Forfatter Emne: VW \"T3\" Turbo Diesel 1988 skumle ting  (Læst 2983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

• Gæst
VW \"T3\" Turbo Diesel 1988 skumle ting
« Dato: 13. Marts 2007 kl: 16:00:35 »
Jeg er den meget glade ejer af en lækker vogn som vi er ved at få lavet klar til den store sommer tur, efter vi har kigget lidt på den har vi fundet 2 ting med den motor som hmm vi synes er lidt "skumle"

1. den drybber olie fra den her (DSC00156.JPG)

2. det her hul ? det ligner man kan skruge noget ned i det ? og det er noget som køre rundt når motoren køre. (DSC00157.JPG)

HAr fået det her at vide om 2.
"Det andet billede er ned til svinghjulet og jo, der skulle være en skrugeprop."

hvor få jeg finder i sådan en hvis det er det :P

er der nogen som ved noget om de 2 ting ?

og kanon forum glæder mig til at bruge mange timer i den :P

Update

har fået det her info
Billede DSC00156.JPG er af dump ventilen som sørger for at der ikke bliver for højt tryk i indsugningsmanifolden når man slipper speederen. Der mangler en slange mellem dump ventilen og luftfilteret. Hvis den drypper med oile ud af denne ventil kunne det tyde på en defekt turbolader, men prøv at montere slangen først og se om den ryger meget ud af udstødningen når motoren motorbremser (påløb). Hvis den har kørt mere end 200000 km så regn med at både motor og turbo er slidt.....

Men som tidliger nævnt af WBXManden så henvend dig på t3nettet, det er det rigtige sted at hente hjælp.

Mvh
Rolf

må ud at købe en slange et sted og en prop  :D, også håbe på at jeg ikke har bygget mig en "røg" maskine :D

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 13. Marts 2007 kl: 17:08:56 »
Velkommen til.

Første billede er ganske rigtigt hullet i koblingsklokken, hvorigennem man kan se svinghjulet og koblingen. Det åbnes i forb. med tandremsmontering for at kunne identificere OT. Oprindeligt har der siddet en hvid plasticprop, men du klarer dig fint uden med mindre du har planer om at stikke fingrene derned med startet motor. Hvis du vil have en ny er det hos VW.

Andet billede viser overtryksventilen på indsugningsmanifolden. En diesel har ikke noget gasspjæld og derfor heller ikke en dumpventil. Mange ynder tanken om og lyden af dumpventiler, men de må altså vende sig mod benzinmotorer med gasspjæld. Overtryksventilen er aldrig åben, hvis turboen lader med det korrekte tryk (0,65 bar). Den er alene tænkt som en nødbremse, hvis turboens wastegate er defekt og der dermed opbygges for højt ladetryk. Derfor kommer der heller ikke olie ud af den under normale omstændigheder. Det er rigtigt at gamle T3'ere havde en slange fra overtryksventilen til indsugningsslangen, men den blev sløjfet med modelåret '86. - og klart nok - hvorfor skulle der sidde en slange et sted, hvor der ikke kommer noget ud? Umiddelbart lyder det suspekt, hvis der kommer olie ud af den. Er du sikker på at det kommer derfra? Det er ikke ventildækselpakningen i stedet for- det ville lyde meget mere almindeligt. Viser det sig, at det faktisk kommer ud af overtryksventilen, så er enten den eller turboen defekt/forkert justeret eller der er tale om en motor, der er betydeligt slidt. Check først præcist, hvor olien kommer og spørg så igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14. Marts 2007 kl: 08:56:51 »
Tak for det gode svar :D

jeg må hjem og kravle og se hvor den gør af den oli.

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 06. Juni 2007 kl: 15:17:13 »
Den her tråd kom aldrig videre.

Kurt
Kurt - 25115788