Forfatter Emne: Solpanel  (Læst 7314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Solpanel
« Svar #15 Dato: 13. August 2012 kl: 15:21:04 »
i princippet kan du beregne på temperaturforskellen på omgivelses temperatur og den ønskede temperatur i køleskab, køleskabets effekt i watt og køleskabets virkningsgrad (men den er vel ikke opgivet)

reelt betyder det jo koldere omkring køleskab og jo bedre køleskab, des mindre strømforbrug er der :)

men kunne være fedt at lave et regneark med udgangspunkt i forskellige temperaturer 8)

heldigvis er der tit meget sol når det også er varmt, så hvis det er rigtigt dimensioneret, vil der være strøm nok, selvom der er brug for mere kølekapacitet :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #16 Dato: 13. August 2012 kl: 15:30:18 »
Citér


heldigvis er der tit meget sol når det også er varmt, så hvis det er rigtigt dimensioneret, vil der være strøm nok, selvom der er brug for mere kølekapacitet



<td>


Det er nøjagtigt det der har været mit udgangspunkt, men når det er varmt går der jo også flere kolde øl til, hvilket medfører større elforbrug. :D
Og når det er rigtigt varmt er det jo heller ikke særligt sjovt at holde i solen, så der er det godt at have en god automatlader, eller at kunne tilslutte externe solceller med ca. 5m veldimensioneret kabel.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #17 Dato: 13. August 2012 kl: 22:28:00 »
http://www.drivenachodrive.com/about-nacho/solar-electricity-for-nacho-vanagon/

Det er værd at studere.

Jeg har også en kontakt til en gut der laver solsystemer. Han snakker om 1500 for et velegnet panel.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #18 Dato: 14. August 2012 kl: 13:51:55 »
Vi lavede den helt simple løsning på Mary. forbandt ledningerne direkte til forbrugsbatteriet.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #19 Dato: 02. September 2012 kl: 13:11:39 »
Lige en opfølgning på overvejelserne om hvorvidt et 50W panel kan vedligeholde et batteri med køleskabet kørende.

Vi var afsted i tre døgn med løbende udskiftning af øl, sodavand og mad i køleskabet. Der var blandet sol og skyet og bilen holdt det meste af tiden ikke med solpanelet optimalt i forhold til solen.

Hjemmefra var sekundær batteriet på 120Ah(rettet) fuldt opladet og køleskabet med mad og drikkevarer var helt nedkølet.

Vi kørte i alt, over de tre dage, 314 km, og da vi kom hjem var batteriet stadig ca 95% oplader. Vi havde på intet tidspunkt på turen brugt landstrøm.

Min konklusion: Et 50W solcellepanel kombineret med et velpasset 120Wh gelbatteri og et økonomisk køleskab, vil under de fleste omstændigheder være nok, til at være uafhængig af landstrøm på en uges ferie.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #20 Dato: 02. September 2012 kl: 21:17:03 »
mener du ikke 1200Wh batteri ? som i fx. 12v 100Ah ?
Mvh. Casper

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #21 Dato: 02. September 2012 kl: 22:14:03 »
Citér

mener du ikke 1200Wh batteri ? som i fx. 12v 100Ah ?


Sorry. :?  

120Ah /1300Wh/ 40kg, ifølge Exide.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen