Forfatter Emne: Udluftning bremser?  (Læst 1685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Udluftning bremser?
« Dato: 02. Marts 2007 kl: 23:05:22 »
Det er ligetil og adskiller sig ikke fra fremgangsmåden på andre ældre biler. Jeg gør det på følgende måde:  Man starter ved højre forbremse. Et stykke klar slange sættes på udluftningsskruen og ned i en beholder (f.eks en tom bremesvæskebeholder) Der fyldes lidt bremsevækse i beholderen så der ikke suges luft ind den vej (slangen skal selvfølgelig være under væskestanden konstant). Så løsnes luftskruen og en medhjælper trykker bremsepedalen i bund. Der skulle gerne kommer en masse luftbobler i slangen. Luftskruen spændes og pedalen slippes og trædes ned, jeg plejer at få hjælperen til at pumpe lidt. Meningen med dette er at samle de luftbobler der er i systemet til en større som så der kommer mere ud af gangen. Processen gentages et par gange til der kun kommer bremsevækse i slangen og ingen bobler. Der efterfyldes løbende i beholderen under instrumentbrædtet. Så tager man samme tur med venstre forbremse, min erfaring er at man har fået det meste ud allerede, men der kan godt gemme sig lidt.

Om man egentligt også burde gøre det med koblingscylinderen, ved jeg faktisk ikke, hvad siger folk?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Udluftning bremser?
« Svar #1 Dato: 02. Marts 2007 kl: 23:17:21 »
Ja, reglen er, at man altid starter med det fjerneste hjul og så arbejder sig nærmere og nærmere hovedcylinderen.

Koblingscylinderen kan udluftes på samme vis, men, da den jo normalt ikke bliver drænet, når man laver bremser, er der sjældent grund til at pille ved det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Udluftning bremser?
« Svar #2 Dato: 02. Marts 2007 kl: 23:47:50 »
Selv tak Thomas, når man sådan har held i sprøjten med T3ere som mig så lærer man hurtigt lidt om det hele  :roll:

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012