Forfatter Emne: ekstra forbrugsbatteri???  (Læst 5125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kh

• Hero Member
    • Vis profil
ekstra forbrugsbatteri???
« Svar #15 Dato: 23. December 2011 kl: 23:38:04 »
Jeg vover et forsigtigt gæt , ved jo ikke hvordan din vogn er indrettet med behov, men man kan vel bruge et batteri til f. eks. køleskab og det andet til andet forbrug.

Men så må en af vore venner fortælle om ladning, for jeg kan ikke lige i farten vurdere, om der så skal et relæ til hvert batteri, og ligeså, hvis der skal lades med lysnetslader.
Min erfaring er, at med ens størrelse paralelforbundne batterier kan du nøjes med en af hver lader, og det er nemmere at montere det du vil bruge strøm på for at opnå ens belastning.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 24. December 2011 kl: 23:51:24 »
For at gøre en kort historie lang: Morten har ret; 2 batterier i serie giver selvfølgelig 24 volt. Men når det ene batteri formodentlig sidder forbundet i bilen, skal man ikke forsøge, at forbinde minus til plus / det omvendte. SLET ikke hvor der ikke er behov for 24 volt.
Så selvfølgelig er det eneste korrekte + til + og den negative side KAN forbindes til karrossen, subsidiært minus på det i forvejen siddende batteri.
HVIS batteri 1 er til drift og batteri 2 til forbrug KAN der indskydes et relæ, så bilen altid kan starte og forbrugsbatteriet oplades når motoren kører. Dette kan f.eks. styres af udtaget til ladelampen på generatoren, og er relativt let at montere. Relæet bør dog kunne håndtere strømmen, der kan være ret stor på et afladet batteri.

Offline Casper Slow

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 25. December 2011 kl: 10:43:57 »
Hvis man parallelkobling to 12volt batteri til et stor 12volt batteri. men vil så ha en 24volt udtag til startkabler.. hvad gør man så.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 25. December 2011 kl: 19:46:42 »
Det gør man ikke! Hvis du har to eksterne batterier parallelkoblede ændres koblingen mellem batterierne så den går mellem + og -  og derved dobler spændingen.
Men du kan ikke uden videre ændre en parallelkobling kortvarigt til en seriekobling uden, at flytte på kablingen - og igen: SLET ikke hvis de sidder i bilen. Så har du pludselig en dobling af spændingen og det kan lygter, generator etc. ikke li`.
Så SKAL batterierne frakobles, eller du skal lave en relæstyring der gør arbejdet.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 25. December 2011 kl: 23:01:54 »
Citér

det ene batterie er et halvt aart gammelt (ofg det kan vel betegnes som näääästen nyt) det andet er sprit nyt, men det gamle er pa 60 Ah og det nye paa 75 Ah - er det skidt?

Ifølge hvad jeg har fået at vide så vil du ende med at det "dårligste batteri" vil "trække det bedste ned på sit niveau". Hvis du forstår.
Men jeg kan jo have misfostået.
Så derfor vil jeg være ganske glad hvis du holder os opdateret på hvordan det går med batterierne Carsten.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Jelling
« Svar #20 Dato: 26. December 2011 kl: 08:55:20 »
Hej Carsten.

Du kan få en masse gode tips om batterier og dobbelte systemer på firmaet Kjøller's hjemmeside.

www.kjoeller.com/

Jeg har lavet dobbelte batterisystemer i flere både, som jeg har haft,  og i min syncro, efter deres anvisninger.

Der findes i øvrigt en lille bog, der hedder "El om bord". den kan stadig fås for 140 kr. Det er nærmest en lille bibel om strøm i både, men det kan snildt overføres til at installere dobbelt el i en T3.

Bogen er tydeligvis skrevet at nogen, der har forbindelse med firmaet Kjøller,
fordi det er deres produkter, der er afbilledet, men den er guld værd, hvis man skal rode med dobbelte strømsystemer, og ikke har for meget kendskab til sådan noget i forvejen.
Mvh.
Kim W

Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss

En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen