Forfatter Emne: Sådan omgår du smuldrende alu-p*s  (Læst 8120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Sådan omgår du smuldrende alu-p*s
« Svar #15 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:52:29 »
Ja, intet er jo sort eller hvidt, men snarere kombinationer. Det er synligt for enhver, der har beskæftiget sig praktisk og faktuelt med dette problem, at der er flere slags henfald på spil.

Som Poot bemærker, så er der signifikant (galvanisk) tæring på spil, de steder, hvor lortelegeringen møder ædlere metaller, som f.eks. bolte og propper. Men ikke kun der. Salttågerne og den øvrige vejfugt virker mindst 9 af årets måneder som elektrolyt i processen, og en ubeskyttet gearkasse fremstår derfor typisk hvidstøvet af korrosionshenfald om foråret.

VW har selv rettet op på problematikken, idet biler med et modelår fra 90 og frem har gearkasser af meget mere stabilt materiale. For andre er jeg nødt til at gentage mig selv - det er nu også så godt for selvtilliden.... :wink:

Giv jeres gearkasser en ordentlig svingning rustbeskyttelse. Derved udelukkes elektrolytten - den kan ikke komme ind til godset og samtidig lukkes i nogen grad af for iltning. På forreste gearkasseskjold er ophængsflangen (stål) monteret og mellem den og dækslet kan der rigtigt lægge sig snask og holde på fugten (elektrolytten). Derfor: Afmonter den og sejl den til i rustbeskyttelse.

@Casper: Jeg kører selv 2 år på væsken, og det fungerer fint. Vigtigt er det at skylle kølesystemet HELT ud, når man skifter væske. Det duer ikke, at der ligger 2-5 liter tudsegammelt syrevand i slanger og radiatorer. Skyl med vandværkstryk mens alt er åbnet (varmeventiler) og afvent helt klart vand. Skyl også gerne systemet baglæns igennem - modsat den normale strømningsretning - det fjerner masser af snask og forøger derve kølekapaciteten.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #16 Dato: 12. Juni 2007 kl: 18:43:08 »
Kunne man ikke "bare" pille gearkasse af, rense den for korosion, og så ellers give den en byge af Esbjergs den bedste emalje? Så har man i hvert fald fjernet problemet med vejsaltstærring :?:

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 12. Juni 2007 kl: 19:24:26 »
Garanteret kunne man det, men man har jo tit meget andet at give sig til end lige at tage gearkasser af og på, også er det måske lidt mere håndterligt med noget uv.-snask?
Du ved - her ovre i Jylland, der svinger vi bare bilen ud på den nærmeste mark, vi kan nå hen til med trykluftslagen, og så sætter vi 12 bar på, så vi kan plører vi en 10-20 liter brun sovs ud over delene. Og når vi så næste dag henter børnene i børnehaven og der ligger en plamage under bilen, så er der ingen, der kigger - de fleste andre børn bliver nemlig hentet i John Deere eller New Holland og der kommer sgu også altid lidt sovs fra gyllenedfælderen, mens man henter ungerne og snakker med de satans røde lejesvende - pædagogerne :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #18 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:40:27 »
Citat fra: "Jarl"
Garanteret kunne man det, men man har jo tit meget andet at give sig til end lige at tage gearkasser af og på, også er det måske lidt mere håndterligt med noget uv.-snask?
jo jo, naturligvis, men jeg tænkte jo også bare at hvis folk nu alligevel havde den nede!

Citér
Du ved - her ovre i Jylland, der svinger vi bare bilen ud på den nærmeste mark, vi kan nå hen til med trykluftslagen, og så sætter vi 12 bar på, så vi kan plører vi en 10-20 liter brun sovs ud over delene.
Se det troede jeg i havde diesel-motoren til at klare, men hvad ved jeg???
Citér

Og når vi så næste dag henter børnene i børnehaven og der ligger en plamage under bilen, så er der ingen, der kigger - de fleste andre børn bliver nemlig hentet i John Deere eller New Holland og der kommer sgu også altid lidt sovs fra gyllenedfælderen, mens man henter ungerne og snakker med de satans røde lejesvende - pædagogerne :wink:
Igen troede jeg det var pga. diesel-motoren!?!? Måske har du alligevel ret når du siger diesel-motoren har et dårligere rygte end den fortjener, hvis det hele bare er tectyl(eller hvad I nu bruger) :lol:

/Mads[/quote]

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 12. Juni 2007 kl: 21:45:52 »
Hej Mads

Du har ret - en god ide at give gearkassen et ordentligt lag mønje.

Dog er jeg nok bekymret for at afrense min - ved ikke om det i vid udstrækning er pava'en som holder den sammen :-)

Men interessant at høre at gearkasser efter 90 er mere holdbare :-)

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."