Forfatter Emne: En lille skør idé....  (Læst 1649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En lille skør idé....
« Dato: 07. Juni 2007 kl: 08:54:44 »
Der er helt sikkert ingen skadevirkning ved den ud over at motoren bliver en anelse sløvere og skal bruge tid på at oparbejde turbotrykket igen. Desuden vil noget oliemættet indsugningsluft forlade motoren uden at blive brændt af. Se nedenstående indlæg:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=479&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=blowoff
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

• Gæst
En lille skør idé....
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2007 kl: 09:14:02 »
Jeg troede en blow-off valve var til at holde omdr. oppe på turboen?
Når du slipper gassen ved gearskift vil der jo blive større modtryk på tryksiden(indsugning til motor) og mindre udst.gas til at drive turboen (afgang fra motor til turbo) og turboen går derfor ned i omdr., men med blow-off er der ingen modstand og turboen kan derfor rotere frit med mange omdr.???

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En lille skør idé....
« Svar #2 Dato: 07. Juni 2007 kl: 10:32:45 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Når du slipper gassen ved gearskift vil der jo blive større modtryk på tryksiden

Hvorfor det? Er du sikker på, at at du ikke tænker benzinmotor nu? I en benzinmotor har du helt ret. Når man slipper speederen, så lukker gasspjældet og blokerer for luftstrømmen, og dermed tvinges turboen brat ned i omdr. til skade for akslen, lejerne og den næste acceleration.

I en diesel er det en helt anden historie. Jeg er endnu i min tid som dieselmand aldrig faldet over et gasspjæld i indsugningen på en diesel. Er der andre, der er det, så hører jeg gerne om det. Det er rigtigt, at moderne direkte indsprøjtere kan have en luftmængdemåler, der bare passivt følger luftstrømmen, men heller ikke den, kan blokere for luftstrømmen - den åbner bare i takt med gennemstrømningen og kan hverken gøre fra eller til i modsætning til en benziners gasspjæld, der nærmest "propper" indsugningen. Turboen kan altså i en diesel - også ved faldende omdr. tal - nemt komme af med sin luft (også da cylinderfyldningen ved faldende omdr. tal forbedres, og muligheden for at aflevere luft derfor ikke falder proportionalt med motorens omdr. tal), og der sker ikke samme bratte nedbremsning af turboens omdr. tal som i en benzin.

På en eller anden måde er det da også besynderligt, at tusindvis af teknikere på verdens bilfabrikker ikke selv har fået den tilsyneladende indlysende ide.

Og så ved jeg godt, at nogle folk eftermonterer en dumpventil - også på diesel, men det tjener kun to formål: 1) at nogle synes det lyder sejt, og alene det kan få dem til at føle, at motoren går bedre - lidt i stil med customudstødninger, der typisk stjæler lidt effekt, men det ved hverken ejeren eller de andre bodegagæster, og 2) at TSvansen og andre 'seriøse' reservedelsleverandører kan tjene på deres - i bedste fald overføldige og i værste fald destruktive - gejl.

Her er f.eks. en tråd, hvor nogle virkeligt motorkloge drenge diskuterer emnet, og læg mærke til, hvad de vil opnå - at motoren 'nyser'.
http://seatclubdanmark.dk/viewtopic.php?t=2624&sid=b4fe426d553937f1916572d5edc89aba
Christ siger jeg bare!
Og det bliver ikke bedre af at man omsætter det til T3'ere. Det er lige som om tingene ikke rigtigt hænger sammen:
"'Kom og se min 25 år gamle halvrustne undermotoriserede varebil. Den accelererer fra 0-100 på 1 minut og 6 sekunder og topfarten er 128 km/h, hvis der ikke er modvind. Og se, nu har jeg puttet en uvirksom dumpventil på - sejt ikk'?"
Endelig skal man ikke forveksle overtryksventilen på VW's diesel med en dumpventil. Den tjener et helt andet formål, - nemlig at beskytte motoren mod alt for høje ladetryk som følge af defekt eller fejljusteret wastegate. Derfor lukker den luft ud, når ladetrykket overstiger 0,8-0,9 bar, hvilket aldrig sker med en korrekt fungerende wastegate, der sikrer et max. ladetryk på 0,65-0,7 bar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

• Gæst
En lille skør idé....
« Svar #3 Dato: 07. Juni 2007 kl: 12:44:36 »
Det var sådan set også derfor der var ?????? efter :lol:  :lol: