Forfatter Emne: Opsætning af forbrugsbatteri  (Læst 423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Opsætning af forbrugsbatteri
« Dato: 09. Juli 2018 kl: 21:36:53 »
Hej

Er ved at indrette bilen med forbrugsbatteri og køleboks. Opsætningen er følgende:

Et exide 120Ah gel batteri, koblet til startbatteriet via en Ctek D250sa Dual skillerelæ, samt en Ctek MXS 10 til 220V ladning. Køleboksen er en Dometic CFX 28, som kobles på forbrugsbatteriet.

Mit spørgsmål er at, i manualen står der følgende:

NOTICE! Danger of damage!
Disconnect the cooler and other consumer units from the battery before
you connect the battery to a quick charging device.
Overvoltage can damage the electronics of the device.

Begger ctek'er lader med 14.4V, vil det sige at køleboksen skal kobles fra når der lades, eller skal man have en eller anden regulator mellem køleboks og batteri. Eller er alt som det skal være og der er ingen problemer?

mvh Jonas
« Senest Redigeret: 09. Juli 2018 kl: 21:43:33 af Jonas »

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.048
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #1 Dato: 09. Juli 2018 kl: 22:21:16 »
Hej Jonas.
Jeg har en Waeco Dometic CFX 50 hvor der stod det samme i brugsanvisningen.

Jeg har næsten det samme setup som dig, bare med en Victron 15 amp lader i stedet.

Det skulle ikke give nogen problemer og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor de skev som de gjorde, men måske mener de en primitiv og mindre stabil lader end vores automatladere.


Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2018 kl: 11:33:16 »
Tak for svar, kunne heller ikke helt få det til at give mening, det ville ikke være sjovt med en køleboks der skulle være koblet fra det meste af tiden.

Et andet spørgsmål, tilslutter du din boks via cigar stik,  eller har du en mere direkte forbindelse?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.048
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #3 Dato: 11. Juli 2018 kl: 14:12:58 »
Jeg har et kraftigt maritimt cigar hunstik monteret bag ved "Elefanten", som vi kalder vores CFX 50. (Stor, tung og grå  :D )

Så jeg bruger den medleverede ledning hen til stikdåsen, men da der er ca. 3 meters ledning fra sikringsdåsen til stikdåsen, bruger jeg 6 mm2 ledning der.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.629
    • Vis profil
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #4 Dato: 11. Juli 2018 kl: 21:15:54 »
Vi har også stort set samme opsætning i Mary og med forgængeren CF50 som vi købte for 10 år siden og det har kørt sammenlagt i ca. 3 år. Uden problemer fra batteriets side over mod køleskabet.

Vi har monteret det næsten som jer.
Den originale ledning til cigaratstikket har vi (med sikring imellem) monteret direkte på forbrugsbatteriet. Så i princippet har vi altid strøm på ledningen og tager det ud af køleskabet når det ikke bruges, men ligger så "med strøm på".
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #5 Dato: 12. Juli 2018 kl: 08:17:27 »
Tænker jeg vil prøve at montere det som jer, direkte til forbrugsbatteriet via sikringdåsen. vil trække ledningen bag panelet, så det bliver alligevel en en mere permanent løsning.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.629
    • Vis profil
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #6 Dato: 12. Juli 2018 kl: 22:07:52 »
Vi har forbrugspatteriet stående under det bagudvendte sæde, lige bag førersædet. I batterikassen under førersædet har vi en del ekstra sikringer, alle dem fra forbrugsbatteriet. Her har vi så forbundet ledningen fra sikringen over til køleskabet. Dvs. at vi har max 1m ledning fra batteriet til det går ind i køleskabet, ink. sikring m.m.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #7 Dato: 13. Juli 2018 kl: 01:09:54 »
Ok, jeg har start batteriet under højre forsæde, og forbrugsbatteri samt ladere og sikringdåsen bliver placeret i bænken, da jeg ikke har noget bagudvendt sæde. Køleboksen kommer  til at stå bag førersædet, så der bliver lidt frem og tilbage.

Har ikke helt fundet ud af hvilken vej jeg skal føre kablet fra start batteriet om til forbrugsbatteriet, over skydedøren og ned gennem stolpen  eller under førersædet og  bag panelet. Er der nogen der har erfaringer med det?

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 109
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #8 Dato: 13. Juli 2018 kl: 21:51:21 »
Mht ledningsføring mellem de to batterikasser trak jeg et kabel under bilen på min forrige. Det var en diesel, så der havde jeg to parallel forbundne forbrugsbatterier i kasserne.

Så vidt jeg husker var der huller, så et par tyller, noget strømpe og nogle strips, så virkede det.

Mvh Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #9 Dato: 13. Juli 2018 kl: 23:41:19 »
Jeg har gået og kigget lidt på det i dag og er også kommet frem til at løsningen er trække kablet under bilen, kan se at kablet fra generator til startbatteriet også løber der, så det må kunne lade sig gøre.

Online Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 64
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: København
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #10 Dato: 17. Juli 2018 kl: 16:05:19 »
Så kom batteriet i! Køleboksen er koblet på, og har omforbundet så al lys, radio og cigarstik kører på forbrugsbatteriet.

IMG_20180717_155802-02.jpeg
*IMG_20180717_155802-02.jpeg
(556.05 kB . 1920x1440 - vist 60 gange)