Forfatter Emne: Generator lader praktiskt taget ikke  (Læst 1383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

klan

• Gæst
Generator lader praktiskt taget ikke
« Dato: 02. Februar 2013 kl: 17:02:42 »
Halløjsa

Jeg er ny ud i T3'erne, og har lidt start problemer med bilen. Nu har jeg så målt på batteriet, 12,47 volt slukket motor, 12,53 volt med motoren kørende.

Jeg kender ikke generatoren, men der sidder en dims omme bag på som kan skrues af. Er det til kullene? Vil det være nok at købe en ny af den?

Desuden, så slukker ladelampen når motoren kører, hvilket jo undrer mig en smule, idet den praktisk taget ikke lader.

Mvh
Kenneth

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2013 kl: 18:47:49 »
Det er ikke spor usædvanligt, at ladelampen slukker selvom generatoren mere eller mindre er holdt op med, at lade. Det kan såmænd også forekomme, at den slet ikke lyser.
Og årsagen kan være slidte kul. Kulholder og spændingsregulator er en sammenbygget enhed, der på Bosch generatorer sidder med to små skruer. Det er hurtigt gjort, at tage den ud og kigge kullene efter, - men pas på ikke, at tabe skruerne.
En ny monteres næsten lige så hurtigt, og kan fås for omkring 100 kr i T. Hansen, Biltema m.fl.
Så kommer 10.000 krs spørgsmålet: Er der 100 % forbindelse fra batteri til generator ?
Det vil i praksis sige: Er det "fede" kabel ordentligt i tilslutninger, og kan du måle eksakt samme spænding på batteriets + pol, som B+ på generator ?
Er den tynde blå ledning til ladekontrollen intakt ? Hvis ikke den fungerer, kommer der ikke den nødvendige spænding på viklingerne, og så lader generatoren heller ikke som den skal.  ( Man kan evt. tilføre en + fra f.eks.pumpen til D+ på generatoren og så måle, om spændingen når op på ca. 14 volt med motoren kørende.

klan

• Gæst
« Svar #2 Dato: 03. Februar 2013 kl: 09:45:13 »
Ok, takker for svaret, jeg vil gå ud og måle, nu er generatoren jo rimelig nem at komme til på denne her biltype   :)

Og den der med at tabe skruen, den har jeg allerede testet, men fandt den dog hurtigt igen ;)