Forfatter Emne: Batteri eller generator?  (Læst 1416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Batteri eller generator?
« Dato: 09. December 2011 kl: 20:34:18 »
Af en eller anden grund venter min bil altid med at gå i stykker til der kommer masser af sne.
I dag ville den ikke starte... Formodentlig er der ikke nok strøm på den. Hvordan checker jeg om batteriet er kaput, eller om det er generatoren?

Hvor sidder laderelæet? Er det fidusen, der sidder på selve generatoren med de to arme.?

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Batteri eller generator?
« Svar #1 Dato: 09. December 2011 kl: 22:09:09 »
Jeps.  Spændingsregulator & laderelæ sidder med to skruer på bagsiden.
Du kan vælge, at oplade batteriet natten over. Mål spænding lige efter ladning og igen tre timer senere.
Hvis spændingsfaldet er meget mere end 0,2 volt er batteriet på retur.
Når bilen er startet skal spændingen ligge på 13,8 - 14 volt målt over batteriet, - med kørelyset tændt.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Batteri eller generator?
« Svar #2 Dato: 09. December 2011 kl: 23:02:53 »
Hvis ladelampen ikke lyser, plejer jeg at måle spændingsforskellen idet en anden starter bilen. Kommer den under 9 volt, er det nok batteriet.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Batteri eller generator?
« Svar #3 Dato: 10. December 2011 kl: 00:25:41 »
Mange tak for tips.
Så det vil sige, at hvis spændingen er under 13,8 volt med kørende motor, er det laderelæ/-regulator?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Batteri eller generator?
« Svar #4 Dato: 10. December 2011 kl: 12:46:56 »
Det KAN det være. Det er fileme svært, at sige noget med 100 % sikkerhed, når man ikke har delene mellem hænderne. Hvis du f.eks. har irrede batteripoler kan det også spille ind. Irrede forbindelser er i det hele taget af det onde = modstand. Jo større modstand, des større spændingsfald / tab.