Forfatter Emne: Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)  (Læst 6009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ThomasSmith332

  • Gæst
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Dato: 05. Februar 2013 kl: 19:44:23 »
Som ny bruger vil jeg sige hjerteligt goddag til t3nettet.dk og tusind tak til dem af jer jeg allerede har mødt for den venskabelighed I har udvist. Jeg hedder Thomas, er københavner, 22 år og har nærmest impulskøbt min første bil. Det drejer sig om Frøken Højben, der blev sat til salg af Jason for et par uger siden og som jeg, efter en kort køretur med hende, blev nødt til at eje.
Der lå dog flere overvejelser end en hurtig køretur til grund for købet. Jeg begyndte at lede efter en bil for et par måneder siden. Den skulle helst ikke koste alt for meget, kunne køres på et lille kort, den skulle være rummelig nok til at jeg kunne flytte grej for mit musikstudie, jeg ville gerne kunne bo i den i perioder og der skulle være plads til at en del gutter kunne køre og sove i den på ture i Europa. Og så skulle den være pæn, og guderne skal vide at jeg synes få biler er pæne.
Kun T3'er opfylder effektivt alle kravene og har så ovenikøbet den sidegevinst at den er simpel og et godt udgangspunkt for en "mekaniker" som mig, der aldrig har fikset andet end cykler, men som godt kunne tænke sig at lære sig lidt om det fag.

Jeg lod hende stå hos Jason mens jeg selv tog på ferie, og hentede hende så i går.
Frøkenen klarede turen til København over al forventning og virker til at være i god form. Kun el-installationerne i instrumentbrættet tér sig lidt og kileremmen brokker sig ved gearskifte. Det er min plan at bruge de næste par måneders arbejdsløshed på at give hende en ordentlig overhaling og for alvor gøre hende til min egen. Først og fremmest vil jeg fjerne det meste interiør og få udført noget pladearbejde. Derefter skal jeg have fjernet den genindsatte originalplade i loftet og fundet en løsning til taget.

Nogen må have gået i gennem et helvedes besvær for at få det høje tag Morten i sin tid havde på på og Jason kæmpede så vidt jeg forstod også en brav kamp for at få det af. Det er sat'me ærgerligt for selvom jeg synes en syncro er kønnest med popuptag (og det nok også er sjovere at køre offroad uden at rage for meget op i landskabet) har jeg brug for en løsning der gør jeg kan stå op i kabinen uden at den taber for meget varme og jeg vil også meget gerne bruge en masse kørbar opbevaringsplads i toppen. Med andre ord har jeg brug for et højt tag. Jason delte gavmildt ud af ekstraudstyr (tak!) og havde også et gråt tag af ukendt oprindelse liggende. Det har følgende fordele: Der er meget plads og det var helt vildt gratis. Tilgengæld er det enormt og på flere måder i stykker (hul til vinduer i toppen, men ingen vinduer i, knytnævestort hul i kanten foran, slidt hele vejen rundt langs bunden) og har hverken isolering eller interiør. Sagt på en anden måde ved jeg ikke helt om jeg ender med at købe et andet/nyt tag eller istandsætte det her, men jeg overvejer sagerne grundigt og vil meget gerne høre råd fra mere erfarne høj-tags-brugere og -byggere.

Med den opbevaringsplads der er i køkkenmodulet og kommer til at være i et højt tag har jeg nok plads til at have stort set alle mine ejendele i bilen. (Ja, jeg har ikke mange ejendele)
Jeg har derfor ikke brug for skabspladsen i det bagerste modul, men vil meget gerne have lyset ind fra det vindue der sidder i bagerst til højre. Jeg vægter fleksibilitet højt og nedprioriterer derfor det store vandtanks/udfoldningsbord-modul der sidder til venstre for køkkenet. Her vil jeg hellere have et multivan-agtigt set-up med full-size Rock'n'Roll-seng(kender I i dén forbindelse nogen der har en sådan til salg?) og måske et hjemmelavet bord der kan klappes ud.

Bilen indeholder en del ting til gasfyr, uden dog at indeholde et gasfyr. Sådan et kunne jeg godt tænke mig, så slå på tråden hvis I ligger inde med et sådant.
Der sidder pt 14" vinterdæk på, der på et tidspunkt skal udskiftes med et par 15" AT. Men den tid den sorg. Eller glæde, om man vil.

Jeg er mentalt forberedt på at der dukker mekaniske problemer op undervejs. Som sagt har jeg ingen erfaring med (eller for dens sags skyld forstand på) bilreperationer og håber I vil bære over med mig hvis jeg spørger meget og/eller dumt herinde. Jeg er dog lærenem og indstillet på at lære min bil at kende ud og ind og i søvne, så jeg vil gøre mit hjemmearbejde og læse grundigt op.

Giv mig alt hvad I har af kritik, gode råd, skulderklap eller skældud.

PS: Jeg har oprettet en tråd til bortgivelse af dele af det tidligere interiør her:
http://www.t3nettet.dk/kunena.html?view=topic&catid=10&id=90972#94932
Jeg har ikke plads til at have det stående og ikke tid til at vente på en handel, så kom endelig forbi og ta' det hvis det er noget du kan bruge nu eller i fremtiden.

PPS: Man kan se billeder af bilen som den så ud da jeg kom hjem med den her: http://imgur.com/7Zwa03d,NeSEnWC,i1tnpXH,qEtxCxK,I44UwYT,9MaZhAJ,o7G1hYS,qztayz3,jEW4tEg,pfKrdRt#0

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #1 Dato: 05. Februar 2013 kl: 20:14:54 »
Og her er lidt af hvordan den så ud da jeg for alvor gik igang med den...
http://www.t3nettet.dk/gallery/category/8-cat8.html

Og som "spøgelset" i sin tid så ud, kort tid efter jeg havde hentet den i Kbh...
http://www.t3nettet.dk/gallery/category/60-cat60.html
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ThomasSmith332

  • Gæst
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #2 Dato: 05. Februar 2013 kl: 20:29:20 »
Spændende! Det er da noget af et lakeringsarbejde du har bedrevet. Jeg er glad for farven, så tak for det. Og alt det andet rustbekæmpelse og så videre du har haft gang i gennem tiderne. Hvordan ville du, som døber af bilen, have det med hvis den tog navneforandring?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #3 Dato: 05. Februar 2013 kl: 20:34:47 »
Tjaeh, det er jo ikke min bil mere...

Og mht. rust, vil sige at du har det rimeligt let, i hvert fald i forhold til hvad jeg havde da jeg købte den :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ThomasSmith332

  • Gæst
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #4 Dato: 05. Februar 2013 kl: 20:46:08 »
Jeg beholder navnet herinde, så ved folk også hvad jeg snakker om. Ja, det er slet ikke galt med rusten, jeg er meget tilfreds.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #5 Dato: 05. Februar 2013 kl: 20:50:44 »
Der er dælme også lagt MANGE timer i den bil...
Til gengæld har den også oplevet lidt af hvert i min tid :) Både Vesterhav's offroad, grusgrave, mudderhuller, marker, snedriver og deciderede offroad baner...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #6 Dato: 06. Februar 2013 kl: 14:07:21 »
Tillykke med handelen.

Spændende at følge dens videre færd.

Hvilken motor endte det med ?

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

ThomasSmith332

  • Gæst
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #7 Dato: 06. Februar 2013 kl: 19:08:16 »
Tak! Jeg kommer nok til at poste en opdatering ind i mellem herinder. Det endte med at blive 1.6 diesel-motoren.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #8 Dato: 06. Februar 2013 kl: 21:46:03 »
Tillykke med købet, og velkommen til T3 folket i almindelighed og syncrofolket i særdeleshed ;)

Nogle af dine tanker om full size rock´n roll, ståhøjde, stuveplads, ingen stor vandtank mm, har jeg også gjort mig under opbygningen af Arnold, så hvis du søger inspiration, kan du evt kigge ind på tråden: Kim´s syncro Arnold den Grønne.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #9 Dato: 06. Februar 2013 kl: 22:14:36 »
Du er også velkommen til at kigge lidt på vores hjemmeside for indretningen af Mary.

Især http://www.dennisbager.dk/Mary/udstyr.htm
og http://www.dennisbager.dk/Mary/bil.htm

Hun har vandtankene hængende under bugen, 3-4 personers R&R seng og lidt alternertiv multivan indretning.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #10 Dato: 07. Februar 2013 kl: 00:01:35 »
Citat fra: "ThomasSmith332" post=94976
Tak! Jeg kommer nok til at poste en opdatering ind i mellem herinder. Det endte med at blive 1.6 diesel-motoren.


og du HAR tjecket hvad vægtafgiften bliver?!!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #11 Dato: 07. Februar 2013 kl: 10:15:02 »
Citat fra: "verner" post=94980
Citat fra: "ThomasSmith332" post=94976
Tak! Jeg kommer nok til at poste en opdatering ind i mellem herinder. Det endte med at blive 1.6 diesel-motoren.


og du HAR tjecket hvad vægtafgiften bliver?!!!


Læg en Benzin R4i, i eller boxer. Diesel er dyrt i hvidpladebiler.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

ThomasSmith332

  • Gæst
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #12 Dato: 07. Februar 2013 kl: 19:16:18 »
Tak for de mange velkomsthilsner. Mary er den-onde-lyne-mig en flot vogn, Dennis. Jeg skimmede lige Arnold-tråden, der ser ud til at være meget god inspiration at hente! Gemmer det til lidt god godnatlæsning.

Fik ikke tjekket vægtafgiften inden købet. Det skyldes bl.a. at jeg ikke er helt sikker på hvordan det fungerer.. Kan nogen fortælle mig om skemaet på denne side: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=70 er til at arbejde med? Man aflæser ud fra den køreklare vægt der står på registreringsattesten, ikke sandt?

Jeg har besluttet mig for at give hende en ordentlig støj/varme-isolering og fandt i den forbindelse en guide fra en der har isoleret en T2. Jeg tænker at principperne må være de samme, men er der nogen herinde der har praktisk erfaring med den slags?

Guiden ligger her: http://www.type2.com/library/heat/intrir1.html

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #13 Dato: 07. Februar 2013 kl: 19:21:36 »
jeg bruger skats liste, da den trodsalt burde være den bedst opdaterede

http://www.skm.dk/skatteomraadet/talogstatistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel1
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første bil (AKA Frøken Højbens skæbne)
« Svar #14 Dato: 07. Februar 2013 kl: 19:27:40 »
For Højbens vedkommende står den til at veje 1860kg, svjh., dvs. at den koster 13.640,-, om året,efter 2013 taksten samt med tillæg for manglende partikelfilter som diesel...

Det var ikke helt uden grund jeg lavede den om til benzin...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan