Forfatter Emne: Skift af tandrem i sydhavnen  (Læst 736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Skift af tandrem i sydhavnen
« Dato: 28. November 2011 kl: 10:35:16 »
Min tandrem er noget slidt og trænger til at blive skiftet. Jeg har indset at jeg bliver nød til at lære min bil at kende og vil derfor gerne prøve at skifte den selv. Jeg har før gjort det på en nissan sunny og tror godt, at jeg kan skifte den på bussen. Men så kommer der jo noget timing af pumpen oven i.  :?
Jeg vil derfor høre om der er nogen, der selv skal i Sydhavnens GDS og som kan supportere mig, hvis jeg går i stå og hjælpe med timing.
Jeg har set et video klip med timing på youtube og det stemmer ikke helt med, hvad jeg har set i virkeligheden.

En erkendelighed er der selvfølgelig plads til.  :wink:

Mvh. Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Skift af tandrem i sydhavnen
« Svar #1 Dato: 28. November 2011 kl: 11:00:14 »
Har du måleur?

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Skift af tandrem i sydhavnen
« Svar #2 Dato: 28. November 2011 kl: 12:34:22 »
Desværre nej.
Håber, at den hjælpende hånd har en eller at låne en. Ellers vil jeg investere i en, vis de ikke er for dyre.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Skift af tandrem i sydhavnen
« Svar #3 Dato: 28. November 2011 kl: 19:29:47 »
Citat fra: "tomtom"
Desværre nej.
Håber, at den hjælpende hånd har en eller at låne en. Ellers vil jeg investere i en, vis de ikke er for dyre.


Tandremmen er relativ let at skifte.

Jeg har heller ikke et måleur, men jeg vil mene at det skulle kunne klares med en digtial skydelærer, hvis man er 2 mand.
     Man bruger dybdemålerfunktionen.

Har du et link til den youtube video?

Det er beskrevet i stor detalje her:

http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=28

Overview:
Although it looks complicated and terrifying it’s actually fairly
straightforward. There are four main parts to this procedure, in summery it
looks like this:



1) Preparation…. pulling things off to get ready

2) Confirming the timing belt timing
*a. Getting the engine to TDC using the timing mark on the flywheel
*b. Getting the cam to TDC using the cam lock
*c. Getting the injection pump to TDC using the pump lock

3) Setting the injection pump timing
*a. Inserting the dial indicator
*b. Rotating the engine backwards (counter clockwise) until the dial indicatorstops moving
*c. Zeroing the gauge
*d. Rotating the engine forwards (clockwise) to exactly TDC
*e. Reading the timing value on the dial gauge
*f. Adjusting the pump timing, if required

4) Putting it all back together