Forfatter Emne: hvor meget tryk i rør  (Læst 3983 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Dato: 28. September 2013 kl: 16:04:18 »
jeg skal have lavet nogle andre olierør til mit SB projekt, så nu tænker jeg på om jeg kan skærer røret over der går går fra oliefilter til turbo og sætte en slange imellem
kan den klarer trykket hvis det er en der kan tåle olie ,benzin og lign, og i de rette dimesioner , eller er der for meget tryk på
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #1 Dato: 28. September 2013 kl: 19:01:36 »
Vi har engang brugt et Golf 2 smørerør, det er længere end det der sidder i en JX, så det var noget bøvlet at få det rør formet, så det kunne sættes på vores !
Men hvad gør man en lørdag aften med ikke andre muligheder ?

Jeg har nogle gevindstykker, omløbere og kabelainer (tror jeg de hedder, ved ikke om det er stavet rigtigt) og kan der findes et stykke rør i samme tykkelse som det du har, tror jeg jeg ville vælge at forlænge på den måde.

Et andet forslag : Kunne det laves i kobberrør ?
Jeg forestiller mig et 6mm. indvendig, og den er 8 mm. udvendig, og med ovennævnte omløbere og kabellainer
Du må gerne ringe til mig, jeg kan bedre forklare mine ideer !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #2 Dato: 28. September 2013 kl: 20:17:45 »
forstår godt hvad du mener
men det mere for at lave en low low budget ombygning med ting jeg har herhjemme  :)  , uden at skulle købe værktøj eller skulle ud i byen og have lavet alt for mange ting
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
hvor meget tryk i rør
« Svar #3 Dato: 28. September 2013 kl: 21:01:54 »
Trykrør til turbo er lavet i 8mm hydraulikrør, det passer med skæreringe og omløbere fra standard hydraulikfittings..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #4 Dato: 28. September 2013 kl: 21:45:12 »
ok , men er der mere tryk i dem end i feks kølerslanger , og kan man bruge kobberrør til det
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #5 Dato: 28. September 2013 kl: 22:07:12 »
Hej bos1.
Kobber er et dejligt materiale at arbejde med, tager man en klud, og høvler den ned af en kobbertråd, så kan man få den helt glat. :)
Jeg har læst mig til, at det er en god ide, at have håndtag af kobber, fordi bakterier ikke kan leve på kobber.
Men kobber har altså også nogle bagsider. Du vil ikke have kobber ind i din motorkreds, kobber spiser jern, næsten som kræft.
Kobberrør kan du vælge til dine bremserør, men ikke på motor og vand.
Kobbermolekylet, vil elske at blive flyttet i dejligt varmt vand, men det vil du ikke elske, så lad være med det.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #6 Dato: 28. September 2013 kl: 22:22:58 »
Citat fra: "Aakerman" post=103736
Hej bos1.
Kobber er et dejligt materiale at arbejde med, tager man en klud, og høvler den ned af en kobbertråd, så kan man få den helt glat. :)
Jeg har læst mig til, at det er en god ide, at have håndtag af kobber, fordi bakterier ikke kan leve på kobber.
Men kobber har altså også nogle bagsider. Du vil ikke have kobber ind i din motorkreds, kobber spiser jern, næsten som kræft.
Kobberrør kan du vælge til dine bremserør, men ikke på motor og vand.
Kobbermolekylet, vil elske at blive flyttet i dejligt varmt vand, men det vil du ikke elske, så lad være med det.

Venlig hilsen
Bent




så lærte jeg også lidt der  :)
men det var nu ikke til vand , men til olie
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #7 Dato: 28. September 2013 kl: 22:57:42 »
Hej bos1 og Kh

Jeg fastholder, kobber, kobberforbindelser, skal ikke ind i motorkredsen. Om kobber får transport af varmt vand eller varm olie, er med mine briller lige fedt. Sagt på godt dansk, kobber elsker at æde jern, og der skal mindre til end de fleste tror. :(

med venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #8 Dato: 28. September 2013 kl: 23:31:38 »
mange tak , vi glemmer kobber  :)
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #9 Dato: 29. September 2013 kl: 07:57:09 »
Når jeg kom på den tanke tænkte jeg mere på om kobberrør kan holde til vibrationer, varme, m.m. for det er jo nemt at forme.
Jeg havde ikke tænkt så meget på om der er for meget kemi i det når det er olie der transporteres, derimod kender jeg til flere tilfælde, hvor folk (endda uddannede) ikke har været opmærksomme på rækkefølgen m.h.t. galvaniserede rør, alm. jernrør og kobberrør, og det kan give forfærdelige problemer i et centralvarmeanlæg. (måske nogle af selv har været udsat for noget sådant), men det er lidt udenfor emnet.

Jeg skrev jo også "kunne" og det er helt OK med alle indput, som sagt af mange, "der findes ikke dumme spørgsmål"

Men jeg er heller ikke tilhænger af gummislangen, og så er vi vist der hvor Andreas og jeg mener det samme, vi har bare kaldt det to forskellige ting.

Og så ved vi stadig ikke hvad der er den billigste løsning.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
hvor meget tryk i rør
« Svar #10 Dato: 29. September 2013 kl: 09:08:16 »
kør ind til den lokale traktorsmed og spørg ham hvad han skal have for en meter 8mm hydraulikrør og to skæreringe og omløbere, og om du må låne hans rørbukker, (den er til at spænde op i skruestikken og fylder intet) det koster nok ikke ret meget mere end en sixpack og en stang wienerbrød ;-) så er det til gængæld 100 % i orden...
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #11 Dato: 29. September 2013 kl: 09:28:40 »
Citat fra: "Andreas" post=103741
kør ind til den lokale traktorsmed og spørg ham hvad han skal have for en meter 8mm hydraulikrør og to skæreringe og omløbere, og om du må låne hans rørbukker, (den er til at spænde op i skruestikken og fylder intet) det koster nok ikke ret meget mere end en sixpack og en stang wienerbrød ;-) så er det til gængæld 100 % i orden...


kan en af  disse bruges

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Rorbukningsvarktoj-86055/

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Rorbukningsvarktoj-86056/
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #12 Dato: 29. September 2013 kl: 09:34:30 »
Andreas` løsning god ide.

Ellers er der ophuggere tilbage og der kan man rende rundt i dagevis og lede efter noget som alligevel ikke er 100% OK.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
hvor meget tryk i rør
« Svar #13 Dato: 29. September 2013 kl: 11:08:45 »
Citat fra: "bos1" post=103742
Citat fra: "Andreas" post=103741
kør ind til den lokale traktorsmed og spørg ham hvad han skal have for en meter 8mm hydraulikrør og to skæreringe og omløbere, og om du må låne hans rørbukker, (den er til at spænde op i skruestikken og fylder intet) det koster nok ikke ret meget mere end en sixpack og en stang wienerbrød ;-) så er det til gængæld 100 % i orden...


kan en af  disse bruges

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Rorbukningsvarktoj-86055/

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Rorbukningsvarktoj-86056/


Jo... men de er til 12 og 15 mm rør, evt kan den til 12 mm bruges.. men du risikerer at klemme røret fladt i stedet, når bukkeren er til større diametre end det rør der skal bukkes, har røret ikke nok støtte fra matricen til at holde formen...
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvor meget tryk i rør
« Svar #14 Dato: 29. September 2013 kl: 12:25:13 »
nu tror jeg så jeg fandt den rigtige , det er den sorte af dem

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Tang/Rorbukningsvarktoj-121181/
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966