Forfatter Emne: Renover eller ej JX motor  (Læst 5760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nonbo

• Gæst
Renover eller ej JX motor
« Svar #15 Dato: 01. December 2011 kl: 11:28:02 »
og jeg har lige sat nye dyse spidser og indstillet dem og stillet pumpen

men den går 10km/l med fuld gas til tyskland og hjem igen

Offline brian

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 01. December 2011 kl: 12:43:22 »
Citat fra: "nonbo"
og jeg har lige sat nye dyse spidser og indstillet dem og stillet pumpen

men den går 10km/l med fuld gas til tyskland og hjem igen

Nu afhænger "fuld gas" jo af hvordan du har indstillet, men jeg tilstræber ikke at komme ret meget over 3000 O/min.

Jeg kører ca. 13 km/Liter diesel, uden turbo.

Det er vist en generel erfaring, at man ikke skal køre over 100 Km/t i en diesel, og helst ikke over 90, hvis man ønsker at begrænse sine motorproblemer.

Offline woodhat

• Sr. Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
« Svar #17 Dato: 01. December 2011 kl: 13:04:45 »
Citér

Det er vist en generel erfaring, at man ikke skal køre over 100 Km/t i en diesel, og helst ikke over 90, hvis man ønsker at begrænse sine motorproblemer.

Det er også min fornemmelse. Med 90 km.t kan man køre i dagevis, kun afbrudt af tantning af diesel.
woodhat
8585  glesborg

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 01. December 2011 kl: 20:24:36 »
En turbo reagerer på én ting: Udstødningsgas. Hvis der er nok af det, så laver den ladetryk nok. Derfor kan turboen sagtens lave max tryk ved meget lavere omdrejningstal end 3000 - bare man holder kablet stramt, så skal den nok lade.

Samtidig skal man huske, at ladetrykket er en funktion af, hvor meget diesel, der bliver brændt af i motoren. Hvis pumpen står for nærigt (giver lige lidt nok diesel), eller hvis dyseåbningstrykket er højt (så indsprøjtningsvinduet bilver kortere), så falder ladetrykket. Mange, som har fået nye dyser (de har jo et højere åbningstryk end  de gamle slidte), oplever, at motoren har mindre power, for åbningsvinduet er kortere. Derfor skal der ofte kompenseres ved at give pumpen lidt på mængdeskruen.

Man skal også huske, at ladetrykket kun kan måles med bilen i drift - målinger i frigear giver et falsk billede, da dieselpumpen cutter off, når den har nået 5100 omdrejninger, og der skal jo ikke meget diesel til at nå det i frigear = mindre udstødningsgas og urealistisk lavt ladetryk.

Målingen foretages gerne med et manometer med en lang slange, så det kan nå frem til førerpladsen. Slangen sættes på et T-stykke på slangen mellem indsuningsmanifolden og LDA-dåsen. Afbryder man LDA-dåsen under målingen får man igen en falsk måling, idet den sørger for ekstra dieseltilførsel.

Man kan finde en passende bakke og accelerere op af, mens man måler. Fuld pedal i 3. gear med 2500-3000 omdr., så har man en troværdig måling. Under disse omstændigheder skal den lade ca. 0,65 bar.

Gør den ikke det selvom der er tilstrækkelig dieseltilførsel (tjek, at der kommer lidt røg fra udstødningen, så er den tilstrækkeligt mættet), så falder mistanken i første omgang på wastegaten. Det er den lille cylinderformede fyr, der sidder på turbinesiden. Hvis der er mistanke til den, så tag overtryksrøret af den, og prøv med trykluft at give den en bars overtryk, mens motoren er slukket. Så skal den hørbart bevæge sig. Gør den det, så skal justeringen af den tjekkes. I enden af den sidder en lille gevindstang med umbrachohoved og en M6 kontramøtrik. Når man skruer ind på den, så øges ladetrykket.

Grunden til at jeg opremser alt dette er, at jeg har erfaret, at selv totalt opslidte K14-turboer typisk leverer det nødvendige ladetryk. Når sådan en bliver træt, så giver det sig til kende gennem et abnormt olieforbrug, men selv da kan den lade. Naturligvis er der forhold, der kan forhindre et passende ladetryk - ødelagte skovlblade eller, hvis akslen har så meget slør, at den kan gå på væggene, men så skal det dælme være slemt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

nonbo

• Gæst
« Svar #19 Dato: 04. December 2011 kl: 11:50:46 »
den går beder efter jeg har skiftet spidserne og stilleret pumpe det har eller overhovedet ikke noget at gøre med det jeg vil bare ved folks mening om renovering