Forfatter Emne: WBX kører på 3 cylindre.  (Læst 1515 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: Joker 1985 benzin 1,9 dg
  • By: 8600
WBX kører på 3 cylindre.
« Dato: 22. Juli 2019 kl: 23:30:47 »
WBX kører på 3 cylindre.

Jeg blev i sidste uge den lykkelige ejer af en Vw T3 Joker fra 1985. En vandkølet benziner, med GD 1900 motor. Den er super fin om end der er en del der skal laves. Bilen har kørt 398.000 km.

I dag fandt jeg dog ud af den bilen kun kører på 3 cylindre og er ingen kompression er i den døde cylinder.

Jeg har booket et eftersyn af motoren hos Sidelmann i Brabrand, da jeg kan forstå at han er god til T3ére og jeg bor i Silkeborg.

Er der nogle af jer der har erfaringer med hvad man gør med WBXére der kører på 3 cylindre?

- nogle ting jeg selv kan tjekke?
-Kan det betale sig at reparere motoren?
- købe en brugt motor?
-købe en ny renoveret motor?

Venlig hilsen

Thomas
« Senest Redigeret: 24. Juli 2019 kl: 11:33:47 af ThomasE »

Offline soekris

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Syncro Panel Van
  • By: 4850, Stubbekøbing
Sv: BX kører på 3 cylindre.
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2019 kl: 09:26:57 »
Hejsa

Nu er jeg ingen boxer ekspert men mener at man kan skifte selve cylinderen... Så det er jo muligt..

Har hørt rundt omkring at på boxerne der skal.man være meget obs på at der er olie nok på for ellers så går motoren til..

Det kan self også være en ventil der er dårlig så den ikke.lukker..

Hvis det var mig så ville jeg kikke efter en reserve motor og så renovere den.. men det kræver jo.at man har pladsen til det :)

Mvh Rasmus

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 443
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: BX kører på 3 cylindre.
« Svar #2 Dato: 23. Juli 2019 kl: 12:12:19 »
Det du selv kan hører er at tage toppen af ind til ventilere - det er bare en bøjle der let kan vrides af med en stor skruetrækker - og så se hvordan ventil løfter og toppen af ventilere ser ud. Der kan du muligvis se om problemet ligger der, eller andre steder. Det kan måske give lidt ro på før man overvejer at skifte en hel motor

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline ThomasE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: Joker 1985 benzin 1,9 dg
  • By: 8600
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #3 Dato: 24. Juli 2019 kl: 11:44:47 »
Tak for jeres svar Bendt og Rasmus.

Jeg har kørt bilen ud til Sildemann. Da de kan lave en fejlsøgning af motoren og fortælle hvor fejlen er.
Håber det er en mindre fejl. Men den pensionerede mekaniker der kiggede på den lød bekymret.

Hvis uheldet er ude, er det nogle der har erfaringer med at købe renoverede motore?

Og kan man uden det store besvær sætte en 2100 cc i istedet for en 1900?

Venlig hilsen
Thomas

Offline Vwolder

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
  • By: 8270
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #4 Dato: 24. Juli 2019 kl: 18:41:27 »
Uden besvær er nok en smagssag. Din DG motor er jo med karburator mens 2.1 motorerne er med indsprøjtning som kræver nyt ledningsnet, computer og meget andet.

Du skal nok også betale lidt mere i registreringsafgift. Mener at det koster at hæve ydelsen mere end 20 %

Offline ThomasE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: Joker 1985 benzin 1,9 dg
  • By: 8600
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #5 Dato: 25. Juli 2019 kl: 22:10:53 »
Tak Vwolder

Det vil indgår som en del af overvejelserne.

Venlig hilsen Thomas

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.497
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #6 Dato: 30. Juli 2019 kl: 19:35:29 »
alt kan lade sig gøre, hvis du har modet og håndelaget.

her en lille tråd med lidt billeder http://t3nettet.dk/index.php?topic=95184.0

Hvordan ved du at den ikke har kompression? er det målt eller "mavefornemmelse"?

Offline ThomasE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: Joker 1985 benzin 1,9 dg
  • By: 8600
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #7 Dato: 14. August 2019 kl: 22:10:41 »
Hej Hinze

Tak for link til tråden. Jeg er bange for at det langt overgår mine mekaniske evner - desværre - et flot stykke arbejde.

Jeg har målt kompression på cylinderen - så jeg ved det.

Jeg har i dag fået overslag fra Sidelmann som har undersøgt motoren. udskiftning af 2 topstykker, ny udstødning, dev.. små rep. ca. 34.000 kr.

Jeg er i tvivl hvad skal gøre da motoren har kørt ca. 400.000 km. selv efter reparationen vil det være en motor med mange slidte dele.

pt. undersøger jeg om jeg kan finde en bruget GD 1900 motor med 78 hk - alternativt hvad en renoveret koster.

så hvis nogle har en brugt GD 1900 motor med 78 hk til salg / eller ved hvor man kan købe en hører jeg meget gerne fra jer.

Alternativt hvis nogle har erfaringer med at købe renoverede motorer.

Venlig hilsen

Thomas
 

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.497
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: WBX kører på 3 cylindre.
« Svar #8 Dato: 20. August 2019 kl: 20:03:21 »
ok,

Uanset hvem du spørger, kommer det til at koste penge. Sidelmann (Jesper) og f.eks http://gbot.dk/ Jakob har jo et godt ry.