Forfatter Emne: Kølevæske vs vand, og luft i kølesystemet..  (Læst 2264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Kølevæske vs vand, og luft i kølesystemet..
« Dato: 23. Juli 2014 kl: 21:24:54 »
Hej,

Den gamle Vanagon led godt i varmen i dag, ligesom os andre. Det fossede godt ud af den da jeg havde krydset Kbh.
Der er blevet fejlsøgt på den, og jeg er nok kommet frem til, at der simpelthen bare har været for meget vand i servicetanken og det derved at blevet trykket ud pga. den høje varme.

I samme forbindelse har jeg tjekket termostat, bobler (toppakning) og temperatur, hvilket desværre endte med et endnu større tab af vand da låget af vandtanken var af.. Jeg har fyldt på og udluftet systemet så godt jeg kunne i første forsøg. Den skal have et nyt forsøg tror jeg, da jeg ikke er helt sikker på det.. Der er blevet hældt rent vand på.

Spørgsmål dertil er nu:

1) Kølevæske eller vand. Er det OK bare at hælde vand på (den skal ikke køre om vinteren) eller skal det være kølevæske da det beskytter og køler bedre - er er det kun teori..?

2) Hvad er konsekvensen hvis systemet ikke er luftet godt nok ud - hvordan vil jeg opleve, at det ikke er korrekt, og hvad vil resultatet af det være (sammenbrændt bil)?

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Kølevæske vs vand, og luft i kølesystemet..
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2014 kl: 21:50:48 »
Hej Kjeld

Bilen skal stå skråt ca 10- 20 grader med forhjulene op af.  Det er bedst at være to personer. Den ene bagved ( hos Motoren ) og den anden foran ved køleren med en 13 nøgle.

Så startes motoren og speedes op til ca 2000 omdrejninger ( Låget skal være  AF EXPANSIONS BEHOLDEREN. Det er den der sidder i selve motor rummet over til højre. Efter at motoren tager omdrejninger sænker vanstanden sig og der skal  løbende fyldes efter- nu åbner personen foran ventilen ( bolten ) til der løber vand ud af køleren i en jævn strøm uden bobler samtidig med at der fyldes efter bag i.  Når der ikke er bobler i mere foran lukkes bolten og  expansions beholdderen skal være fyldt til max mærket.  Den beholder der sidder ved nummerpladen skal du ikke tænke det er reserve ved varmt vejr. nu kontroleres det at der ikke er bobler i vandet i expansions beholderen ved belastning af  motoren og er der ikke det er alt OK

Husk at bruge kølervæske. Det skal helst være rødt  og er det ikke det skal du kontrolere at det blå er godkendt til VW blokken  du må helst ikke blande blåt og rødt. Det kan give emuljering og skade motoren.

Et lille triks Mads i Køge har fundet på

Køb et trådløst stege termometer. sæt giveren på køleslangen der går frem til køleren frem til motoren. så har du altid en ekstra lillle indikation hvordandet går på en varm sommerdag op af bakke og fyldt op til sommertur..

Det er også vigtigt at vide at skal du køre op af en lang bakke eller i bjerge så IKKE sejtrække men omdrejninger -  OG synes du den bliver varm (måleren viser for meget )  Fuld varme på varmeapparatet og fuld blæser   det hjælper meget.

ALDRIG  ALDRIG  åbne expansions beholderen når bilen er meget varm  der kan være meget tryk på og det er kogende vand der kommer ud.

Så er du klar til de næste bakker i din VW

Rabundus

Alias Knud-Georg
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Kølevæske vs vand, og luft i kølesystemet..
« Svar #2 Dato: 24. Juli 2014 kl: 09:36:53 »
Du kan sagtens til nød bruge rent vand, men det er IKKE en permanent løsning. kølevæsken er også korrosionsbeskyttende og især gamle vandboksere har ry for at være meget kræsne med kølevæsken da vandpakningerne på topstykkerne jo sidder lodret og dermed altid har lyst til at dryppe og være utæt.. ;-)

Rent vand fryser også, og frossent vand udvider sig, og der er vel ingen grund til at forsøge at sprænge en velfungerende gammel bokser indefra.. Nu bruger du den så kun om sommeren men står den frostfrit om vinteren?

Der skal ikke være luft i kølesystemet, især ikke når man kører rundt i køkørsel i københavn i 30 graders varme, det er døden for de gamle motorer, så følg de gode anvisninger ovenfor så du er sikker på at systemet er luftet ud og klar til at holde driftstemperaturen hvor den skal være.