Forfatter Emne: T4 genvordigheder  (Læst 4692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Dato: 13. Februar 2015 kl: 09:34:42 »
Min nabo har en T4, 2.5 TDI.

På den gik der hul i koblingshydraulikken et eller andet sted INDE i koblingsklokken.

Bilen kom så til et værksted, og har stået der et stykke tid.
Igår var jeg så med naboen nede på det værksted for at høre hvordan det gik.
De mente også at motoren var gået i stykker da de startede den.

De sagde så at det ikke kunne svare sig at få bilen lavet, da man samtidig burde
skifte kobling+svinghjul + usikkerhed mht. motoren.
Jeg spurgte så hvad de mente man kunne gøre, og svaret var at skrotte bilen.

Den er ikke slem hvad rust angår.

Jeg skriver det her til sammenligning med T3,
hvor der jo ikke er de store besværligheder
med at komme til koblingshydraulikken.
Hvorimod på T4 sikker det INDE i koblingshuset
så motor og gearkasse skal separeres.
Det er ikke så let som på T3.

Efter min mening er en T4 lidt af en fælde at gå i,
hvis man er "gør det selv".

På DBA er der masser af T4'ere tilsalg men ingen T3'ere.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Svar #1 Dato: 13. Februar 2015 kl: 14:34:57 »
Det afhænger jo lidt af hvad man er til og ikke mindst hvor meget "Georg Gearløs" man er.
Jeg så på et tidspunkt en "Ole Opfindertype" der havde svejset en ramme, der kunne holde motoren i en T4 mens han havde gearkassen ude.
Og ja, der er en del arbejde i at hive en gearkasse ud af en T4. Personligt vil jeg også langt hellere skrue gearkassen af en T3, - men T4 har jo også trækhjulene i den forreste ende og gearkassen drejet en kvart omgang i forhold til T3.

Hvis bilen er sund rustmæssigt ville jeg ikke skrotte den p.gr.a. en defekt kobling eller en evt. motorfejl, men det kræver selvfølgelig plads, værktøj og know how at kaste sig ud i et sådant projekt.
Torsionsfjedrene på sådan en ka'l kan godt være drillesyge og noget af en opgave at slås med. Men igen: Bærearmsbøsningerne på T3 er heller ikke noget man "bare lige gør".

Så en decideret fælde er det vel næppe, men man bør nok overveje om det er en opgave for et værksted, eller om man er parat til at ofre lidt tid og knofedt på projektet.
T3 eller T4 kan blive et dyrt bekendtskab, hvis alt skal skrues på værksted. Sådan er det med gamle biler ....

Offline kh

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2015 kl: 17:40:41 »
Jeg har monteret hydraulikkobling på 3-4 T4 2,4 diesel, og det er egentlig ret enkelt, da alt sidder udvendigt.
Jeg har ikke arbejdet med TDI-motorerne, men nedstående googlede tråd siger vist tydeligt nok at gearkassen skal af.
Overrasket ? ja.

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=0CIEBEBYwDA&url=http%3A%2F%2Fwww.vagcars.dk%2Fphpbb%2Fviewtopic.php%3Ff%3D73%26t%3D24221&ei=CSDeVI2bJYOuPfSkgOgN&usg=AFQjCNEzdXg2HJtg9Br3_7_AMAu71KdIpw

Når jeg selv førhen har skruet på vores T4-ere har jeg erfaret, at det i nogle tilfælde er nok at vippe køleren udad, i andre tilfælde fjerne kofanger og front med køleren helt, da det giver meget nemmere adgang til motoren, og jeg har engang kørt en motor med monteret gearkasse ind i maskinrummet på en palleløfter.

Men, jeg kender ikke meget til en med TDI motor.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline brian

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Svar #3 Dato: 14. Februar 2015 kl: 09:06:50 »
Citat fra: "kh" post=117952
Jeg har monteret hydraulikkobling på 3-4 T4 2,4 diesel, og det er egentlig ret enkelt, da alt sidder udvendigt.
Jeg har ikke arbejdet med TDI-motorerne, men nedstående googlede tråd siger vist tydeligt nok at gearkassen skal af.
Overrasket ? ja.

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=0CIEBEBYwDA&url=http%3A%2F%2Fwww.vagcars.dk%2Fphpbb%2Fviewtopic.php%3Ff%3D73%26t%3D24221&ei=CSDeVI2bJYOuPfSkgOgN&usg=AFQjCNEzdXg2HJtg9Br3_7_AMAu71KdIpw

Ja, det er en meget træls konstruktion :(

Så det er altså sådan at 2.4 en del mere servicevenlig,
det er vigtig at vide hvis der skal købes en anden T4.

En 2.4D har vel heller ikke turbo og intercooler?

Citat fra: "kh" post=117952

Når jeg selv førhen har skruet på vores T4-ere har jeg erfaret, at det i nogle tilfælde er nok at vippe køleren udad, i andre tilfælde fjerne kofanger og front med køleren helt, da det giver meget nemmere adgang til motoren, og jeg har engang kørt en motor med monteret gearkasse ind i maskinrummet på en palleløfter.

Men, jeg kender ikke meget til en med TDI motor.

Den metode med at køre motor+gearkasse ud på en vogn lyder som det rigtige.
Jeg gør selv sådan på Golf2.
Jeg kan ikke fordrage at der ikke er plads til at arbejde. (det kan vel ingen)

Citat fra: "Aran" post=117950

Hvis bilen er sund rustmæssigt ville jeg ikke skrotte den p.gr.a. en defekt kobling eller en evt. motorfejl, men det kræver selvfølgelig plads, værktøj og know how at kaste sig ud i et sådant projekt.
Torsionsfjedrene på sådan en ka'l kan godt være drillesyge og noget af en opgave at slås med. Men igen: Bærearmsbøsningerne på T3 er heller ikke noget man "bare lige gør".

Så en decideret fælde er det vel næppe, men man bør nok overveje om det er en opgave for et værksted, eller om man er parat til at ofre lidt tid og knofedt på projektet.
T3 eller T4 kan blive et dyrt bekendtskab, hvis alt skal skrues på værksted. Sådan er det med gamle biler ....

Jeg har altid brugt reglen: lav det selv eller skrot vognen.

En T3 synes jeg er ret servicevenlig, men nu har jeg jo også haft godt 10 år
til at lære det.

Mit indtryk er at T4 ikke er så servicevenlig, men her er min erfaring
næsten nul.

Offline kh

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2015 kl: 10:34:26 »
Min erfaring :
Sålænge vi taler om 2,4L dieselen (og det er den jeg kender bedst) er der ikke stor forskel på service- og vedl.-hold.
Især ikke hvis motoren vælges så ny at den har ståltoppakning, og så vidt jeg husker er det AAB motoren.
Fra årg. - ca. -93 >.og det er absolut den mest robuste (en af vores kørte 675000 uden andet arbejde end alm. service)

Karosserimæssigt er der de samme skavanker med rust i samlinger, en dørbund o.l.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline brian

• Hero Member
    • Vis profil
T4 genvordigheder
« Svar #5 Dato: 14. Februar 2015 kl: 10:59:40 »
Citat fra: "kh" post=117965
Min erfaring :
Sålænge vi taler om 2,4L dieselen (og det er den jeg kender bedst) er der ikke stor forskel på service- og vedl.-hold.
Især ikke hvis motoren vælges så ny at den har ståltoppakning, og så vidt jeg husker er det AAB motoren.
Fra årg. - ca. -93 >.og det er absolut den mest robuste (en af vores kørte 675000 uden andet arbejde end alm. service)

Karosserimæssigt er der de samme skavanker med rust i samlinger, en dørbund o.l.

Mvh. Kurt.

Tak, for informationen.

Naboen overvejer nemlig at købe en anden T4 varevogn.
Så efter erfaringerne, må det være at undgå 2.5TDI.

Han overvejer også T3, men her er udbudet efterhånden
yderst begrænset.