hætte, som er brun. Den har to ledninger. Jeg tør ikke volde ledningerne af, da jeg tror at de på en eller anden måde er fastgjort til mufferne på indersiden. Jeg vil høre om der er et trix, til at tage ledningerne ud af muffen.



Ledningerne kan ikke tages ud af stikket enkeltvis.

For at tage stikket af, skal der fjernes den lille metalfjeder på billedet.
(den er noget besværlig at få af, men ved hjælp af en lille skarp
skruetrækker går det)



http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13378-start-0.html

Jeg ved ikke noget om de relæer. Jeg har aldrig haft behov for at rode med det.

Du kan jo tage strømmen fra pumpen ved at trække stikket ud,
sådan skulle du kunne køre et stykke tid.
Pumpen tænder vist kun ved ekstrem belastning.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #8 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 14:52:25 »
Du kan godt tage stikbenene ud ud af stikket enkeltvis, det gøres forfra i stikket. Der findes uddrivere til udløse modhagerne på stikbenene. En lille låsesplit kan dog også klare jobbet...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #9 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 15:29:20 »
Efter to ostemader og en kop god kaffe.

Jeg er kommet frem til følgende teori (Jarls indlæg) at oliepumpen får konstant 12 v på den ene ledning. på den anden ledning er der ingen spænding, da den går til termostaten.
På termostaten er der to ledninger. Den ene kommer som nævnt fra oliepumpen og er uden spænding. Den anden ( Kaldes X) går til stel.
Når vandet bliver 107 grader, tænder kontakten ved at forbinde de to ledninger på termostaten, og da den ene jo går til pumpen, vil pumpen få stel --- og dermed tænde motoren.

Når  bilmotoren er slukket, kan jeg kun måle spænding på den ene ledning fra pumpen.
Det skulle jo være OK. Det gælder også når bilen motoren er igang. også OK.
Men
På ledningerne til termostaten, er der 0,09 v på den der går gå til stel, når bilmotoren er slukket. Tænder jeg for bilmotoren, stiger spændingen til 4,50 volt. Det passer ikke med min før omtalte teori.

Der må være et sted hvor stelledningen får strøm fra. Og nu -forhåbentlig det sidste spørgsmål,

Hvor får den ledning med de 4.5 volt sin stelforbindelse fra. Er det helt fremme i rosetterne bag sikrings boksen.
Går den gennem nogle sikringer relæer for at få olielampen til at lyse og brummeren til at brumme.

Mvh Tom -også for ideer.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #10 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 17:54:22 »
Jeg er ved at løbe sur i begreberne i denne tråd og må lige spørge:

1. Hvor sidder den elektriske oliepumpe...??
2. Hvor sidder den elektriske termostat...??

Det firkantede 2-polede stik, som Brian foreslår adskilt med en skruetrækker (!) kan man let trække ud, efter man har klemt fjederbøjlen ind mod stikket og dermed udløser låseanordningen...

Systemet er, at pumpen har konstant + (via sikringsboxen) på det ene af de to ben i det firkantede stik. Det andet ben er forbundet med termokontakten, hvor det og dermed pumpen får stel, når temperaturen overstiger de 104/106 grader. Pumpen har således både + og - og så kører den.. Og det var så dét elektriske kredsløb...

Når pumpen vælger at køre selvom motoren er kold, kan det kun skyldes, at den får en utilsigtet stel - enten ved en defekt termokontakt eller fordi kablets isolering er skrællet af og den lægger an mod stel på strækningen fra kontakt til pumpemotoren.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #11 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 18:46:40 »
Mon ikke det er en kølevands pumpe ? Samme system som f.eks.Volvo 460 kører med ?

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #12 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 19:47:16 »
Hej Jeppe
Undskyld begreberne, Jeg har nok været lidt rundforviet.
Det er en enkel og god beskrivelse du giver af det elektriske kredsløb. Der gik noget tid før jeg fattede, at det var på stelforbindelsen, at man afbrød.
Begreber:
Oliekølepumpen, kaldes fra nu af pumpe.
Bil motor, kaldes bare for motor.


Jeg kunne ikke følge pumpens stelledning, da den løber ind i et rør og ud igen ligefør termokontakten, og jeg kunne heller ikke se brud på den synlige del af ledningen, derfor målte jeg videre. Jeg tog toppen af termokontakten og kunne derved måle at ledningen endte oppe i et relæ. (Nr 53) som sidder ved siden af relæet til forvarmning. Og nu er det, at det bliver lidt kringlet,
Når jeg måler med motoren  slukket er der 0,1 volt på det ben der går fra termokontakten og op til relæet. (målt mellem benet og batteriets - pol). Tænder jeg for motoren, måler jeg 4,50 volt. Jeg vil have forventet 0 volt i begge tilfælde.
Jeg går videre og tager relæet ud. Måler på relæets højre ben og kan konstatere, at med slukket motor er der 0,1 v og med tændt motor er der 4,5 v.
Jeg går videre og finder at ledningen går gennem en samlemuffe, en stor hvid cylinder, for derefter at løbe ind bag relæboxen og frem i vognen. Ledningen er sort og rød og dem er der jo mange af.

Jeg har umiddelbart lyst til at sætte ledningen fra relæet til stel. Men den må jo gøre gavn oppe foran. feks til lamper og summere. Og da jeg har nogle problemer med disse, forestiller jeg mig at ledningen fra den hvide samlemuffe, på sin vej frem i bilen, gnaver på en ledning med pluspol.

Lige nu savner jeg nogle rå til hvor jeg skal lede. og hvor det er spild af kræfter at lede. Jeg har renset rosetterne, der sidder bag sikringsboksen. Ledt efter irrede samlinger i ratstammen. Evt. ideer om vejen for det bundt af ledninger, der kommer fra bagenden og hvor det kommer ind i kabinen.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #13 Dato: 08. Oktober 2011 kl: 11:41:10 »
Har du målt modstand gennem termokontakten?
den skal være uendelig.

Altså der må ikke være elektriskkontakt gennem termokontakten
med mindre den er meget varm, (og det bliver den næsten aldrig).

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Den lille oliekølerpumpe
« Svar #14 Dato: 08. Oktober 2011 kl: 13:49:18 »
Modstanden gennem termokontakten er uendelig. Men når bilmotoren kører kommer der 4,5 v på det ene ben og det skal der jo ikke. Så der må være en overgang fra relæet til instrumentbrættet eller instrumentbrættet til stel, hvor der tappes strøm. Der er heller ikke meget blus på lygterne.

Jeg her hele formiddagen prøvet at finde kablets vej fra relæ til instrumentbrættet. - Men forgæves.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD