Forfatter Emne: Justering af speederkabel på 1.6 diesel  (Læst 2481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Dato: 17. August 2015 kl: 08:06:34 »
Jeg tænker lidt over hvordan det er med justeringen af speederkablet på 1.6 diesel.

I den ende af kablet som går i motorrummet, der er der intet at gøre.
Enden sættes over en metalkugle på armen der sidder på dieselpumpen.

I den anden ende af kablet, der ender i den lille plastdåse under gulvet i kabinen,
der kan der justeres lidt.

Hvis kablet skrues fast så det bliver for kort, så trækkes der meget hårdt i kablet
når armen på dieselpumpen rammer fuldgas anslaget, mens speederen ikke når gulvet
i kabinen.

Det er vel ikke godt for hverken dieselpumpe eller speederkablet?

På en golf2 diesel er der jo en justerbar "stopper" under speederpedalen.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Svar #1 Dato: 17. August 2015 kl: 16:01:02 »
Nu har jeg set lidt på det.

Det ER fuldgas-anslaget der stopper speederpedalen på min T3.

Men sådan skal det måske være?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Svar #2 Dato: 17. August 2015 kl: 16:12:48 »
Jamen så slækker du bare lidt ved pedalen så det passer.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Svar #3 Dato: 27. August 2015 kl: 06:55:05 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=122215
Jamen så slækker du bare lidt ved pedalen så det passer.


Det vil jeg gøre. Men også spekulerer lidt over indstillingerne.

Det er en CS motor.

Der er en eftermonteret omdrejningstæller af mærket VDO. Det er ikke noget jeg selv har installeret, så jeg ved intet om hvor nøjagtig det er. Jeg tror dog det er nogenlunde ok.
Nogle cykelcomputere (til en pris på ca. 50 kr) har omdrejningstællerfunkion, så hvis sådan en ellers kan følge med, så burde det være en metode til at måle omdrejningstallet helt nøjagtigt, monteret på krumtapakslen.

Efter bogen er det maksimale omdrejningstal for en CS motor vist 4800?

Det maksimale omdrejningstal kan jeg sætte med fuldgas-anslaget, ved ubelastet motor.

Men hvad vil der mon ske ved at lade det være ubegrænset?
Omdrejningstallet kan jo nok ikke stige til 10.000 f.eks.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Svar #4 Dato: 28. August 2015 kl: 13:51:03 »
Så meget justeringsmulighed er der på det forreste stykke kabel.


Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Justering af speederkabel på 1.6 diesel
« Svar #5 Dato: 29. August 2015 kl: 19:06:34 »
En diesel bør pr. definition ikke køre med høje omdrejninger, heller ikke i ubelastet tilstand.
Og ret beset er det vel ikke så vigtigt om den går 4300 omdrejninger eller 4800 roteringer pr. minut?
Hvis du vil køre med høj marchhastighed bør du enten geare op eller overveje en anden type brændstof..
Benzinmotorer roterer med noget højere omdrejninger, men bundtrækket varierer ofte meget med omdrejningerne.