Ja, intet er jo sort eller hvidt, men snarere kombinationer. Det er synligt for enhver, der har beskæftiget sig praktisk og faktuelt med dette problem, at der er flere slags henfald på spil.
Som Poot bemærker, så er der signifikant (galvanisk) tæring på spil, de steder, hvor lortelegeringen møder ædlere metaller, som f.eks. bolte og propper. Men ikke kun der. Salttågerne og den øvrige vejfugt virker mindst 9 af årets måneder som elektrolyt i processen, og en ubeskyttet gearkasse fremstår derfor typisk hvidstøvet af korrosionshenfald om foråret.
VW har selv rettet op på problematikken, idet biler med et modelår fra 90 og frem har gearkasser af meget mere stabilt materiale. For andre er jeg nødt til at gentage mig selv - det er nu også så godt for selvtilliden.... :wink:
Giv jeres gearkasser en ordentlig svingning rustbeskyttelse. Derved udelukkes elektrolytten - den kan ikke komme ind til godset og samtidig lukkes i nogen grad af for iltning. På forreste gearkasseskjold er ophængsflangen (stål) monteret og mellem den og dækslet kan der rigtigt lægge sig snask og holde på fugten (elektrolytten). Derfor: Afmonter den og sejl den til i rustbeskyttelse.
@Casper: Jeg kører selv 2 år på væsken, og det fungerer fint. Vigtigt er det at skylle kølesystemet HELT ud, når man skifter væske. Det duer ikke, at der ligger 2-5 liter tudsegammelt syrevand i slanger og radiatorer. Skyl med vandværkstryk mens alt er åbnet (varmeventiler) og afvent helt klart vand. Skyl også gerne systemet baglæns igennem - modsat den normale strømningsretning - det fjerner masser af snask og forøger derve kølekapaciteten.