Forfatter Emne: Vandpumpe crash efter rem skift???  (Læst 1617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Dato: 31. Marts 2007 kl: 15:24:45 »
Ja, der er vide muligheder for at bruge forskellige remlængder, hvis man bare tilpasser vha. de små distanceskiver. Jo flere distanceskiver mellem remskivehalvdelene -> jo mindre bliver den effektive diameter på remhjulet -> jo mindre skal remmen være og vice versa. At remmen er købt hos VW betyder bare, at den er dobbelt så dyr som andre tilsvarende remme - det betyder ikke, at man er fritaget for at tilpasse skivediameteren og dermed spændingen. 1-,15 cm "slup" ved fingertryk er fint. Og den gyldne regel er - hellere for løs end for stram - nu ved du hvorfor....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #1 Dato: 01. April 2007 kl: 21:26:24 »
Du skal kun fjerne eller løsne remskiven på vandpumpen, hvor mange bolte har du skruet op af generatorbeslaget (4) ?
Du skal fjerne det lille beslag som sidder mellem generatorbeslaget og dieselpumpebeslag (tror jeg det hedder) for at komme til de 2 bolte som sidder ind mod dieselpumpen.
Der sidder også en 6 mm. bolt fra nederste tandremsdæksel som er skruet ind i vandpumpen, har du husket den ?

Hilsen Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Claus N.

  • Gæst
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #2 Dato: 02. April 2007 kl: 11:29:38 »
Find en god bakke eller et eller andet at hæve fronten med, pil det øverste gitter af, så du kan komme ind til køleren, det sidder en bolt i den ene side, den tager du med en 13, løsner den og giver den 2000 omdr. til der begynder at komme væske ud deroppe, husk, kun at løsne den, ikke skrue den helt ud. :D

Claus N.

  • Gæst
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #3 Dato: 02. April 2007 kl: 11:32:33 »
Og forresten, brug det blå væske, det er bedst.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #4 Dato: 02. April 2007 kl: 11:32:41 »
Citat fra: "KaosPiloten"
Så er pumpen ude! Nemt da først jeg fattede at det var de 4 skruer fra generator holderen der skulle af!

Køber ny idag eller imorgen m. hus.

Hvor meget kølervæske rummer min 1,6TD ca og skal den være blå eller rød... Har ikke fundet klar besked om diesel farve i forum!

16 liter, men det hele kommer jo ikke ud, når du skifter. Blå eller rød alt efter smag. Jeg har kørt mange hundredetusinde med den billige fra Rema 1000 - det kører fint. Vigtigere er det at man skifter væsken hvert andet år - så undgår man korrosion.

Det lader til at WBX skal udluftes med hævet front og præcise omdr. gælder det osse TD og hvis ja hvor sidder udlufftningsskruer?

Samme procedure for de forskellige maskiner, men jeg har nu aldrig hævet fronten, og trods det udlufter den fint. Det er ikke så hysterisk besværligt, som det indimellem lyder til. - Hvis du ikke siger det til nogen, så kunne jeg sagtens finde på at skifte vandpumpe uden at udlufte den - selvf. under ærbødig hensyntagen til temperaturudviklingen. - Erfaringsmæssigt "spiser" den nemlig luften selv, hvis man i øvrigt har et velfungerende og tæt kølesystem.  

Nu kører det igen med selvtilliden vs. T3  :lol:

Thomas
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #5 Dato: 03. April 2007 kl: 00:35:14 »
Har du hævet fronten ? givet gas men luftskruen var halvt ude ?

Der burde komme et fint lille springvand når du giver gas, det er nok nemmere hvis man er to til proceduren
Mvh. Casper

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Vandpumpe crash efter rem skift???
« Svar #6 Dato: 03. April 2007 kl: 02:53:17 »
Hvis låget er skruet på exp.beholderen når du prøver, så skulle den ikke have problemer med at sende trykket ud i køleren, når den får lidt omdrejninger  :?

Jeg plejer dog ikke at hæve fronten på bilen, ( er luftskruen ikke i forvejen det højeste punkt  :?:  )  men jeg plejer derimod lige at løfte exp.beholderen når jeg fylder vand på igen, da den ligger lavere end både den elektriske pumpe og vandstudsen på siden af topstykket.

For at klare udluftningen alene, folder jeg et stykke papir og sætter det i klemme ved tomgangsskruen, så kan den selv holde omdrejningerne oppe.

Hilsen Tony.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.