Forfatter Emne: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen  (Læst 13400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #15 Dato: 09. Juni 2007 kl: 19:31:23 »
TAK for input - TAK! Rigtig god pointe - TAK!

Var ude og kigge på den gamle kobling.

Koblingsnavet's fjedre:
De fleste af dem var slidt blanke på siden, somom de har skrabet mod noget?

Een af dem var der knækket en stumpaf, så fjederen kan bevæge sig fra side til side i navet. Hmmm.

Noget af det for mig mystiske - var at nogle af de steder der var slidmærker, var på gearkasse-siden???

Slidmærkerne kan selvfølgelig være fordi fjedrerne har roteret i navet. Jeg kan ikke forstå hvad der ellers kan have slidt på dem - på gearkasse siden....

Suk - jeg er godt træt ligenu - en anden mulighed er komplet at skifte gearkasse imorgen - Mølle, har du en benzin gearkasse liggende som er OK?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 09. Juni 2007 kl: 19:49:20 »
Weird. Kørte en tur.

Når jeg kobler til,er det den lækreste blødeste tilkobling.

Det føles somom koblingspunktet ligger relativt højt - men det atkoble til føles - rahsg* - føles som næsten normalt.

Dvs. at jeg et eller andet sted igen mistænker det sk*de pilotleje driver højgearsakslen med rundt - selvom jeg har koblet ud.

Hvad kan ellers gøre det?

Svinghjulet? Det var pænt, uden grater - jeg har dog ikke et billede af det i mit hoved ligenu......................

Jeg hælder MEGET ligenu til at tage på GDS søndag igen, og skifte pilotlejet denne gang - samt gå udrykkerarmen godt efter.

Spørgsmål - kan jeg skifte pilotlejet uden at tage svinghjulet af? Det så ikke sådan ud idag - det så ud somom svinghjulet spærrer for pilotlejets krave?

Jeg er godtnok verpist ligenu - og frustreret...............

Det som skulle have været en "Ejjj hvor fedt, ny kobling, nu kører det og tak til det halve team SDS og T3nettet" - er ligenu en ret flad fornemmelse............................................. Suk...........

Nå, planen er:
1. Skift slavecylinder - se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper, så på GDS og flå gearkassen af igen, skifte pilotlejet (somehow.......) - tjekke udrykkerarmen grundigt, og samle igen.............. SUKSUKSUK!!!!!!!!!!!

JJ

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

• Gæst
« Svar #17 Dato: 09. Juni 2007 kl: 19:52:20 »
Hej JJ

det hele lyder mystisk.

jeg har desværre ikke en løs benz-geark. liggende.

-men jeg tror at dit problem er at finde i noget af mekanikken i klokken. Har desværre overhovedet ikke tid til at hjælpe i morgen.

Er ude af huset hele dagen, men du er stadig velkommen i haven i solrød med slagteværktøj.

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 09. Juni 2007 kl: 20:05:01 »
Tænke:

1. Gearkassen bliver drevet med rundt, selvom der er koblet ud.

Dvs. at koblingsnavet bliver drevet med rundt - og højgearsakslen.

Det kan være 3 ting:
1. Pilotlejet?
2. Svinghjulet med grater (nej, er var ikke nogen grater)
3. At udrykkerlejet ikke får presset hårdt nok på koblingens fjedre.
3 Kan være:
3.1 Slavecylinderen
3.2 Luft i hydraulikken
3.3. Hovedcylinderen - utæt stempel for oven, slipper bremsevæske tilbage.
3.4 Problem med udrykkerakslen, at den ikke kan dreje frit.
Udrykkerakslen gik godtnoktrægt, men vi vaskede den meget ud med bremserens, og den gik nogenlunde OK. Det kan selvfølgelig være noget grimt med at den har lavet grater i klokken, og når der er tryk på fra koblingen, så sidder udrykkerakslen fast?
Hvis det er det sidste, så er det ret ligegyldigt at flå gearkassen af på GDS søndag - for jeg har ikke dele til udrykkerakslen.

Men jeg er stædig. Godt at vide at jeg er velkommen med slagteværktøj i Solrød haven - tak :-)

JJ

Tlf 28260167

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 09. Juni 2007 kl: 21:50:55 »
AHA!!!!!!!!!!!

Jeg vil imorgen afmontere slavecylinderen, og så bede Ida meget meget meget forsigtigt at træde koblingen ned.

Det vil give mig info (indicier) om slavecylinder kan bevæge sig langt nok (og så er problemet med armen til udrykkerlejet - så kan jeg lære at skifte bøsninger til udrykkerarmen når jeg mekker!) - og hvis den ikke kan bevæge sig længere når den er afmonteret - tjah - så kan det være at Jarl har ret i teorien om at der er en slidkant/rustkant inde i slavecylinderen som hindrer den i at bevæge sig langt nok.

/JJ

Tlf 28260167

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 09. Juni 2007 kl: 22:01:17 »
Husk lige på at når du hiver slaven af, så sidder er en fjeder der trykker pinden ud af :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 09. Juni 2007 kl: 23:42:51 »
Slavecylinder.

Havde aften-træf med Casper, pillede slaven af Brutus's gearkasse.

Hjemme - note til Mølle; Udluftningsskruen sad fast, var rustet, er nu knækket (og jeg, jeg brugte IKKE vold....)

Menjeg har nu en slavecylinder at studere - og jeg kan se den fine rustkant/slidmærke inde i den, kan også se at stemplet jo ikke kan komme forbi.

Så min plan søndag:
- GDS fra morgenstunden.
- Pille slavecylinder af telebussen - forsigtigt åbne den, se om der er grater som hindrer stemplet i at bevæge sig nok.
- Har de mon slavecylindre på GDS til Telebussen? Jeg håber..........

Alternativ?
Bestille ved Howdi audi:
1. Slavecylinder
2. Hovedcylinder
3. Udrykkerarm
4. Bøsninger dazu

Og nå at  få delene og lave bilen tirsdag eller onsdag aften.... :(

Suk............................................

JJ

Tlf 28260167

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 09. Juni 2007 kl: 23:54:04 »
Info fra TheSamba (hvor jeg også har åbnet en tråd om emnet):

Udrykkerakslen bliver slidt flad på armene som trykker på udrykkerlejet.

Dvs. - et MUST i.fb. med skift af kobling, er at tjekke udrykkerarmene for slid - og om nødvendigt skifte udrykkerarmen (ca. 150 kr ved howdiaudi + et eller andet for bøsningerne).....

Jeg er lidt træt ligenu af telebussen - men mon ikke der kommer liv i den igen? Eller skan jeg jo altid køre til familietræf næste weekend med dobbeltudkobling............................................... Av av.

JJ

Tlf 28260167

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 10. Juni 2007 kl: 00:12:06 »
Hej Peder

Tak for et godt tip - det skal jeg huske

JJ

Tlf 28260167

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 10. Juni 2007 kl: 01:01:36 »
Citat fra: "jensjakob"
Info fra TheSamba (hvor jeg også har åbnet en tråd om emnet):

Udrykkerakslen bliver slidt flad på armene som trykker på udrykkerlejet.

Dvs. - et MUST i.fb. med skift af kobling, er at tjekke udrykkerarmene for slid - og om nødvendigt skifte udrykkerarmen (ca. 150 kr ved howdiaudi + et eller andet for bøsningerne).....

Jeg er lidt træt ligenu af telebussen - men mon ikke der kommer liv i den igen? Eller skan jeg jo altid køre til familietræf næste weekend med dobbeltudkobling............................................... Av av.

JJ

Jeg ved ikke, om det er det samme på T3'ere med benz klokke, men på dieselklokkerne er der halvmåneformede udsparinger på udrykkerarmens to fingre, som passer med udrykkerlejets rundede anlægsflader. Dem tror jeg næppe at hverken vi ellers vores børn får held til at slide op. Jeg kender godt det andet system fra boblerne, men det var et helt andet setup, hvor udrykkerlejet blot svævede frit - kun fastholdt med to små fjedre på fingrene og uden styrekraven, som vi har på T3.

Pilotlejet skal du ikke skænke en tanke. Hvis det var defekt, så kunne det kun momentant klemme om højgearakslen indtil det var pulveriseret, og det ville ikke tage mange sekunder. Desuden forstår jeg dit problem som et vedvarende, jævnt og gentageligt problem, og var pilotlejet atomiseret, så ville "klemningen" forekomme ujævnt, skurrende og rykkende - metalstumperne kan jo i det scenarie ikke forventes at optræde konsekvent og ensartet ved gentagne udkoblinger. Endeligt ville almindelig kørsel - tilkoblet - være præget af rystelser og unormal støj grundet højgearakslens manglende centrering.

Som du selv ræssonnerer, bringer en ny og tykkere friktionsplade i koblingen spidserne af trykfodens fjedre nærmere svinghjulet, hvilket kræver, at udrykkerlejet skydes længere i retning mod svinghjulet for at koble ud. Dermed kan koblingeskiftet sagtens have styrket dine symptomer.

Vi samler lige op: Af en eller anden årsag kommer udrykkerlejet  altså ikke tæt nok på svinghjulet til at udløse koblingen helt. Forudsat, at de anvendte stumper er de korrekte og at styrekraven ikke er defekt efterlades som du selv beskriver få  mulige forklaringer:

1) Udrykkerakslen har for stort slør. Som nævnt har akslen ikke egentlige bøsninger, men snarere sådan nogle plasticagtige ringe. Det er absolut no fun at skifte dem! Alene tricket med at tage den udvendige arm af udrykkerakslen  kræver typisk - efter man har taget den notorisk fastrustede låsering af - en aftrækker  med god kraft til at skille armen fra akslen. Dernæst skal en skrue, der af galvaniske årsager nærmest er er indoptaget i gearkassen, afmonteres før akslen kan tages ud (og så har vi slet ikke nævnt at motor og gear selvf. skal skilles fra hinanden. - Btw.: Hvorfor tager du trækakslerne af? De kan roligt blive siddende - gearkassen skal jo bare flyttes få cm.) Summa summarum: Gør op med dig selv om der vitterligt er betydende slør i den aksel - det er ikke et projekt, man begiver sig ud i efter trial'n'error-princippet.

2) Det hydrauliske system. Pedalen skal kunne trædes helt i bund. Hydrauliske koblinger er karakteriserede ved at være selvjusterende, så der gælder ingen undskyldninger om, at 'det nok er et justeringsspørgsmål'. Kan den ikke trædes i bund, er der noget, der forhindrfer det. Din beskrivelse af, hvorledes hovedcylinderen angiveligt bevæger sig og pumper naturligt, når luftskruen på slavecylinderen er åben, retter - som ovenfor beskrevet - mistanken mod slavecylinderen. Der ville jeg starte.

Og PS: Jeg forudsætter, at friktionspladen er vendt korrekt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: 10. Juni 2007 kl: 09:21:11 »
Hej Jarl

Tak fro din gode gennemgang. Jeg jagter det hydrauliske system.

Her er lidt kloge ord fra TheSamba:
-------------------
TOB travel distance should be about the same, as the TOB is pushed further back up its guide sleeve as the clutch wears, gradually forcing a bit more fluid backwards thru the hydraulic system and returning it to the reservoir, BUT....

It can't return to the reservoir if the clutch master cylinder doesn't return to its full rest position. That mean the system can't automatically correct the volume of fluid in the system as temperature changes and as the clutch friction surfaces wear, SO...

Before you go tearing the tranny back out, check the clutch pedal free play. There should be about 13mm free movement, measured at the bottom edge of the pedal pad, before you feel the pedal and pushrod engage the master cylinder piston. This is the very first thing you check whenever you're adjusting//bleeding/diagnosing a clutch or brake hydraulic system. Other than repairing leaks, it's one of the only things you have any control over.

Having too much fluid trapped in the circuit by having no free play will usually cause there to be residual pressure at the TOB at rest, which may cause the clutch to slip a little. But conversely, if the system can't take in more fluid as needed, it won't be able to move the TOB in a large enough range to reach full disengagement. Either way, it causes problems, so do a quick check and rule that out, so you know the hydraulic system is self-adjusting properly.
--------------------
og
---------------------
I would also add, that a clutch master can fail in the way that during the first part of it's travel it lets fluid pass yet later in it's travel it doesn't. The result is that the clutch will not fully release yet there are no signs of leakage from the MC as the fluid passes the seal and returns to the reservoir. I actually just had this happen on one of my vans a few weeks ago. Clutch wouldn't fully release. It was a lot like driving an automatic when it was in neutral.  
-----------------------

Set fra en filosofisk sidelinie, er det imponerende så meget viden vi samler op om vores biler, og tankevækkende hvor sjældent vi ville bruge al den viden, hvis det kun var vores egne biler vi lavede.

Det er noget af det som er så fedt ved T3nettet (og Thesamba og Vanagon.com) - at vi kan dele vores viden med hinanden, og vi ikke bare står alene og samler viden op.

Med venlige hilsner

Jens Jakob (Stadig p*ssefrustreret)

P.s. GDS har kun en mand på arbejde her til morgen, så telefonopkald for at tjekke om de har slavecylinder hh mastercylinder kommer jeg ikke igennem med, udover til medarbejder som siger "Jeg er alene herude, ring senere".

----------------------

Tlf 28260167

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: 10. Juni 2007 kl: 10:02:06 »
Forstår jeg det rigtigt, At du sagtens kan koble ud. Bare du bruger dobbelt udkobling. :?:

At du kan træde koblingen i bund :?:

Nu ved jeg ikke så meget om gear kassens indretning. Men mindes Jarl's indlæg hvor han omtalte noget med en syncronring i gearkassen "sikkert stavet forkert"  Men han var vel kommet ind på det selv, hvis det var det. :wink:

Medfølelses hilsen Poul :wink:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: 10. Juni 2007 kl: 10:07:25 »
Hej Poot

Ja, jeg kan koble ud. Men ikke nok.

Så den med at bruge dobbelt-udkobling op og ned (og mellemgas når det er ned), er nærmest gearskift uden kobling......................

Og ja,hvis jeg fortsætter for mange km med dette problem, så hedder det skift af gearkasse, dels pga børstede tænder, dels pga nedslidt syncro-ringe....................

Men tak for input - og vinklen - alle gode tanker gælder lige nu.

(Og når min bil virker igen, tror jeg vi har materiale til endnu en "T3'ens ABC" - med overskriften "Kobling - og alt der kan gå galt - og hvordan det løses")

Tlf 28260167

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: 10. Juni 2007 kl: 10:26:20 »
Hmm Jeg fik en 4 trins kasse af mølle sidst. jeg var der. jeg skal bruge koblings klokken. der sidder en meget fin slavecylender. meget bedre end min. ( der ligner en klump forvredet rust)
 Så jeg havde tænkt min at bruge den selv. men hvis der er akut behov. må du da komme og bruge den. evt lave det her. men der er jo langt til lolland 8)  Lige så langt som der er fra lolland til kbh. :lol:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: 10. Juni 2007 kl: 12:24:48 »
Målte på slaven, både den på bilen og den jeg fik af Casper.

Det ser ud til at minslave er næsten fuldt ude, og kan kun bevæge sig ca en cm. Bekæftede det ved at måle på slaven jeg fik af Casper.

Dvs at mit gæt er at det ER udrykkerakslen som er så slidt på armene, at den ikke kan presse nok på udrykkerlejet.

Løsning?

Af med gearkassen igen igen, skifte den sk*de udrykkeraksel......

Hvor BEEP får jeg fat i en udrykkeraksel idag????????????

Hmm, ring til mig hvis du har en gearkasse eller en OK udrykkeraksel liggende..............

Jens Jakob

Tlf 28260167