Forfatter Emne: Sådan omgår du smuldrende alu-p*s  (Læst 8121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Sådan omgår du smuldrende alu-p*s
« Dato: 11. Juni 2007 kl: 00:01:36 »
Interessant setup på min gearkasseklokke:

Ser ud til at nogen? har stukket en stump rør gennem øjet, og slidset det op i begge ender, og bukket slidserne op - for at håndtere at godset smuldrer?

Er det normalt T3 eller Telebus special?

Jeg tænker at noget tilsvarende og en masse araldit kan gøres nede på gearkassen, der hvor det nederste øje til beslaget til den vandrette del af gearstangen er monteret?

Jeg overvejer også god gammeldavs araldit -og evt nogle kulfiberstrimler eller glasfibervæv (http://www.hobby-world.dk/index.php?Action=VisVare&VareID=148) til forstærkning - de steder hvor godset mørner meget?

Ikke for at stoppe mørning - men mest for at holde på stumperne af gearkassen.

Nogen der har prøvet det før?

Evt. nogen har monteret en offeranode på gearkassen - eller hvad søren kan man gøre for at stoppe at den smuldrer?

Mvh

Jens Jakob

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 11. Juni 2007 kl: 11:40:04 »
Citér
nogen har monteret en offeranode på gearkassen

De fleste offeranoder er formentlig af en mere korrosionsbestandig legering end T3-gearkasser, så det er et spørgsmål hvem, der ofrer sig for hvem... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2007 kl: 14:14:33 »
I øvrigt er det "rør" du omtaler på billedet, så vidt jeg kan se standard! Jeg tror ikke det er for korrosionsbeskyttelsen skyld, men nok mere for at få et gevind, som kan holde til momentet som trækkes!!

/Mads

Offline Haardberg

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2007 kl: 19:01:50 »
Citat fra: "Mads-kaa"
I øvrigt er det "rør" du omtaler på billedet, så vidt jeg kan se standard! Jeg tror ikke det er for korrosionsbeskyttelsen skyld, men nok mere for at få et gevind, som kan holde til momentet som trækkes!!

/Mads

Det rør sidder der ab fabrik og der er ikke gevind der i. Det er bare et hul

Lennart

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2007 kl: 19:34:30 »
Interessant at det er standard.

Men som jeg ser det - er det med til at beskytte godset mod for stort pres - faktisk havde det været rigtig godt om VW havde lavet det i alle bøsniner på gearkassen......... (Eller bare brugt en bere legering.......)

Er det alles gearkasser som smuldrer op på den måde?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2007 kl: 21:48:00 »
På min koblings klokke er to af øjerne helt smulret væk. og jeg kan se at aftapnings proppen for gear olie, har ætset en stjerne ind i klokken.

KAN DET VÆRE DÅRLIG FORBINDELSE I STELKABELET PÅ GEARKASSEN. DER FORÅRSAGER ELEKTRISK KORROSSION.   Det er jo ligefør det skulle være muligt at starte bilen alt den el-korrossion.

det må være muligt at stoppe det på en eller anden måde.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2007 kl: 21:55:18 »
Der er en farbar vej, som dur: Når i alligevel undervognsbehandler bilen, så giver i også gearkassen en tur med. Vær særligt omhyggelig med at komme ind over kassen og mellem ophængskonsollen og forreste dæksel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2007 kl: 22:18:44 »
kunne man ikke påtrykke en spænding over gearkassen og beskytte den på den måde ?
Mvh. Casper

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 11. Juni 2007 kl: 22:29:31 »
Jeg har heldigvis ikke rodet med de problemer endnu, så dette er mere generelt betragtet.

Hvem har dømt det til galvanisk tæring. ?

Der skal skelnes meget mellem galvanisk tæring, og tæring forårsaget af salttåge. Personligt tror jeg, det er salt tåge der bare har en uheldig indvirkning på den legering de har benyttet.

Ellers ville der nok være en, der var kommet op med noget offer anode noget. Det er jo nogle almindeligt kendte principper fra små og store både samt fjernvarme installationer. (apropos, er der nogen der kører med særlige kemikalier i vandet)

Kurt
Kurt - 25115788

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11. Juni 2007 kl: 22:32:47 »
Citat fra: "casper"
kunne man ikke påtrykke en spænding over gearkassen og beskytte den på den måde ?

Det er du vidst selv den bedste til at svare på??? Giver det nogle kemiske fordele?
Det giver jo unægteligt nogle problemer med baklyskontakt og forbindelsen til motoren i øvrigt. Måske man kunne "vende" strømmen i hele vognen, altså groft fortalt bytte om på plus og minus??? (sikke noget vås)
Man kunne også "hæve" stel, eksempelvis ved at indføre et batteri mere, som så hæver stel punktet 12V op??? (det kan lade sig gøre vil jeg tro, men ikke uden problemer)

/Mads

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:03:43 »
Rigtigt nok, det er jo sikkert ikke galvanisk tæring der er på spil her, og så hjælper det jo lige meget.

Galvanisk tæring opstår i kontaktfladen hvis to forskellige metaller samles. Der er en hel masse overfladekemi på spil, men groft sagt afhænger tæringen af hvor lang metallerne står fra hinanden i spændingsrækken. Tricket med at påtrykken en spænding virker forenklet ved at levere elektroner til det edle metal gennem elektricitet istedet for fra det uædle metal(der herhved går på ionform, fx. jernoxid)

Giver det mening ?

Vi kører da alle med rustinhiberende kemikalier i kølevandet, er det ikke netop deres begrænsede levetid der er grunden til at man skifter kølervæske ? Hvad er levetiden egentlig for ethylglykol baserede kølemidler i en VW dieselmotor (Jarl) ?
Mvh. Casper

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:23:38 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Man kunne også "hæve" stel, eksempelvis ved at indføre et batteri mere, som så hæver stel punktet 12V op??? (det kan lade sig gøre vil jeg tro, men ikke uden problemer)

/Mads

Jeg kører auto camper. og har et ekstra forbrugsbatteri, som også har stel.    Er det der mit problem er.  eller skulle det hjælpe.   ( Så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det ellers ville have set ud. ) :)  :)

Bilen har så vidt jeg ved været monteret på denne måde i ca 16 År.

( med hensyn til salt tåger, ville jeg mene at det skule være alle andre steder end der hvor 2 forsellige metaller mødes tæringen skulle være. og et sted jeg ville mene var rimeligt beskyttet skulle da være bundproppen. de plejer næsten altid at have lidt olie på sig.

Hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:32:21 »
Tag det helt roligt Poul, dine to batterier har med 99% sikkerhed fælles stel, nemlig bilen karosseri. Det andet forslag er rent hypotetisk og jeg tror ikke du finder det i nogen som helst normal bil, ej heller nogen campere!

/Mads

ludvig

• Gæst
« Svar #13 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:33:47 »
hvor meget vand ligger i og køre rundt i for at opnå denne galvaniske tærring som i snakker om.. :?:
eller har i en Gemt Elektrolyt...

http://da.wikipedia.org/wiki/Galvanisk_t%C3%A6ring
Galvanisk tæring eller galvanisk korrosion opstår når to forskellige metaller har elektrisk forbindelse forbindelse til hinanden via en elektrolyt. Der vil gå en strøm, elektroner fra det ene metal til det andet. Det af de to metaller som er mindst ædelt, (det længst fra guld i spændingsrækken) vil blive tæret op når elektronerne forsvinder.

Eksempel: På et skib med stålskrog og bronze propeller har de to legeringer forbindelse gennem havvandet. (Jern / tin og kobber) For at at undgå korrosion af stålet (jernet) kan der monteres offeranoder af et mindre ædelt metal end jern på skroget af f.eks zink. Så vil zinkanoderne blive ædt op før skroget.

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 12. Juni 2007 kl: 17:43:22 »
Der skal blot være elektrontransport. du kan opnå præcist dem samme ved at samle metallerne direkte, et eksemplet er fx. frihedsgudinden i USA. Hvor kobberplader boltet direkte på stålskellettet forårsagede massiv korrosion i dette
Mvh. Casper