Forfatter Emne: Begynder søger hjælp :) AAZ turbo problemer  (Læst 160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hest

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia Joker ´84 AAZ 😀
  • By: 8000
Begynder søger hjælp :) AAZ turbo problemer
« Dato: 11. Maj 2018 kl: 21:44:44 »
Hej på forum - fedt sted, har allerede nydt godt af diverse problemer der er blevet løst herinde :)
Købte i efteråret en humørpille af dimensioner - en westfalia joker med en AAZ motor ilagt. Har nydt (næææsten  :o) hvert eneste sekund af køreturene siden!
Jeg er dog løbet ind i et problem jeg ikke lige selv har kunnet lure mig ud af(læs: autodidakt mekker kammerat der roder med T2'ere i stor stil).
En opsummering af de symptomer jeg har oplevet:

(Stort) olieforbrug (ca 2L/1000km) (markant steget over de sidste 1000 km)  -- tidligere ejer nævnte at han troede at måske ventilstyrene var ved at være utætte..?

Blå røg v belastning

insisterende susen ved acceleration (knap så meget hyletone. mere som hvis man puster lidt for hårdt i et nytårshorn (den der spøg og skæmt rulle ud fætter))

På sidste tur, periodisk mistet trækkraft kombineret med markant turbosus

Olie på/i udstødning (en T3'er der kan udfordre en Challenger kampvogn i røg udlægning :-D) og fregner på måsen af den fine bil.

Kan ikke umiddelbart se nogen utætheder/smattede områder der kan hænge sammen med mængden af olie- håber på at få lidt tid efter eksamensperioden hvor jeg næææænsomt kan vaske motoren, så det er nemmere at identificere hvis/hvor der er lækager.


Er jeg helt galt afmarcheret hvis jeg begynder at se mig om efter en turbo at montere..?

Mvh Hest

Offline mattias lykke

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Reimo camper 1,6TD 1985
  • By: 9310 vodskov
Sv: Begynder søger hjælp :) AAZ turbo problemer
« Svar #1 Dato: 12. Maj 2018 kl: 07:20:01 »
Min smed turboen for 3 uger siden, masse røg og olie i udstødningen. Så ville nok starte med at tjekke den, tag evt. trykslangen til indsugningen helt af giv gas, og se om der kommer olie ud.
Monterede en termostatstyret oliekøler i samme ombæring, olie temperaturen ligger nu omkring 85 grader, og det vil helt sikkert forlænge turbo og motorens levetid.
Mvh. Mattias