Forfatter Emne: JX Turbo spørgsmål  (Læst 8002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #15 Dato: 24. Januar 2013 kl: 19:22:21 »
Nu tager jeg denne tråd op igen.

Har lært lidt mere om dieselmotoren siden sidst, men ikke meget.
Fik skiftet turboen til en anden brugt, som viser sig at fungere, men smider olie i indsugningen (intercooleren). Den oser dog ikke nævneværdigt.

Uanset hvad må jeg nok have fat i en korrekt fungerende turbo. Har stadig kig på Busbörse og har set indlæg herinde om turbomotor.dk - er der nogen erfaringer på turboer, som er renoveret her?

Mattias

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #16 Dato: 25. Januar 2013 kl: 06:50:03 »
Det vigtigste - inden man skifter turboen for tredje gang - er at have helt styr på, om der er for meget underkompression i motoren og om turboreturslangen er for snæver.

Desuden viul der altid være olie i indsugningen - turboen får jo altså også olietågen fra krumtaphusudluftningen.

Hvis du virkeligt skal skifte turbo igen, så køb en ny på ebay til ca 400 € eller renovér din egen http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Brutus

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #17 Dato: 25. Januar 2013 kl: 17:13:41 »
Sidst jeg skiftede turbo, købte jeg en ny hos Busbørse 439€ og 70€ ved returnering af den gamle. Jeg skiftede skiftede samtidig returslange og manifoldpakningen, kan anbefale Busbørse.
Mvh
Brutus
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline chewie

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #18 Dato: 25. Januar 2013 kl: 18:04:40 »
Citat fra: "Jarl" post=94566
Det vigtigste - inden man skifter turboen for tredje gang - er at have helt styr på, om der er for meget underkompression i motoren og om turboreturslangen er for snæver.

Desuden viul der altid være olie i indsugningen - turboen får jo altså også olietågen fra krumtaphusudluftningen.

Hvis du virkeligt skal skifte turbo igen, så køb en ny på ebay til ca 400 € eller renovér din egen http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html

Hej Jarl.

Tak for dine råd. Jeg kiggede i denne tråd for at få lidt mere info. Min motor er jo også en AAZ, men har "paddehatten" monteret, og åndeslangen til ventildækslet ser fin ud.

Er det korrekt forstået at for høj underkompression skyldes en slidt motor? Kan det måles ved en kompressionstest?

Mht. oliereturen er jeg usikker da bilen blev købt med AAZ motoren. Umiddelbart ser det ud som om det er en org. JX(?) returslange, der sidder på. Er det bare at skifte den for at være på den sikre side?

Mattias

Offline chewie

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #19 Dato: 25. Januar 2013 kl: 18:05:55 »
Citat fra: "Brutus" post=94576
Sidst jeg skiftede turbo, købte jeg en ny hos Busbørse 439€ og 70€ ved returnering af den gamle. Jeg skiftede skiftede samtidig returslange og manifoldpakningen, kan anbefale Busbørse.
Mvh
Brutus

Tak for dit svar, Brutus.

Leverer Busbörse helt nye turboer eller er de renoverede?

Offline Brutus

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #20 Dato: 25. Januar 2013 kl: 18:33:11 »
Det var sådan et eksemplar http://www.ebay.de/itm/Turbolader-KKK-K14-VW-T3-JX-1-6TD-Motor-51KW-068145703H-/370519479192?pt=DE_Autoteile&hash=item5644ae9398#ht_1354wt_907
Den så ud til at være ny og der er selvfølgelig garanti på produktet.

Mvh
Brutus
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #21 Dato: 25. Januar 2013 kl: 18:44:06 »
Uden, at jeg på nogen måde kan prale af J.P`s enorme viden om dieselmotorer vil jeg vove det postulat, at en slidt motor vil have en voldsom underkompression, og en test heraf - mon ikke det hedder en Goller test for diesel ? - vil afsløre rigtig meget om motorens kondition.