Forfatter Emne: Start problemmer  (Læst 8245 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Start problemmer
« Dato: 21. Maj 2012 kl: 12:08:59 »
Hej allesammen

Håber at nogen kan hjælpe mig med at finde udaf hvad der kan være galt :-)

Var på tur fra København til Århus i weekenden. Da jeg kom frem og bilen havde stået stille et pr. timer, havde den pludselig svært ved at starte. Den kom dog i gang efter 2-3 forsøg, men da den startede lavede den en ordentligt diesel os. Jeg har erfaret at når den er varm har den ikke noget problem med at starte.

Har iøvrigt lige skiftet starteren, så det er nok ikke den der er problemmer med.
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #1 Dato: 21. Maj 2012 kl: 12:10:42 »
Det er iøvrigt en T3 Westfalia 1,6td fra 1990 med en JX motor i.
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Start problemmer
« Svar #2 Dato: 21. Maj 2012 kl: 12:42:52 »
Et nemt gæt kan være gløderør.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #3 Dato: 21. Maj 2012 kl: 18:44:46 »
En brændt sikring til forvarmerrelæ ?
( Et lige så nemt gæt )  :lol:

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.767
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Start problemmer
« Svar #4 Dato: 21. Maj 2012 kl: 20:25:31 »
Ja den store bladsikring , i den sorte box på bagvæggen til venstre .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2012 kl: 12:39:56 »
Tak for jeres svar :-)

Det lyder som om det er nemmest at starte med at prøve at skifte sikringen.

Har taget et billed af den sorte boks til venstre i motorrummet, kan nogen sige mig havd det er for en af sikringerne der er den store bladsikring.
Hvor kan den købes, er det en som alle ligger inde med?

PS. Er der noget man skal være opmærksom på når den skiftes - så jeg undgår at få stød - går udfra at der ikke skal være tænding på bilen.
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #6 Dato: 24. Maj 2012 kl: 13:16:55 »
Den store bladsikring sidder lige under det sorte relæ mellem de 2 store skruer der hvor den røde ledning går op. Jeg tror ikke jeg kan se sikringen på dit billede så det er nok den der er brændt over. Der er ingen problemer forbundet med udskiftning. Løsn skruerne, fjern de gamle stumper, monter den nye og spænd skruerne uden at deformere sikringen. Du får ikke stød. Du kan højst brænde fingrene hvis tændingen er tilsluttet.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #7 Dato: 24. Maj 2012 kl: 13:40:26 »
Tak for svaret

Hvad størrelse sikring er det man skal bruge, og kan alle modeller bruges i den rigtige strørrelse?

Mvh. Peter
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #8 Dato: 24. Maj 2012 kl: 14:30:45 »
Uha. jeg var lige ude i værkstedet for at se om jeg havde en jeg kunne tage et billede af, men det havde jeg ikke lige. Det er en sikring beregnet specielt til forgløderelæet. Den ligner bare et stykke tyndt aluminium med 2 hakker til skruerne og så en tyndere bane på midten. Ingen plastickappe el lign. Jeg tror den er oppe i 50 amp, men jeg kan ikke huske det.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #9 Dato: 24. Maj 2012 kl: 14:42:05 »
Citat fra: "gamborg"
Tak for svaret

Hvad størrelse sikring er det man skal bruge, og kan alle modeller bruges i den rigtige strørrelse?

Mvh. Peter
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6997954358&n=361628824&pn=904289643


Der fås også 80 A til samme pris, og den ville jeg vælge.

Strømmen når en kort stund op på godt 100 A når gløderørene tændes.

Når først de er varme falder strømmen til under 50 A.

Offline skram

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #10 Dato: 24. Maj 2012 kl: 19:09:17 »
det ser ud som om din sikring er skiftet ud med en grøn ledning!! :shock:
nu (periodisk) uden t3.                          
Autotransport tilbydes til nødsituation og andet.




mangler en doka, gerne syncro.

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #11 Dato: 03. Juni 2012 kl: 11:26:46 »
Så fik jeg langt om længe skiftet sikringen :-)
Men den har stadig problemer med at starte, det samme som før. Har lige et par spørgsmål til panelet:
1. Er lidt bekymret over den grønne ledning som var monteret i stedet for sikringen, kan den have brændt forvarmer relæet af?
2. Eller er de gløderørne der skal skiftes?
3. Jeg kan godt svinge den igang, men kan den tage skade af dette?
Mvh. Peter
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Start problemmer
« Svar #12 Dato: 03. Juni 2012 kl: 11:42:34 »
Det er ganske enkelt bare at måle med en prøvelampe om der kommer strøm til gløderørene
 eller ej når du sætter tænding på, og ganske enkelt fordi alt hvad man kan er enkelt. Og ved
 man ikke hvor f.eks gløderørene sidder er det ikke let. Allier dig med en som ved noget om
 bilen. Der må da være bare een i den store by som kan bruge 10min på den sag.
 Du kunne jo lokke med kaffe og kage.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #13 Dato: 03. Juni 2012 kl: 12:55:29 »
starter den ok når bilen er koldt??? dvs om morgen
Mvh Jason
22644383

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Start problemmer
« Svar #14 Dato: 03. Juni 2012 kl: 13:08:02 »
Citat fra: "gamborg"
Så fik jeg langt om længe skiftet sikringen :-)
Men den har stadig problemer med at starte, det samme som før. Har lige et par spørgsmål til panelet:
1. Er lidt bekymret over den grønne ledning som var monteret i stedet for sikringen, kan den have brændt forvarmer relæet af?

Jeg tror ikke den har brændt relæet af.

Citat fra: "gamborg"

2. Eller er det gløderørne der skal skiftes?

Du kan prøve at lave følgende test:
Med kold motor tændes lyset. Når man så drejer nøglen skal lysstyrken
falde tydeligt hvis gløderørene virker, da de trækker en meget stor strøm.

Citat fra: "gamborg"

3. Jeg kan godt svinge den igang, men kan den tage skade af dette?
Mvh. Peter

Jeg ved ikke hvad der ligger i "svinge den igang", men hvis det er at starte bilen ved at skubbe eller trække den tager den ikke skade.

Hvis det er at lade starteren køre i lang tid, så er det ikke godt.
Sådan en bil skal starte inden for få sekunder.