Forfatter Emne: Måtte lige låne et hjul !  (Læst 6145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #15 Dato: 10. September 2013 kl: 22:40:07 »
Man kan godt have korte ventiler, pæne kapsler og nogenlunde rene poter, Jarl.
Selvom jeg nu helt er gået over til fjenden og kører et andet tyskfremstillet køretøj af høj kvalitet, sætter jeg pris på det æstetiske ved, at gemme de lidet kønne stålfælge.
 :woohoo:
Og nej: Jeg føler mig sgi ikke som en danselærer af den grund.  :lol:

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #16 Dato: 11. September 2013 kl: 09:01:51 »
Citat fra: "Jarl" post=103088
Læg lige et billede ind af dine fingre, så vi kan se, om du har danselærertilbøjeligheder ;-)


Æv, hvor du fordomsfuld, Jarl... Der har været flere muligheder for alu-fælge undervejs, men min grundholdning er, at en Syncro kører på "jernhjul". Derfor kan man godt gemme det rustrøde lidt væk, ligesom pyntepanelerne på de fleste Carat'er har en form for funktion...

Med hensyn til mine danse-relaterede aktiviteter, kræves der meningsløse mængder "fortynder" og det visuelle indtryk er iøvrigt at sammenligne med en robot i rustning (apropos rust).

Jeg tager kapslerne af, når der skal nusses ventiler... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #17 Dato: 12. September 2013 kl: 18:54:53 »
Tråden her har da givet en del kommentarer, heldigvis også de muntre !

Jeg kan godt lide Jarls definition af danselærerfingre, bortset fra at danselærerens bil nok kun bliver efterset med luft ved det årlige service.

Selv har jeg aldrig spekuleret på længden af ventiler, kun konstateret "dur/dur ikke" og ved "dur ikke" ny på.

Jeg forstår godt Gunnars forklaring ud fra den tid, hvor jeg arbejdede på maskinstation/entreprenørfirma, hvor vi selv lappede hjul i forskellige størrelser, med stor hammer, mejsel og dækjern, og der skulle passes på at starte fra den rigtige side for ikke at ødelægge ventilen,  nogle af de dæk var der slanger i og der skal også passes på for ikke at nappe hul i slangen.
Der er nok andre end mig som har dårlige erfaringer på det punkt.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #18 Dato: 14. September 2013 kl: 20:11:12 »
Så håber jeg hjulene arter sig igen, for nu er der korte ventiler på alle 4 :D
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #19 Dato: 15. September 2013 kl: 10:57:04 »
Ja Tak Gunnar, Tak for hjælpen, og Tak for at I også tog godt imod de to bavianer jeg havde med !   ;)

God, omhyggelig rengøring af dæk og fælge og nye ventiler. det duer bare !

Gunnar havde et par fælge liggende, af dem + mine valgte vi de fire bedste, og så gik Gunnar ellers igang med sit maskimekaniske værktøj.

Og JJ har jo ikke solgt mig noget skidt, men nok bare ikke været for heldig med det firma, som har solgt og monteret, og deraf siveriet.

Der er ikke nogen fejl nu, og det dæk vi punkterede på tog ikke skade !

@Dan dit hjul ligger hos Gunnar nu, endnu engang Tak for hjælpen.   :)

Det var vist alt om den ting.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #20 Dato: 15. September 2013 kl: 12:16:00 »
Jeg er glad for at høre det hele er endt godt.

Vil gerne høre mere ved lejlighed om hvad der blev fikset, så jeg også bliver kloger til næste dækskift jeg har.

Med gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #21 Dato: 15. September 2013 kl: 15:07:42 »
@ Jens Jakob, intet andet end, som nævnt, ordentlig rensning af fælgenes sider, hvor dækket slutter til, tag en fladmejsel e.l. og skrabe det løse af med og derefter en tur rundt med en stålbørste.
Havde jeg været hjemme hos mig selv havde jeg nok lige sat en stålbørste på boremaskinen, der er ganske effektivt.
Dækkene : Våd klud og børste rundt langs kanten, selvfølgelig begge sider, på dine dæk var der noget brunt i lange strimler, som nærmest lignede lim og det skal, som andet skidt, fjernes.

Efter dette omhyggelige arbejde smurte Gunnar noget hvidt creme (jeg ved ikke hvad det hedder, men andre værksteder bruger det også) på dækket, således at dækket let glider på plads når der pumpes luft i.
Det er vigtigt med god kompressorkapacitet, så der lyder et højt smæld, når dækkets kant smutter på plads langs fælgkanten, og for at få meget luft ind i dækket i en fart sættes ventilkeglen ikke i før dækket har været pumpet godt op, derefter kegle på og pumpe til rette tryk.

Håber denne forklaring en nogenlunde forståelig.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #22 Dato: 15. September 2013 kl: 16:11:53 »
Det brune i strimler var rimeligt sikkert rester af bead sealer. Eksempel her : http://www.rematiptop.com/parts.php?sid=13

Det hvide stads er dækmonteringspasta som vist er en sæbelignende recept. Man kalder det ofte dæksæbe. Er vist her som eksempel men IKKE ment som reklame for shoppen, jeg har ingen interesser i at reklamere for nogen : http://www.toolsproffen.dk/shop/daekpasta-354.html
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #23 Dato: 15. September 2013 kl: 19:15:12 »
Tak for orienteringen om det hvide, Gunnar, og, det var nu ikke det jeg mente  var noget stads !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #24 Dato: 15. September 2013 kl: 21:23:51 »
Tusind tak for rigtig god viden om fælge og dæk - jeg bliver klogere i høj fart her.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Måtte lige låne et hjul !
« Svar #25 Dato: 15. September 2013 kl: 23:00:54 »
Hvis man er så uheldig ikke at have dækpasta / monteringspasta ved hånden kan ganske almindeligt opvaskemiddel også bruges i en snæver vending.
Virkningen er den samme: Dækket smutter uden problemer på plads og det skal nok holde tæt.