Om det er stædighed, religion, forgudelse, økonomi (eller mangel på samme), ønsket om en original bil, eller hvad der ligger til grund for vores motorvalg, er der lige så mange meninger som der er medlemmer i dette pragtfulde forum.
Der findes ingen perfekte motorer, der både har bundtræk som en TDI, driftsøkonomi son en Lupo, og har toppræstationer som en motorcykelmotor, som vi må lægge i vores biler.......
Havde det været for rå motorkraft og bundtræk havde jeg lagt en 130 hk TDI i, og købt en Aidan Talbot gearkasse.
Jeg ville prøve at lægge en subarumotor i fordi jeg var nysgerrig, og fordi jeg fik handlet mig til en.
Tysklandsturen med 4 tons vogntogsvægt og 8 km/l incl. Kasselbjergene, overbeviste mig om, at for mig er Subaruen det rigtige valg.
den skal have flere omdrejninger end en TD, men har mere at byde på i de højere omdrejninger.
Jeg har nu en bundsolid og driftsikker boksermotor med en fantastisk gangkultur, som jeg er rigtig glad for.
jeg er sikker på at jeg kan få motoren til at gå længere end 10 km literen, det er bare et spørgsmål om at køre pænt, og holde sig til de 80 km/t. på lange stræk, evt skal det prøves til vestkystmoslerstræf, altså på vej derop....;-)
Det der også tiltaler mig ved subarumotoren, er at det er en forholdsvis ny motor, der blev udviklet i slutfirserne og kom frem i 89'
Tag bare tændingssystemet, ingen bevægelige dele, der er to tændspoler og tænder på to cylindre santidigt, den ene på tændingstidspunktet, den anden cylinder tænder den mellem udstødnings og indsugningstakten, det hedder wasted spark.
For mig er EJ20 det rigtige valg.