Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 74416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #345 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 16:58:58 »
Det sidste luft i køle systemet kommer ud af sig selv, det ville jeg ikke spilde min tid på.  ( bare sørge for at efterfylde hvis der mangler.)

  Ang at blæseren ikke kører.  Det gjorde min heller ikke, da vi var i polen. 36 gr varmt.  
 Problemet løses ved at holde øje med temperaturen, og starte blæseren til varme i kabinen. virker på samme måde.  :lol:   men ikke særlig rart i 36 gr varme.   Det var faktisk kun nødvendigt hvis vi sad i kø,  hørte op af bjerge, med en lastbil foran, med 20 km i timen.   Så køler fartvinden ikke ret meget. :?

Du kan tjekke om blæseren virker, ved at kortslutte de stikket.  

 De to yderste er  =  højhastighed.    En yderst og midterst, =  mellem hastighed.

Kører blæseren, fejler den ikke noget.

Næste punkt er kontakten,   Her er problemet, at for at afprøve den. skal den af. og så løber vandet jo af. :wink:   så det er nok en ny, som holdes parart, og skrues i med det samme..

MEN MEN
 DET haster ikke, hvis ikke du skal ud og presse den.  Jeg ville vente til sommer.   Der er jo stadig kabine blæseren som nødkøler :wink:  :wink:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #346 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:23:21 »
Her i weekenden var jeg i Hobro og hente hø til hesten i Højben med tilhørende stor lukket kassetrailer...

Med ~100 høballer fordelt på bil og trailer kunne jeg ikke engang tvinge min køleblæser igang (bilen blev nu heller ikke ret meget varmere end normalt), så jeg vil da tro der skal rimeligt meget til at aktivere blæseren...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #347 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:24:59 »
Første og eneste gang jeg har hørt min køre, var efter den havde fået 45 minutters drengerøvstæsk i grusgraven på fyn 8)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #348 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:30:12 »
Ikke engang på fyn startede min :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #349 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:31:00 »
Men jeg har jo stadig den udfordring at temperaturen stiger vildt når jeg giver omdrejninger i tomgang   :(
Det er ikke så betryggende.

Egentlig underligt at der skal så mange omdrejninger til at få vand ud ved udluftskruen. Én forstår det sandeligen ikke, Mor Karen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #350 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:34:24 »
Hvor langt oppe er nålen når du ikke synes det er sjovt længere??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #351 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:38:53 »
Ahem... sidste gang var den så langt oppe at den røde lampe blinkede...   Det gik eddermame stærk med at få slukket motoren. Jeg var ret chokeret over hvor hurtigt den blev så varm! Jeg tjekkede selvfølgelig ved at føle på slanger og motor og jo, det var pænt varmt, men det så heldigvis ikke ud til at der var sket skade, og jeg har kørt fint i 2 dage siden.
Phew...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #352 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:43:13 »
Sikker på at den pumpe virker som den skal??

Når min tøffer i tomgang bliver den ikke ret varm og er MEGET længe om at nå op til dioden...

Jeg skal nærmest tæske min for at nå derop, og når den så når dioden så kommer den ikke vidre, men blæseren begynder ikke at køre af den grund...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #353 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:55:02 »
Citat fra: "BlackChart"
Sikker på at den pumpe virker som den skal??

Næeh, sikker kan man vel aldrig være, selv om den er ny, men jeg har da for kort tid siden set den åbne for vandet, da jeg stod og kiggede ned i beholderen.
Citat fra: "BlackChart"

Når min tøffer i tomgang bliver den ikke ret varm og er MEGET længe om at nå op til dioden...

Tomgang, ja, men jeg skal jo ha' omdrejninger på for at få luftet ud.
Citat fra: "BlackChart"

Jeg skal nærmest tæske min for at nå derop, og når den så når dioden så kommer den ikke vidre, men blæseren begynder ikke at køre af den grund...

Sådan har det også været med min, indtil al den her ballade begyndte  :)
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #354 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:58:06 »
Tja, jeg kan ikke lade være med at tænke på om din termostat virker. Det er nogle ganske ekstreme iagttagelser du gengiver.

Det der med at blive varm... Hvis man i øvrigt har et kølesystem, der fungerer efter hensigten, så tager det laaaaang tid, før motoren bliver varm - også selv om den kun står og pralgasser. I den forbindelse skal du ikke tillægge kølerventilatoren nogen betydning. Den tænder kun under omstændigheder, som dem, Bo beskriver. Jeg er sikker på at min forsigtige bror, der også har kørt T3 siden 84 aldrig har hørt den tænde. Om den virker eller ej på hans bil må stå hen i det uvisse - det er egentligt også ligegyldigt - han får aldrig brug for den.

Hvis termostaten i din ikke virker ville det forklare voldsomme temperaturstigninger og problemer med at tvinge kølemediet frem til køleren. Måske er det netop derfor, at ventilatoren ikke starter - hvorfor skulle den? Køleren er jo ikke overhed.

Tag din termostat ud og kog den i en gryde sammen med et fysiktermometer, som du stjæler på en nærliggende skole. Sæt dig ved gryden med en stille smøg og kig på termometeret samtidig med at du iagttager, om termostaten åbner. Det er næsten helt meditativt...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #355 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 17:59:17 »
Tror altså du skal få kigget den pumpe eller evt. thermostaten efter en ekstra gang...Ved godt det koster en ny udluftning men for mig ser det ud til at det er lige der omkring din fejl ligger...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #356 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 18:12:20 »
Vi er enige om at termostaten er den fjederbelastede dims som sidder i kølepumpen, ikk?

Mener at jeg læste at den skal åbne sig 7mm ved 70-80 grader...
Jeg har, for at det ikk ska være løgn, en ekstra nyindkøbt termostat liggende. Min dagligstue ender sgu med at ligne Mølles amagerhylde! Ikke at det gør noget...
  :lol:

Ang. at det koster en ekstra udtømning/påfyldning/udluftning, så regner jeg det ikke for no'ed! Man bli'r sgu dreven i det her fag!
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #357 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 18:33:49 »
Citat fra: "lagoni"
Vi er enige om at termostaten er den fjederbelastede dims som sidder i kølepumpen, ikk?


Jeg har, for at det ikk ska være løgn, en ekstra nyindkøbt termostat liggende. Min dagligstue ender sgu med at ligne Mølles amagerhylde! Ikke at det gør noget...
  :lol:

Ang. at det koster en ekstra udtømning/påfyldning/udluftning, så regner jeg det ikke for no'ed! Man bli'r sgu dreven i det her fag!
 :lol:





Hvorfor satte du ikke den i, i første omgang :?:


MEN HVORDAN HAVDE TEMPERATUREN DET, DA DU KØRTE PÅ ARBEJDE. VAR DEN OKAY: ----  SÅ KAN DET VÆRE TERMOSTATEN BARE HAR HÆNGT: DU KAN AFPRØVE; VED AT SE OM DEN STIGER LIGE SÅ HURTIGT SOM FØRSTE GANG.   Motoren har jo stået et par dage uden vand, så kan teromstaten vel godt gro sammen.


Ang termometer, der findes også stegetermometre.( lån evt Naboens)  :D

Kan egetlig godt forstå, du ikke har fyldt kølevæske på endnu. Ellers ville den grund du bor på, jo få status af kemikalie grund :wink:

Hilsen Poul :)  :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #358 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 18:50:10 »
Jeg er lige nødt til at være sikker her...
Der sidder en føler på flangen ved topstykket. Den kalder vi temperaturkontakten, ikk?

Så sidder der en termostat inde i kølepumpen. Den kalder vi termostaten, ikk?

Eller wha'? :?  :D

Da jeg kørte på arbejde nåede temperaturmåleren aldrig højere end til starten af det hvide felt. Og som sagt, motor og slanger var ikke mere end håndvarme. Jeg havde heller ikke hastigheden over 70 på noget tidspunkt, og vi har jo heller ikke ligefrem haft hedebølge de sidste par dage.

Om termostaten kan gro sammen ved jeg ikke...
Hmmm...

Jeg tror du har ret i det med kemikaliegrunden   :lol:  

Ang. termometre, så plejer jeg, efter bedste evne(!), at følge Jarl's råd slavisk, så jeg skal lige google hvad vi har af skoler her i nærheden.
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #359 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 19:02:13 »
Citat fra: "lagoni"
Jeg er lige nødt til at være sikker her...
Der sidder en føler på flangen ved topstykket. Den kalder vi temperaturkontakten, ikk?

Så sidder der en termostat inde i kølepumpen. Den kalder vi termostaten, ikk?

Eller wha'? :?  :D

Da jeg kørte på arbejde nåede temperaturmåleren aldrig højere end til starten af det hvide felt. Og som sagt, motor og slanger var ikke mere end håndvarme. Jeg havde heller ikke hastigheden over 70 på noget tidspunkt, og vi har jo heller ikke ligefrem haft hedebølge de sidste par dage.

Om termostaten kan gro sammen ved jeg ikke...
Hmmm...

Jeg tror du har ret i det med kemikaliegrunden   :lol:  

Ang. termometre, så plejer jeg, efter bedste evne(!), at følge Jarl's råd slavisk, så jeg skal lige google hvad vi har af skoler her i nærheden.
 :lol:

20 Km uden at der kommer varme.
4 Minutter og den koger.

Elektrisk siger jeg bare.

Kurt
Kurt - 25115788