0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Når man lægger topstykket på er det vel bedst atsørge for at stempler og ventiler sidder rigtig.Cylinder 1. er i samme ende som svinghjulet,og modsatte ende af knastakslens tandhjul.Omvendt. Cyl.1 er ved tandremmenCylinder 1. skal være i top, og mærket påsvinghjulet skal stå rigtig.Knastakslen står kun frivilligt nogle bestemtesteder. Knasterne til cylinder 1. skal nedad og danne et fladt omvent V, og man kan få 5mm ind i knastakslens kærv.Omvendt. Hvis cyl 1 er i kompressionsslaget, så vender knasterne opad, men det giver jo sig selv, når du korrigerer til at cyl.1 er nærmest tandremmen.Hvis man så har et 15 mm rør i pumpehjulets hul,er man klar til at sætte tandremmen på.Ja og kig på mærkerne på hhv. pumpehjul og bagsiden af remdækslet.Er dette ikke korrekt forstået?
Ok, mange tak for de vigtige rettelser!Jeg har fundet mærkerne på pumpehjul og blik,de står ud for hinanden når jeg har et 15 mmrør gennem pumpehjulet.Lige som knastakslen kun vil stå frivilligt i visse positioner, så vil pumpehjulet også kun ståfrivilligt i visse possitioner.Det forholder sig sådan, at mit pumpehjul ikke stårfrivilligt ud for mærket i blikket, men sådan ca.1 tand ved siden af.Hvilken betydning har det?Derfor er du nødt til at holde på hjulet evt. med en 19 mm nøgle mens du presser remmen ind over. Det er helt normalt.Strammerhjulet til tandremmen skal vrides med etspecialværktøj, hvad kan man bruge i stedet for?F.eks en lille vinklet låseringstang, hvor du spreder dens fingre, så de passer ind i de to huller på strammerhjuletHar jeg ikke ret i at kileremskiven der sidder påkrumtapakslen uden på et tandhjul skal skrues af forat få tandremmen på?Jo
Det bliver værre og værre! Jeg håber så sandelig ikke at den remskivepå krumtappen er holdt på plads af andet end de 4 unbraco skruer. Dit håb er korrekt.Min er en årgang 90.Det kan også godt se ud som jeg skal have hjuletaf vandpumpen.Ja - 3 bolte mereHvorfor er der egentlig en dobbelt remskive på krumtappen? det er kun den ene der er i brugtil generatoren.Ja, på din bil, men der findes biler med servostyring, klimakompressor, 2. generator og hydraulikpumpe, så to remskiver kan såmænd være i underkanten.Hvis de hjul så bare ikke havde siddet lige baglydpotten, som jeg sikkert også er nødsaget tilat tage af!Ja
Det at skifte topstykke er endt med at blive en del mere omfattende end jeg havde håbet at det villevære.
Citat fra: "ctange"Det at skifte topstykke er endt med at blive en del mere omfattende end jeg havde håbet at det villevære.Ja, og sådan vil det være med alle projekter man indlader sig på i en 20-25 år gammel varebil. Der er ikke noget, der "bare er lige til". Når man skifter et komponent, så er man tit nødt til at skifte de omgivende også, for de har også været med i vinterkrigen.At have en T3 er ikke som at eje en bil. Det er en penge- og tidskrævende hobby. Vil man have en T3 som dagligt køretøj, så skal man enten starten ud med en fin og velplejet (tysk) model, eller også må man acceptere, at man skal igennem et ganske omfattende renoveringsarbejde. Tag nu f.eks. din situation: Du havde en forestilling, om at du bare kunne kaste en ny toppakning i til en hundredekroneseddel. Sådan er det nemlig tit på andre biler. Men sådan er det stort set aldrig på en T3. Det er altid topstykket der er gået. Og når du har læst lidt mere her på siden, vil du opdage noget om vigtigheden af dyser, flammeskiver, pumpetiming osv. På et tidspunkt falder du sikkert over noget om centerbolten i krumtappens takthjul, som skal være 12.9 kvalitet. Se det var bare nogle få af de overvejelser man skal igennem, når man lige troede, at man kunne skifte en toppakning på en eftermiddag. Den slags ting ved man, når man har kørt T3 i en lang årrække. Men det gør ikke noget, for bilen har så mange andre kvaliteter, at vi med glæde bruger den hyggelige tid på at reparere den. Men er man ikke T3vant, så skal man altså vænne sig til at det er en helt anden måde at have bil på, end man er vant til.