Forfatter Emne: Solpanel  (Læst 7313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil
Solpanel
« Dato: 13. August 2012 kl: 09:43:40 »
Hej alle,

Jeg tænker på at anskaffe et solpanel til camperen. Har kig på et astronergy, 90 watt med ca 5,5 amp i timen. Men er det mon tilstrækkeligt til at drive et lille kompressorkøleskab? Og anbefales opgradering af batteri eller er extra batteri ril formålet? Har allerede to baterier i bilen.

Hilsen

Thomas

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #1 Dato: 13. August 2012 kl: 09:53:17 »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

thomasfyn

  • Gæst
Solpanel
« Svar #2 Dato: 13. August 2012 kl: 09:53:35 »
Jeg har også tænkt lidt i solpanel, så kigger lige med her..

Ved du iøvrigt om solpanelet kan lade på batteriet eller om der skal en "dims" imellem solpanel og batteri for at det lader ??

Offline kenny19821

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.475
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #3 Dato: 13. August 2012 kl: 10:22:03 »
Der skal en ladestyring på så den lader på dit batteri ogaden har også et udtag som kun køre på sol panelet
MVH Kenny J
Aalborg
T3 westfalia Syncro

thomasfyn

  • Gæst
Solpanel
« Svar #4 Dato: 13. August 2012 kl: 10:39:05 »
Citat fra: "kenny19821"
Der skal en ladestyring på så den lader på dit batteri ogaden har også et udtag som kun køre på sol panelet


OK TAk

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Solpanel
« Svar #5 Dato: 13. August 2012 kl: 11:03:48 »
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #6 Dato: 13. August 2012 kl: 11:09:32 »
Der findes mange klassiske muligheder, kunne selv være interesseret i noget i retning af 80-150Wp på hævetaget af min syncro camper ...

Her er et individuelt campingset til 399 euro (140Watt):
http://www.ebay.de/itm/140-Watt-Steca-PR-Kyocera-Inselanlage-Solarmodul-Solaranlage-Wohnmobil-12-Volt-/160725817336?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item256c0157f8#ht_5934wt_932

Datablad:
http://www.donauer.eu/uploads/tx_tsproductsnew/KD140GH-2PU_DB_de.pdf

Her et 100 Watt set til 159 euro der kan intregeres i nedenstående tegning:
http://www.ebay.de/itm/100-Watt-Solarmodul-Komplett-Set-mit-Laderegler-Stecker-und-Kabel-/110886294656?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item19d1569480#ht_2885wt_994

Ikke fundet noget datablad om modulet, der er forskel på kinesisk og tysk kvalitet, husk det!

Her den tyske grafik - lige efter KISS
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #8 Dato: 13. August 2012 kl: 12:12:07 »
Vi har fået monteret solceller på Gogge.

Vort strøm ligner lidt J.F.`s skitse.

Som forbrugsbatteri har vi en 115AMP. Exide, anbefalet af Campingunionen som det bedste.
Som lysnetslader har vi en Votronic på 28 AMP til forbrugsbatteriet, og købte sidste år en lille 4AMP ( :) hos Lidl) og de kan begge intervallade.
Vi havde en 90AMP generator, men lige nu kører vi med en 65, da den anden skal have skiftet lejer.

Til solceller har vi valgt 2 fra Matronic på hver 50 W. med et 15AMP relæ.
De er limet på bagerst på hævetaget og kablerne derfra er samlet inde i hulrummet bagi og fra samling ført ind i vognen via en åbning, som nok er beregnet til ledning til el-bagrude (som vi ikke har) og igennem nogle bestående huller er de kabler forbundet til relæet, og fra relæ er der ført kabel videre til forbrugsbatteriet.
På det kabel er indskudt en sikringsholder, midlertidig, for så kan sikringen lige tages af hvis der skal lades fra lysnetsladeren, da den ikke lader, hvis der er en anelse ladning fra andetsteds. (generator,e.l.)
Kan ikke huske om Kim har skrevet det et sted, men brug kabel på 4-5 kvadret, og helst ikke over 4 m.
Kim ved også noget om et bedre laderelæ, håber han vil fortsætte tråden med sine erfaringer, vort er ret nyt, og jeg mangler noget at måle med.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #9 Dato: 13. August 2012 kl: 13:44:43 »
Det vil jeg da godt, selvom jeg heller ikke har så lange erfaringer med solceller.


Den regulator som jeg har købt, hedder Naps Maxpower og har nogle egenskaber som er nærmere beskrevet her.

http://www.kjoeller.com/default.htm Gå ind under solceller og læs om Naps Maxpower.

Efter vores ferie var jeg temmelig skuffet over hvor længe mit batteri holdt med køleskabsdrift.
Det viste sig imidlertid, at mit ca 18 mdr gamle Varta forbrugsbatteri var blevet meget dårligt efter, at et defekt køleskabslys havde tappet det ned til 7V.

Efter mange undersøgelser og forespørgelser valgte jeg at købe et nyt batteri; denne gang et Exide Equipment 120Ah gel batteri, og se det var en helt anden sag.

Så nu tror jeg på at solcellerne på 50W kan vedligeholde mit batteri med køl i adskillige dage, alt efter vejret.

Jeg har lavet nedenstående uvidenskabelige test der giver basis for stor optimisme, men den næste ferie vil vise om optimismen holder til virkeligheden :D


Test
Dag 1.   Nyt batteri. Exide Equipment 120Ah. Ladet med Tystor lader i 3 timer.
   18.00: Sluk for landstrøm, minus solceller, køleskab på manuel, 13,3V under drift.
   Alle andre målinger er med køleskabet på grønt=standby nedkølet.

Dag 2.   8.00: 12,74V= 100 % tilbage efter 14 timer
   19.00: 12,57V= ca. 93 % tilbage efter 25 timer.

Dag 3.    8.00: 12,41V= ca. 80 % tilbage efter 38 timer.
   12.00: 12,38V=ca. 75 % tilbage efter 42 timer.
   18.00: 12,27V = Ca. 67 % tilbage efter 48 Timer

Test 2.   Exide Equipment 120Ah: Ladet natten over med Tystor.

Dag 1.   9.00: Sluk for landstrøm. Køleskab kører på manuel. Solceller   50W tilsluttes.
   
Skiftende sol, skygger og byger. Ca. 15 minutters motordrift.
   21.00: 13,05V= > 100 % efter 12 timer.



Nå det kom til at se lidt uoverskueligt ud efter at være kopieret, menjeg håber at det giver lidt mening alligevel.

Jeg har i øvrigt forberedt Arnold, med et stik ved siden af nummerpladen, så jeg kan tilslutte eventuelle ekstra solceller udefra, der så kan placeres optimalt i solen, hvis man pga varme foretrækker at holde i skygge. Tiden vil vise om det bliver nødvendigt.

Her lige nogle billeder fra vores ferie i Nordtyskland. Travemunde, Plön, Slesvig mm
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #10 Dato: 13. August 2012 kl: 14:02:27 »
På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #11 Dato: 13. August 2012 kl: 14:14:39 »
Citér


På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.



<td>


Drifttiden afhænger jo i høj grad også af hvilket køleskab man har.
Jeg har et meget strømøkonomisk Isotherm 49 ASU. med Danfoss kompressor.

.....og så afhænger den jo også af hvor mange lunkne øller man dagligt belaster skabet med. :?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Solpanel
« Svar #12 Dato: 13. August 2012 kl: 14:24:56 »
Tysk for viderekommende - solarpanel og high end snak løsninger ... ->

http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=16325

Og flere sandheder:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/857507-an-01-de-D250S_DUAL_LADER_MIT_BATTERIETRENNUNG.pdf

og måske har nogen tid til at læse tysk på hjemmesiden om paneler hos Conrad Eletronik - markedsførende -> www.conrad.de

direkte -> http://www.conrad.de/ce/de/suggest/solar%20anlagen
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Solpanel
« Svar #13 Dato: 13. August 2012 kl: 14:44:00 »
Citat fra: "porteren"
Citér


På den tyske tråd nævnes, at gel-batteriet har kunnet klare næsten 3 dage med 90Wp panel på taget ... så skulle der igen startes for motor og mindst 2-3 timers kørsel til de næsten tomme gel-batteri.

Samtidig blev der nævnt på den tyske side, at den der "b2b-lader" skal håndteres varsomt, dens styrke tages ikke gerne imod af et gel-batteri.



<td>


Drifttiden afhænger jo i høj grad også af hvilket køleskab man har.
Jeg har et meget strømøkonomisk Isotherm 49 ASU. med Danfoss kompressor.

.....og så afhænger den jo også af hvor mange lunkne øller man dagligt belaster skabet med. :?


temperaturen omkring køleskabet er jo os en faktor for hvor meget kompressoren skal køre!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Solpanel
« Svar #14 Dato: 13. August 2012 kl: 14:52:28 »
Citér

temperaturen omkring køleskabet er jo os en faktor for hvor meget kompressoren skal køre!


Helt klart!

På mit Isotherm er der en lille blæser, der sørger for cirkulation, men det er da klart at temperaturen på luften, der cirkulerer, er af stor betydning for køleprocessen.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen