Forfatter Emne: Fejlsøgning Undervogn  (Læst 4253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Fejlsøgning Undervogn
« Dato: 05. Januar 2006 kl: 09:57:41 »
Godt nytår!

Håber alle kom godt ind i det nye år uden for mange buler i jeres T3'ere i snevejret

Jeg skal i gang med at fejlsøge undervognen (baghjul) idet mit *klonk* som jeg aldrig fik fikset nu får selskab af en periodisk rumlen/banken :shock:

Jeg vil tro det er kardanled eller noget trækaksel der giver rumlen/banken og muligvis ophænget der giver *klonket*
Er der nogen der vil give et bud på en fejlsøgningsrutine, hvor starter jeg og hvad skal jeg specielt kigge efter?

På forhånd tak

Mvh Jesper :wink:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Fejlsøgning Undervogn
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2006 kl: 14:57:48 »
Tak, og også godt nytår til dig!

Jeg kan ikke huske den gamle tråd, men jeg har da et par bud på, hvad du skal gribe i.

For det første skal du være MEGET sikker, på at lyden kommer bagfra. Store biler "snyder" øret.

Ellers starter du med at sikre, at det ikke er kronemøtrikken på hjulnavet, der er løs (er den det = kørselsforbud!) Hcad med selve hjulmøtrikkerne?

Er den i orden, løfter du hjuler og vrikker med det. Er der meget slør i lejet?

Så spinner du hjulet op i fart og lytter på bagsiden af lejehuset (stetoskob købes i Biltema). Rumler lejet? Hvad med drivakslen? Ryk i den i rotationsretningen. Er der slør? Hvad med manchetten?

Check nu bærearmsbøsningerne. Brug et koben - er de faste og gode?

Hvordan er gearkasseophænget i forenden af gearkassen? Kan det lave "klonk-lyde"?

Hvad med fjeder og støddæmper?

Er alt ovenstående OK, så må du ind i bremsen og kigge efter løse bakker, støv osv.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Fejlsøgning Undervogn
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2006 kl: 12:05:05 »
Jeg ville, efter at have gennemgået Jarls fejlliste, bytte drivakselerne. Det er gratis og selv om det ikke er dem, er servicen givet godt ud, da det forlænger levetiden generelt. Er manchetterne itu kan de også skiftes for overskueligt beløb.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Fejlsøgning Undervogn
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2006 kl: 14:59:49 »
Hej ige,

Nu har jeg været det meste igennem med følgende resultat:

1)
De fleste opæng bærer præg af ælde. De er ikke smadret helt men kunne godt trænge til en udskiftning. Bla. er der meget slup i det forreste gearkasse ophæng.

2) 2 hjullejer har lidt slør - det kan også godt høres når jeg kører.

3)  Venstre drivaksel har meget slør - jeg tror sgu lejet i gearkassen er gået eller i hvertfald godt på vej. Der er kun slør ved gearkassen.  Manchetterne er pæne.

Hvor stor en operation er det at udskifte sådan et leje og samtidigt bytte drivakslerne? Hvad koster de forskellige ophæng samt nye bøsninger, bolte og møtrikker ca?

Er det forsvarligt at køre med en drivaksel med slør/slup i?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)