Du finder færdselsstyrelsens liste over akkrediterede målere og vejer (i princippet! - I praksis plejer de at acceptere en vejeseddel fra den lokale foderstof). Så stiller du med bilen hos en af dem, og får den vejet. De laver en påtegnet vejeseddel til synsvirksomheden. Du stiller til syn medbringende vejeseddel, den gamle reg.attest og reg.blanket inden for et bestemt tidsrum (kan ikke huske om det er 24 eller 48 timer). Synsmanden kigger på vejesedlen og giver dig et fradrag for driftmidler (diesel/væsker osv.), og han noterer den nye egenvægt på reg.blanketten. Når du så engang vil registrere bilen (senest efter 12 mdr. - ellers fornyet syn) medbringer du gammel reg.attest, reg.blanket og forsikringsbevis. Så får du et sæt nummerplader til 1180 kr til påskruning.
Det er ikke nemt, at få en rigtig bus under 1500 kg. Med hiv og sving har jeg fået min vejet ned til 1480 kg, men så skal der altså også strippes helt i bund. Og nu er det så, at Mads-Kaa plejer at pointere, at man lige skal huske på, at hvis man hæver egenvægten med mere end 50 kg i forhold til det, der er synet, så er man pligtig at stille til fornyet syn!
PS.: Hvis ikke man skulle kunne syne en uindregistreret bil, så kunne man jo ikke have et krav om, at en bil skal være synet før den kan indregistreres...