Forfatter Emne: hvid skum i ekspansionsbeholder?  (Læst 6406 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
hvid skum i ekspansionsbeholder?
« Dato: 09. April 2015 kl: 21:22:29 »
Hej jeg har lige fået gang i den gamle motor 1,9 df der sidder i min camper det var nærmest sådan lidt for sjov for at se om den rent faktisk fejlede det jeg fik af vide da jeg købte bilen.

jeg har skiftet starter generator benzinpumpe karburator fundet alle stel forbindelser og gjort dem rene og motoren kan nu starte og går efter min hørelse rent og kan godt stå i tomgang. :cheer:

jeg har haft alt vandet tømt af her i vinter og har så i dag fyldt en del på igen men der kommer en del hvid skum op af ekspansionsbeholderen og jeg må erkende jeg ikke aner hvorfor den gør det det skal siges at div køle slanger kun er sat løst på da det kun er en test men kan det være årsagen. :dry:

Offline ottokrog

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
« Svar #1 Dato: 10. April 2015 kl: 08:19:38 »
Jeg dummer mig af og til når jeg kloger mig, men det kan være topstykket der skal strammes op. Jeg oplevede at der kom luft i mit kølersystem på en dg 1.9 og det løste sig ved at stramme topstykket op.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 10. April 2015 kl: 09:54:48 »
okay det vil sige af med ventildækslet og finde nogen skruer der inde et sted :) skal de spændes med moment nøgle eller bare til det er vist "godt nok"  :cheer:

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
« Svar #3 Dato: 10. April 2015 kl: 10:17:49 »
Kan du ikke få hjælp af en som har prøvet det før? Det der er dømt til at gå galt!! Ventildækslet skal af, men
vippetøjet skal også af og hvis ikke stødstængerne bliver sat rigtig på plads er det lidt noget lort.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 10. April 2015 kl: 10:21:00 »
hmm tjoo det må jeg vist hellere hehe så må jeg se om der er en venlig sjæl her oppe nord på der kan hjælpe :)

Offline ottokrog

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 10. April 2015 kl: 12:31:44 »
Visse vasse Jønne, første gang jeg havde vippetøjet af var der ingen kære Jønne der viste mig hvordan de skulle på igen. Jo, det er lidt kringlet at få stødstængerne rigtig på plads når vippetøjet skal på igen, men lidt telefonisk psykologihjælp giver jeg da gerne. Og Haynes siger 50 Nm på de otte møtrikker, og husk at krydsspænde. Jeg tør vædde på at de kan strammes en smule op til de 50 Nm, og hvis ikke, så gå op til 55 og se hvordan skummet arter sig der.

Hvis det går helt galt har Jønne ofte en god wbx'er liggende i soveværelset.
Mvh,
Otto Krog
ok@rstvproduktion.dk
DG WBX BOXER MOTOR
23838188

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 10. April 2015 kl: 16:13:34 »
hmm tjahh ringede til en og fik af vide jeg ikke skulle have de ventil styr der af så jeg fes i harald skrald og købte en moment nøgle
men de skal sku af og det bliver nok ikke nemt at komme til de 2 der sidder under bensinfordeleren eller hvad den hedder  :whistle:  
jeg tror sku jeg vælger at skifte motor da jeg har en til at stå der er i orden det tager nok lidt tid men hvad faen det er jo godt vejr og fliserne er ved at være varme  :cheer:

Offline ottokrog

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 10. April 2015 kl: 19:18:41 »
Benzinfordeleren må være indsugningsmanifolden. Den er altså pærelettere at tage af og på end at skifte hele motoren. Du skal selvfølgelig demontere et par slanger, men hvad fa'en. Du løsner fire bolte, der holder hele karburatorsystemet fast, og tager karburatoren af i et snuptag.

Og rigtigt, det gode vejr fremmer arbejdslysten.

Og hvis du skifter motor, så får du jo også øvelse i det.
Mvh,
Otto Krog
ok@rstvproduktion.dk
DG WBX BOXER MOTOR
23838188

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 10. April 2015 kl: 22:51:33 »
nåååhh den hedder indsugningmanifold så lærte jeg det og ja er gået i krig med at skifte motor snakkede med et par stykker som sagde jeg måske godt kunne spænde de møtrikker men at jeg så kunne risikere der ville gå 1-6 mdr så ville den stå af igen og det gider jeg ikke så er det jo sommer og trunte og jeg skal på stranden  :woohoo:

men der er lidt af en udfordring i kølesystemet min bil er fra før 7-85 og den anden motor har monteret kølesystem fra efter 7-85 så det ser noget anderledes ud og jeg kan ikke finde hoved eller hale i hvordan det skal samles.

men tror bare jeg hælder motoren i og ser om jeg kan hitte ud af det hen af vejen det kan jo også være jeg kan få kølesystemet af uden at knække bolte og andet halløj men det ser jeg til og vis en ligger inde med et diagram på hvordan køle systemet ser ud på en 85- ville jeg være mygga taknemlig kan nemlig ikke finde nogle billeder eller andet på nettet der viser hvordan det er samlet bag ved motoren  :(

Offline ottokrog

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 10. April 2015 kl: 23:56:34 »
Du er en modig mand, det kan jeg li. Jeg er ikke sikker, men jeg tror du kommer til at bruge noget fitting for at få kølesystemet til at funke. Kan ikke lige huske hvad. Andre kan byde ind der, måske.
Mvh,
Otto Krog
ok@rstvproduktion.dk
DG WBX BOXER MOTOR
23838188

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 11. April 2015 kl: 20:13:39 »
Jamen det kan da ikke være en umulig opgave?
De to tykkeste slanger går i sagens natur til køleren og de to tyndere til varmeapparatet.
Begge mine har været den tidlige type, men såhut jeg visker sidder termostathuset lidt anderledes på de nyere?

Hvis du har modet og delene er nogenlunde friske kan du uden videre bygge om, så en nyere motor kører med det gamle system. Det gjorde vi med min da vi renoverede maskinen til den.
Termostathuset lod sig let udskifte, men om vi udskiftede andet kan jeg ikke huske.

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 11. April 2015 kl: 21:17:17 »
så er motoren skiftet og valgte at tage chancen og skrue det gamle kølesystem af den gamle motor og flytte det over det gik super på nær det rør der går bag ved vandpumpen har fået en revne og vi har prøvet at svejse det men er sku svært så i morgen får det en gang metal klister og hjælper det ikke så må der et andet rør på men sikke da en opgave det var en noget større omgang end jeg lige regnede med og sku godt T3søren bor så tæt på :-)

Offline goffy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 13. April 2015 kl: 09:02:50 »
så er motoren skiftet her er lige et lille stemnings billede  :cheer:
[attachment=19462]20150411_162423.jpg[/attachment]