Forfatter Emne: Supplerende måleure  (Læst 831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Dato: 13. Juni 2007 kl: 17:24:53 »
Ja, jeg er jo så en af dem med divergerende holdning, og er samtidig lidt uforstående overfor den tilsyneladende udbredte tendens til at kombinere monteringen af oliekøler med monteringen af olietermometer.
Det er s.. da, når man ikke har oliekøler, at det er interessant at holde øje med den groteske temp. Med køleren er der styr på det forhold, og det er i bund og grund aldeles uinteressant om olietemperaturen er 80 eller 90 grader så længe den er indenfor grünes Bereich. Og btw.: Er der ikke vandtermometer i din bil på samme måde som det er standardmonteret i alle T3'ere?
Mit råd: Spar det plastic-krims-krams fra Biltemas og Thansens 30-kroners-markedskurv. Vil du noget, så find et originalt instrumenthus med omdrejningstæller.

Ja - undskyld - det besvarer jo ikke dit spørgsmål, så jeg vil overlade ordet til andre her.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Svar #1 Dato: 14. Juni 2007 kl: 00:19:09 »
Jeg har to instrumenter jeg ville montere når min vogn kommer på gaden med den nye AAZ´er. Dels ville jeg gerne have informationen instrumenterne kan give, og så også fordi jeg har de to VDO instrumnter på hylden.

Jeg vil gerne have visning af:
Olietryk til motorolien
Olietemp til gearolien

Egentlig kunne jeg også godt tænke mig af have et instrument til visning at trygtabet hen over brændstoffilteret. Men det bliver senere.
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Supplerende måleure
« Svar #2 Dato: 14. Juni 2007 kl: 06:46:37 »
Jeg synes det kommer meget an på hvordan og med hvilke instrumenter det gøres.
Så længe man holder en ren stil - ure i samme mærke -størrelse m.m. synes jeg det er fedt at se.

Man lærer jo også noget af sådan noget montering

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Svar #3 Dato: 14. Juni 2007 kl: 08:34:03 »
Olietrykket er variabelt afhængig af, hvor det måles. Det højeste umiddelbart tilgængelige tryk er i oliefilterflangen, i den kanal, hvor turboens olieforsyning er monteret. Her kan man måle lige efter oliekøler og filter. Mere realistisk, men knap så blæret er trykket i topstykket. Her får man den reelle værdi udlæst.
Så skal man være opmærksom på, at olietrykket ikke er proportionalt stigende med omdrejningstallet. To forhold er skyld i det: Dels er oliepumpen forsynet med en shunt, der returnerer olien til sugestudsen, når trykket overstiger en bestemt værdi - typisk 4-5 bar og dels nedbremses trykstigningen, når de fjederbelastede kugleventiler i oliesprøjtedyserne under stemplerne lukker op. - De tager rigtig meget volumen. Vær endvidere opmærksom på, at en AAZ generelt har et lavere olietryk end dens små søskende. Selvom dens oliepumpe grundet et mindre medløberhjul på mellemakslen snurrer hurtigere, så tabes der endnu mere tryk ved de hydrauliske ventilspillerumsudlignere. Ikke overreakende har CS faktisk det højeste olietryk, da den hverken har oliesprøjt eller hydroløftere. Man skal altså ikke forestille sig, at det ser ud som i en Mercedes taxa, hvor olietrykket rammer 4 bar, blot man vipper med speederen.
Oliekøleren bevirker naturligvis grundet lange slanger og bukninger et vist tryktab. Imidlertid kompenceres det mere end rigeligt af, at køligere olie har en højere viskositet og dermed ikke så let render ud af lejerne. Status bliver derfor, at det faktiske olietryk i motoren er højere, når motoren er varm, og endnu vigtigere har den køligere olie naturligvis en langt større bæreevne, hvad vi dog ikke kan udlæse af alle instrumenterne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Svar #4 Dato: 14. Juni 2007 kl: 09:18:28 »
Der skulle nok have stået

"olietrykket i en motor med oliekøler er - trods den længere gennemstrømningsvej - højere end i en motor uden oliekøler, og dette viser sig naturligvis tydeligere i takt med stigende temperatur, da oliekøleren formår at holde olien på 80-90 grader, hvor den stadig har en anstændig viskositet, mens en motor uden oliekøler nemt og også ved morfarkørsel sender olien op på den gale side af 140 grader, hvor dens viskositet mest af alt minder om vand, og derfor øges tryktabet i lejer etc."
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Svar #5 Dato: 14. Juni 2007 kl: 10:30:28 »
Citat fra: "Jørgen"
En anden ting i den forbindelse: Er det ved brug af oliekøler, at I monterer en vandtermostat der åbner ved ca. 85 grader?

Mvh
Jørgen


Såmænd både med eller uden OK. - Der er vist altid en fordel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Supplerende måleure
« Svar #6 Dato: 14. Juni 2007 kl: 11:12:14 »
Det nedsætter i hvert fald varmeydelsen, men jeg har nu ikke observeret utilstrækkelig kapacitet. Jeg bruger tit, at lade det bagerste varmeapparat arbejde hårdt, når det er koldt. det har jo den fordel, at det recirkulerer luften fremfor det forreste, der hele tiden skal opvarme luften fra udendørstemp.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Supplerende måleure
« Svar #7 Dato: 14. Juni 2007 kl: 14:04:26 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg bruger tit, at lade det bagerste varmeapparat arbejde hårdt, når det er koldt. det har jo den fordel, at det recirkulerer luften fremfor det forreste, der hele tiden skal opvarme luften fra udendørstemp.


Hvad så når du Prutter jarl så kommer den jo hele tiden igen og igen og igen griner

Mvh Djurs  :lol: