Forfatter Emne: Sløv Turbo  (Læst 5336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Dato: 20. August 2007 kl: 12:59:48 »
Citat fra: "xploader"
Efter en længere tur på 600 km blev jeg lidt i tvivl om det nu osse er en jx og ikke en cs der ligger i min bil.

80 i timen op af den lange side på storebælt, det er sku da ikke normalt vel. Hvis jo kan jeg nok leve med det.


Nej, det burde den kunne gøre bedre

I dag lukkede jeg klappen op, kunne ikke lige finde motornummeret, men jeg fandt da en turbo. Jeg bemærkede at der ikke var ret meget vandring på armen på dieselpumpen, den køre ikke med vild mange omdrejninger, kan det være det der sætter begrænsningen.

Næppe

Den smider lidt sod på bagklappen, dog bedre end olie, og den ryger lidt sort når jeg gir gas, er det for fed blanding?

En diesel har ikke fast blanding. Når du trykker på speederen, ændrer du blandingen i "federe" retning. Sort røg indikerer (for) rigeligt diesel eller for lidt luft. Hvordan er dit luftfilter? Stoppet? Hvad er ladetrykket?

Den starter fint og der kommer ingen røg ved koldstart.
Forest på topstykket sider der en føler som peger ind mod førekabinen, hvad er den til, der er nemlig ikke nogen ledning på.

Olietryk

Peder
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Sløv Turbo
« Svar #1 Dato: 20. August 2007 kl: 14:14:07 »
Citat fra: "xploader"

80 i timen op af den lange side på storebælt, det er sku da ikke normalt vel. Hvis jo kan jeg nok leve med det.

Den starter fint og der kommer ingen røg ved koldstart.

Forest på topstykket sider der en føler som peger ind mod førekabinen, hvad er den til, der er nemlig ikke nogen ledning på.

Peder


det kan også være din føler til forgløde anlægget, den sider på en vandstuds på topstykket!

Hvis det er den til olie, vil lampen så ikke lyse?

ang. broen, jeg presser den aldrig op af den stigning, jeg synes bilen har en tendens til at blive varm. Jeg finder altid en lastbil og ligge mig bag, også nyder jeg udsigten. Jeg har også næsten altid stor skiboks og 3 surfboards på taget - tro mig det er ubehageligt at at køre på broen med alt det på taget og især forbi de store pyloner....der er næsten altid vakuum der.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Sløv Turbo
« Svar #2 Dato: 20. August 2007 kl: 14:28:51 »
Citat fra: "Hawaiibussen"

ang. broen, jeg presser den aldrig op af den stigning, jeg synes bilen har en tendens til at blive varm. Jeg finder altid en lastbil og ligge mig bag, også nyder jeg udsigten. Jeg har også næsten altid stor skiboks og 3 surfboards på taget - tro mig det er ubehageligt at at køre på broen med alt det på taget og især forbi de store pyloner....der er næsten altid vakuum der.


Den model har jeg også forsøgt, i noget der lignede en vinterstorm. Men det truckerfjols jeg havde valgt at lægge mig bagved, fræsede over broen med 110 km/t. og så hang jeg der alene :twisted:  Det var ikke skide skægt med 2 små børn på forsædet, og en syncro der sejlede værre end en stangbarcadi svensker i helsingørs gader. :?

Så vælg din trucker med omhu - helst en med et par ton overlæs så han ikke har alt for travlt :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sløv Turbo
« Svar #3 Dato: 20. August 2007 kl: 15:10:25 »
Hmm.. 80 det lyder da nogenlunde som sauger power, det er også ca. hvad min 1,6D trækker op af broen.. måske 75 i modvind. Og mit speedo viser kun 1% forkert p.g..a mine større hjul.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mølle

  • Gæst
Sløv Turbo
« Svar #4 Dato: 20. August 2007 kl: 16:23:40 »
Jeg kunne ikke drømme om at køre over broen med under 100 km.t. det er pissefarligt at blive overhalet af lastbiler. Og min omgangsbil kører altså. Den sejler ikke.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #5 Dato: 20. August 2007 kl: 16:46:55 »
Citat fra: "Mølle"
...min omgangsbil kører altså. Den sejler ikke.


Sku du ikke være mand for at smide et par propeller i røven på den? Tænk på hvor sejt det ville se ud, og alle de bropenge du ku spare!
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Mølle

  • Gæst
Sløv Turbo
« Svar #6 Dato: 20. August 2007 kl: 16:57:18 »
altså en vandagon????

jo måske??

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #7 Dato: 20. August 2007 kl: 17:31:45 »
Nu må du ikk misforstå - det var ikk for at sætte dig på vandvognen...
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #8 Dato: 20. August 2007 kl: 20:11:19 »
Du sætter et manometer på slangen der går fra turbo og op til din LDA dåse på pumpen...

(Lille tynd slange)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #9 Dato: 20. August 2007 kl: 20:36:26 »
Du farer ned til den nærmeste VVS-mand og der køber du et manometer, der kan tage op til 1 eller 1,5 bar. Sådan et koster sikkert en halvtredser. Så skagger du et lille T-stykke, der passer til en 3,2 mm slange. Dette T-stykke sætter du ind imellem den lille slange, der kommer fra indsugningsmanifolden og går op til trykdåsen ovenpå dieselpumpen (LDA'en). Det tredie ben på T-stykket forbinder du med en 4 meter lang slange, som fastgøres på manometeret. Herefter er det bare at starte og hoppe ind og køre en tur. Manometeret tager du i den ene hånd, så du kan kigge på det, mens du kører. Så finder du en passende lang bakke, hvor du giver bilen fuld gas i tredie eller fjerde. Efter nogle sekunder med fuld skrue ved et rimeligt højt omdr.-tal (3-4000) skal du have et tryk på minimum 0,65 bar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #10 Dato: 20. August 2007 kl: 20:37:39 »
Ja, sådan går det, når man snakker telefon mens man skriver indlæg. Undskyld Morten og fyyy Casper :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #11 Dato: 21. August 2007 kl: 23:03:43 »
Hvilken årgang er din bil?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sløv Turbo
« Svar #12 Dato: 21. August 2007 kl: 23:16:50 »
Jamen er vi så ikke ude i noget fusk, hvor det originale set-up er "forbedret" af nogle "el-specialister"? Hvis det er tilfældet, så nytter det måske ikke noget, at jeg refererer til, hvordan det er normalt?

Men normalt har en JX to olietrykssensorer. En, som sidder ved oliefilterflangen, og så den på topstykket, som du har fundet. Årsagen til, at der er to, er at den har dynamisk olietrykskontrol. Dvs. at den skal have ét minimumsolietryk ved lave omdr. og et andet ved højere omdr. De to sensorer er forskellige - den ene er sluttende og den anden er brydende.

Er de ikke korrekt tilsluttet i det normale set-up, så kan olielampen ikke blinke ved tænding.

Måske skulle du overveje, om det ikke var mere troværdigt at føre systemet tilbage til standard-set-up? Det er i hvert falkd rart at have tillid til at man får ordentlig besked, hvis olietrykket en dag skulle smutte.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Sløv Turbo
« Svar #13 Dato: 22. August 2007 kl: 08:07:15 »
Kan man ikke også få en god indikation af om turboen virker ved at få en hjælper til at kigge på LDA dåsen mens man kører med belastning. hvis den ikke åbner, kan der være fejl på den eller manglende ladetryk???

begge dele vil stjæle effekt.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Sløv Turbo
« Svar #14 Dato: 22. August 2007 kl: 11:27:34 »
LDA tjekker man ved at tage slangen af og trække armen ud og tage en finger på studsen, hvis den hopper ind igen er dåsen færdig. Min bliver konstant ude og giver et pust når man slipper igen!

Man kan også stå og give gas direkte i motorrummet og bygge et tryk op også vil LDA dåsen bevæge armen¨- det gør min! Voll gazzzzzz  :twisted:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.