Ja, man tester dyser med en dysetester. En dyse skal nemlig ikke bare plaske noget diesel ud. Den skal forstøve i en forudbestemt form og med et forudbestemt tryk. Samtidig skal den være tæt, før det rigtige tryk åbner den. Alle de informationer kan man få med en dysetester, som for øvrigt ikke behøver at koste en bondegård.
Som sagt kan man godt undersøge om den overhovedet kan sprøjte noget ud på den måde, som i gør det. Det er tilstrækkeligt at montere dysen på et dyserør. Glem alt om lækolieslangerne - de betyder intet i den sammenhæng. Men for at få et realistisk billede ville jeg nok sætte dysen på en pumpe, der sidder i en motor, der kan køre, og så lade motoren arbejde på de 3 øvrige cyl., mens man tester dyser på det 4. rør. Det der med at gøre det på en død motor vha. startmotoren er noget hø. For det første skal der arbejdes længe for at oparbejde trykket, og startmotoren får en varm dag.