Forfatter Emne: Køleproblemer, DJ-motor (hva´ f......sker der?)  (Læst 1562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Køleproblemer, DJ-motor (hva´ f......sker der?)
« Dato: 19. Juni 2015 kl: 08:47:50 »
Hmmm står med et underligt problem.

For en måneds tid siden smed den vandpumpen og denne blev skiftet + en del tærede kølerør blev skiftet i samme omgang. Fik listet bilen hjem med defekt vandpumpe uden at temperaturmåleren kom helt i det høje felt og ingen hvid røg eller vand i olien. Nu er der opstået en lidt mærkelig ting...

Ved start (kold motor) damper det over fra venstre hjørne ved termostathuset som om den med det samme smider noget vand derovre. Kørte på arbejde her til morgen og lige pludselig masser af damp fra maskinrummet og ind til siden og ganske rigtigt, vandet p...... ud er eller andet sted over ved (under?) termostathuset, kan simpelthen ikke se hvor. Løsnede låget til ekspansionsbeholderen så trykket gik af (meget tryk synes jeg) og kunne køre hjem helt normalt, uden røg og damp og med helt normal temperatur??

Kan det tænkes at der på en eller anden måde opstår meget højt tryk (måske en termostat der hænger) ved normaldrift og den skal smide det et eller andet sted eller hvordan fungerer det? Skal sige at kabinvarmer fungerer helt fint, køler er udluftet "reglementeret". Kan det simpelthen være fordi der er for meget vand fyldt på, min påfyldningsbeholder står lidt over max...?

Tips og tricks modtages gerne, deltagelsen i vw træffet hænger i en tynd tråd nu  :huh:  :huh:  :(

mvh
Bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Køleproblemer, DJ-motor (hva´ f......sker der?)
« Svar #1 Dato: 19. Juni 2015 kl: 10:37:09 »
Det kunne være utæthed i toppakningen. Løsning, stram de 8 store møtrikker op i topdækslet til anvist moment. Jeg mener det er 50 Nm.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Køleproblemer, DJ-motor (hva´ f......sker der?)
« Svar #2 Dato: 19. Juni 2015 kl: 15:10:02 »
Tak for tip omkring toppakning, ike helt siker på at det er der den liger, men kunne måske værer.

Efter motoren var kølet af ville den ikke regulere fra påfyldningsbeholder til ekspansionsbeholder før jeg skruede låget af ekspansionsbeholderen, kan det være en ventil i låget der er defekt?
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Køleproblemer, DJ-motor (hva´ f......sker der?)
« Svar #3 Dato: 19. Juni 2015 kl: 17:16:19 »
Måske, men jeg tror snarere at det kan være fordi den suger falsk luft ind i den utæthed der findes i systemet. Det må da kunne lade sig gøre at finde ud af hvor utætheden er. Vand løber nedad, men det kan løbe ad mange stier på dens vej. Lad motoren køre og gå på jagt med lup og lommelygte.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.