Forfatter Emne: Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.  (Læst 3359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Dato: 01. Juli 2014 kl: 18:42:48 »
Hej.

Søger en person der har erfaringer med at øge volumen på en type4 motor.

Jeg er ved at planlægge vinterens projekt, som er en renovering af en 2,0 CU motor, alt efter tilstand har jeg overvejet at sætte større krumtap og cylindre i. Jeg søger derfor nogle her inde som har erfaringer med sådan et projekt.

Motoren får yderligere elektronisk indsprøjtning med programmerbar motorstyring og muligvis også elektronisk tænding.

Målet er at have en pålidelig luftkølet motor med 140-170 Hp.

Offline kenny19821

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.475
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #1 Dato: 01. Juli 2014 kl: 21:57:52 »
Hør Elnef her inde fra hans drag bobbel er vist en 3,0 med 300+hk

Men det er en dyr omgang har selv fået lavet min CU sidste år for over 30,000kr
MVH Kenny J
Aalborg
T3 westfalia Syncro

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #2 Dato: 02. Juli 2014 kl: 08:13:15 »
Det lyder godt nok som en ordentlig omgang.

Hvad fik du lavet og udførte du selv arbejdet?

Offline kenny19821

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.475
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #3 Dato: 02. Juli 2014 kl: 09:19:55 »
Fik honet cylinder. Lavet topstykker(og taget 2mm af)Nye lejere. Anden knast. Nye ventil løfter og HD stødstænger. Nye pakninger. Fik lavet selve blokken(som long blok) ved GBOT.dk har sov haft lidt problemer ved ham med olie spild men da det var 3mdr efter den var lavet så ville han ikke gøre noget dårlig service. Gav omkring 16,000kr
 Så kommer der nye Weber til 4500. Ny kobling 2500kr. Udstødning nye varmekasser. Osv så det løber hurtig op og mere hvis du skal ha en 2,5
MVH Kenny J
Aalborg
T3 westfalia Syncro

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #4 Dato: 02. Juli 2014 kl: 09:23:37 »
Ja det er noget dyr grej. Havde oprindelig tænkt på at sætte en 2.2 L Subaru motor i den, men der er for mange hp til den kan synes da den er fra 1980 og går under den tidlige importantest med max 70 hp.

Og skift fra luft til vand kommer heller ikke af sig selv. :D

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #5 Dato: 02. Juli 2014 kl: 10:43:47 »
Ja jeg har da rodet en del med og ja det løber op og der er en del arbejde i det også
Jeg ville beholde den krumtap som du har og sætte større cyl på give den en anden knast og så et par gide topstykker med store ventiler
Det vil kræve at din blok bliver boret op til de nye cyl osv
Jeg har et sæt cyl toppe og en knast til sådan et projekt på hylden hvis det er

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #6 Dato: 02. Juli 2014 kl: 11:23:43 »
Det lyder spændende, vil rigtig gerne høre noget mer til hvad det er du har liggende, samt pris og stand.

Kan se du er fra Aalborg, måske jeg skulle kigge op til lidt erfaringer og se på stumperne. Skal selv der op i den kommen weekend.

Motoren skal jo sidde i en transporter så er på udkig efter et godt moment, samt en driftsikker motor.

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #7 Dato: 02. Juli 2014 kl: 12:29:57 »
Ja klart nemmest med en snak det er svært at forklare skrivende for mig ihvertfald
Knasten er ny cyl/stempel er også nye 103mm og vil give 2366ccm
Toppe er brugte med 40/48 ventiler som er nye og nye styr og sæder men skal portes
Samlet pris vil ligge på ca 12000,- for de dele eller godt bud

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #8 Dato: 02. Juli 2014 kl: 13:15:20 »
Jeg har også en hel CU motor i stumper hvis du kommer til og mangle..
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #9 Dato: 03. Juli 2014 kl: 16:37:32 »
Hej Elnef

Var der mulighed for jeg kunne komme op og lære en masse om ombygning samt se på lidt stumper her i weekenden?

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #10 Dato: 03. Juli 2014 kl: 17:54:00 »
ellers kan man få alt til luftkølet hos http://www.ahnendorp.com/index.php
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #11 Dato: 04. Juli 2014 kl: 07:40:44 »
Har svaret på din besked
Mine dele er faktisk nede fra ahnendorp

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.271
    • Vis profil
Erfaringer søges type4 fra 2,0 til 2,5 liter.
« Svar #12 Dato: 04. Juli 2014 kl: 09:39:39 »
Sådanne motorombygninger på ca. 2,4 liter med en type 4 koster omtrent 5.000 euro og motoren klarer maks. mellem 10.000 til 40.000 km med mellem 140 og 160 hk inden den er dør. Alt over 2,4 er mere slid og 2,8 går fint med plejl fra en GM, dog er levetiden kort.

Man kan også fikse en 1,6 bobbelmotor boret til maks mm og med dele (Kurbelwelle) fra en 2,1 wbx busboxer og normale 1,6 plejlstænger, der så giver 150 heste ved 2,1 liter i kombination med Weber 48 og eliminatorheads. Sven i Flensborg brugte mere end 10.000 DM på sit projekt dengang, motoren klarede 8.000 KM ...

Thomas i Lyngby havde engang en Ovaler (1999) med Type4, han klarede en Ferrari i acceleration, efterfølgende var motoren smadret.

Husk den store pung til projektet.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963