Olietrykket er variabelt afhængig af, hvor det måles. Det højeste umiddelbart tilgængelige tryk er i oliefilterflangen, i den kanal, hvor turboens olieforsyning er monteret. Her kan man måle lige efter oliekøler og filter. Mere realistisk, men knap så blæret er trykket i topstykket. Her får man den reelle værdi udlæst.
Så skal man være opmærksom på, at olietrykket ikke er proportionalt stigende med omdrejningstallet. To forhold er skyld i det: Dels er oliepumpen forsynet med en shunt, der returnerer olien til sugestudsen, når trykket overstiger en bestemt værdi - typisk 4-5 bar og dels nedbremses trykstigningen, når de fjederbelastede kugleventiler i oliesprøjtedyserne under stemplerne lukker op. - De tager rigtig meget volumen. Vær endvidere opmærksom på, at en AAZ generelt har et lavere olietryk end dens små søskende. Selvom dens oliepumpe grundet et mindre medløberhjul på mellemakslen snurrer hurtigere, så tabes der endnu mere tryk ved de hydrauliske ventilspillerumsudlignere. Ikke overreakende har CS faktisk det højeste olietryk, da den hverken har oliesprøjt eller hydroløftere. Man skal altså ikke forestille sig, at det ser ud som i en Mercedes taxa, hvor olietrykket rammer 4 bar, blot man vipper med speederen.
Oliekøleren bevirker naturligvis grundet lange slanger og bukninger et vist tryktab. Imidlertid kompenceres det mere end rigeligt af, at køligere olie har en højere viskositet og dermed ikke så let render ud af lejerne. Status bliver derfor, at det faktiske olietryk i motoren er højere, når motoren er varm, og endnu vigtigere har den køligere olie naturligvis en langt større bæreevne, hvad vi dog ikke kan udlæse af alle instrumenterne.