Jeg mener at huske, at Jarl tidligere har beskrevet noget om manglende olietryk i toppen på JX motorer ?
Motorolie bliver i sagens natur varm, men hvis du kører med en forkert viskositet vil den tabe smøreevnen når den bliver for tynd p.gr.a. slidte lejer etc. En oliekøler kan afhjælpe på det problem.
Der må være en årsag: Forhåbentlig en defekt føler, eller det værste scenarium: For lavt olietryk.
Hvis du vil være sikker i din sag, bør du skrue føleren ud og erstatte den med et godt gammeldaws manometer skruet direkte i, der hvor føleren sad. Så får du en korrekt aflæsning, -
og sådan nogle manometre har de fleste smedemestre liggende, eller evt. din lokale kompressor pusher.
Din generator er næppe årsag til blink og summen. Dens eneste og vigtigste opgave er, at holde smæk på batteriet, - og det skulle dens ladekontrol meget gerne fortælle dig om. Men ellers kan et voltmeter over batteripolerne hurtigt fortælle dig, om spændingen er indenfor det normale område.