Forfatter Emne: Kølebokse  (Læst 5259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kølebokse
« Dato: 10. Juli 2012 kl: 18:59:30 »
Der er jo de her køleboxe

http://www.harald-nyborg.dk/74190/koelebokse

Nogen er med kompressor lige som køle-fryse skabe i køkkenet.
De er lidt dyre, og kompressoren kan nok ikke holde til
at være i drift medens man køre i T3, da indmaden i kompressoren
så danser rundt, det er jo typisk ophængt i fjedre.
(nogen af os har sikkert savet hermetiske kompressore igennem
og kender indmaden)

Så er der de bokse der har et peltier-element, de er ikke så effektive som
kompressor-princippet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltier_cooler

Disse bokse er billige, og tåler at være i drift under kørslen.

Jeg har eksperimenteret lidt med sådan en.
Den står ved ca 20 grader, og temperaturen kommer ikke under 10 grader.

En tom boks har nu kørt mere end 2 timer,
og udetemperaturen viser 21,7 grader
nede i boksen er der 10.7 grader

Spørgsmålet er så, er de noget ubrugelige, da de ikke køler ret meget?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølebokse
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2012 kl: 19:19:29 »
Citér


Spørgsmålet er så, er de noget ubrugelige, da de ikke køler ret meget?


Alt er relativt, men mad holder ikke længe ved temperaturer over 5 grader, og jeg gad heller ikke drikke lunken øl.
Tænk på at temperaturen i en bil om sommeren ( altså rigtig sommer) nemt kan komme op på 40 grader.

Kølebokse med Danfoss kompressorer kan sagtens holde til at køre T3.

http://www.kjoeller.com/koel_og_frys.htm
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Kølebokse
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2012 kl: 19:30:38 »
Vi havde en Waeco CF50 med på turen jorden rundt, og den holdt fint. Bl.a. kørte vi omkring 20.000km offroad med den. Den holder indmaden på den ønskede temperatur lige så længe at der er strøm nok.

Det eneste der gik var thermostaten, og vi fik tilsendt en ny, samt ombyttet køleren da vi kom hjem, god service.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kølebokse
« Svar #3 Dato: 10. Juli 2012 kl: 19:53:44 »
Ok, så jeg konkludere ud fra det I skriver at kompressor kølere godt kan holde til at
i drift mens bilen køres.

Og boksene med peltier-element knap kan bruges?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Kølebokse
« Svar #4 Dato: 10. Juli 2012 kl: 19:59:26 »
Citér


Ok, så jeg konkludere ud fra det I skriver at kompressor kølere godt kan holde til at
i drift mens bilen køres.

Og boksene med peltier-element knap kan bruges?



Tjae...
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Kølebokse
« Svar #5 Dato: 18. September 2012 kl: 19:45:49 »
For nogen tid side løb jeg over en Vaeco Coolmatic CF-35 hos skrothandleren, og den måtte jeg jo undersøge.

http://www.caravanfridges.co.uk/compressor-cooler/waeco-cf-35.htm

Den var til 12-24 volt, eller 230 volt veksel.

Elektronikken var åbenbart defekt, og der havde været rodet i det,
så det fjernede jeg.
Derefter var der kun en danfoss kompressor med tilhørende elektrisk box tilbage.

På nettet er der god instruktion til denne, så det var meget simpelt at tilslutte.

Kompressoren startede med det samme, og efter kort tid var temperaturen i boxen under -18 grader.
Så det dur, i modsætning til den box med peltierelement som jeg testede i sommers.

(og nu er temperaturen faldet til -20.4 grader)

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Kølebokse
« Svar #6 Dato: 19. September 2012 kl: 08:06:24 »
Nu har jeg flere gange kørt sydpå med et skodkøleboks hvor madvarene sejlede rundt i en sø på bunden, så vi måtte leve af tankpassermad. i år skulle det være slut så, jeg købte en Engel MR 040 og det har absolut ikke skuffet mig. Det er noget der virker, man skal passe på ikke skruer det så langt ned at det begynder at fryse!!

//Bent

http://www.pieper-shop.de/1000192-Kuehl-Boxen-Schraenke/1000224-Kuehlboxen/1014169-Engel-Kuehlboxen/1013506-Engel-Kuehlbox-MR-040-F-G3-Modell-2012.html?PHPSESSID=e10326d30184415d750b181bb9bb0a25
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Kølebokse
« Svar #7 Dato: 19. September 2012 kl: 21:21:38 »
Citér

For nogen tid side løb jeg over en Vaeco Coolmatic CF-35 hos skrothandleren, og den måtte jeg jo undersøge.

Jep, det er den vi har i Mary, bare lidt større. Du har nu fået en fantastisk køleboks. Hvad er det for noget elektronik, som ikke virker? Jeg har vidst et nyt display liggende hvis det er det, og ellers så ligger forhandleren i DK ved Fredericia og kan helt sikkert skaffe de rigtige dele.
På ældre modeller er der ingen blæser til at ventilere, er der ikke det, er det en god ide at eftermontere.

Tillykke med fundet.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk