Det eneste en ½ liter ny olie kan have gjort,
er vel at ændre lidt på viskositeten?
Som du jo ved, så er er olietrykket ikke
afhængig af oliestanden, med mindre den
kommer under sugesnablen.
Når jeg starter motoren efter en dags stilstand,
så går der nogle sekunder før der er olietryk.
Det må være fordi olien er løbet ud af pumpen,
og ned i bundkarret. Men når så trykket kommer,
så er det ca, 9 bar ved 3000 omdr, ved kold olie.
Standser jeg så motoren, og starter igen, så er der
olietryk øjeblikkelig efter start.
Det må være fordi oliepumpen nu er fuld af olie.
Kører jeg nu en tur så motoren bliver driftsvarm,
så falder olietrykket til godt 5 bar ved 3000 omdr.
Ved 800 omdr. er olietrykket ca. 1-2 bar.
Dette er målt med Biltema målere.
Oliepumpen er et par år gammel, men har nok ikke
kørt 10.000 km endnu, og med gammel olie og filter.
Hvis vi tænkter os at oliepunpen altid havde "overkapacitet"
så skulle olietrykket jo kun være bestemt af overtryksventilens¨
åbningstryk.
Overtryksventilen er jo med en stålfjedder, og måske
ændres fjedderkonstanten sig så meget at åbningstrykket
falder fra 9 bar kold, til 5 bar varm.
Hvis vi tænkte os at oliepumpen havde vild overkapacitet,
så ville en for stor del af motorens effekt gå til at presse
olie ud ved overtryksventilen, så det er dårligt design.
Så kapaciteten må være optimeret på en eller anden måde.
Det her var bare lidt data og tanker for sammenligning.